جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
5 بازدید

کاربرد جالب روانشناسی رنگ در کسب و کار و زندگی

خواندن 7 دقیقه
4
(1)

اهمیت روانشناسی رنگ در کسب و کار و زندگی ما انسان ها تا آنجا است که برخی از احساسات را با رنگ ها ترجمه میکنیم، مثلا برای صورت های عصبانی از رنگ سرخ یا برای صورت شاد و بشاش از رنگ زرد و برای چهره های پرآرامش از رنگ سبز و آبی بهره می جوییم. کاربرد روانشناسی رنگ در زندگی انسان ها به قرن ها پیش برمی گردد. زمانی که مصری‌ها و چینی‌ها از رنگ برای شفا استفاده می‌کردند و فرآیندی تحت عنوان رنگ درمانی شکل گرفت. از آنجا که هر انسانی نسبت به رنگ‌های متفاوت احساسات و عواطف متفاوتی دارد، در بسیاری از فرهنگ های جهان از رنگ‌ها به منظور کمک به عملکرد بهتر مغز و بدن استفاده می‌شود.

نتیجه آن که، روانشناسی رنگ ها و ارتباطات رنگ‌ها بخش جالبی از سیستم کاری پیچیده‌ی مغز ما هستند، سیستمی که هنوز هم پرسش‌های علمی بسیاری در رابطه با آن بی‌جواب مانده‌اند، و همچنین تفاوت موجود در معنای فرهنگی رنگ‌ها، که تنها از طریق مشاهده و تجربه‌ی این که چگونه در طی سال‌ها رنگ‌ها بر مغز ما تاثیر گذاشته‌اند قابل استفاده هستند.

همانطور که گفتیم رنگ در کسب و کار شما تا آنجایی اهمیت دارد که برخی از برندها و کسب و کارهای بزرگ را به رنگشان می شناسیم. مثلا مک دونالد را با قرمز و زرد، ال جی را با قرمز متمایل به سرخابی و … .به کارگیری هر رنگی در کسب و کار شما می تواند معنای جالب و مهمی داشته باشد. این که شما بخواهید با استفاده از یک رنگ خاص حرفه و کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید نیاز به دانش اولیه ای در زمینه‌ی روانشناسی رنگ‌ها دارد.

معنی رنگ ها در هر کسب و کار

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید هر رنگی در کسب و کار معانی و مفهوم مختص به خودش را دارد. در ادامه معنی 10 رنگ پرکاربرد در کسب و کار را برایتان می گوییم.

رنگ قرمز

قرمز رنگی است که برای فعالیت‌های فیزیکی بسیار کاربرد دارد و دارای انرژی و نشان دهنده قدرت بالا است. ایم رنگ برای جلب توجه کاربرد زیادی دارد.

رنگ طلایی

رنگ طلایی نشان دهنده ارزش، اعتبار و جلال و شکوه است. با توجه به لوکس بودن این رنگ، خرد و زیبایی و سخاوت را می‌توان در آن دید.

رنگ سفید

سفید در کسب و کار نشان دهنده‌ی سطح بالایی از بازدهی و بهره‌وری است و نمادی از سادگی، انصاف و امنیت است.

رنگ نارنجی

نارنجی رنگ ماجراجویی و شور و اشتیاق است. همچنین نشان دهنده خوشبینی و شاد بودن هم است.

رنگ خاکستری

خاکستری به عنوان یک پس زمینه خوب برای سایر رنگها به شمار می‌رود و یک رنگ خنثی و محافظه کار است اما در عین حال به معنی قابلیت اطمینان هم به نظر می رسد.

رنگ زرد

زرد رنگی نورانی و بانشاط است که برای تحریک فرایندهای ذهنی بسیار مورد کاربرد است.

رنگ سبز

سبز رنگ طبیعت، سلامتی و بهبودی و شفا است. این رنگ نشان دهنده احساسات و الهام بخش روحیه‌ی شفقت و مردم داری است.

رنگ بنفش

بنفش از سری رنگهای فانتزی است که معنی ثروت، کیفیت، و خلاقیت را در کسب و کار می‌رساند.

رنگ آبی

آبی بهترین رنگ برای استفاده در بیشتر برنامه‌های کاربردی است و به طرز شگفت آوری نشان دهنده صداقت، اعتماد و اطمینان است.

رنگ سیاه

رنگ سیاه نشان قدرت و اقتدار است و می‌توان آن را تهدیدآمیز و گاهی هم غیردوستانه تلقی کرد.

نقش روانشناسی رنگ در برندسازی

در این زمینه تلاش‌های بی‌شماری برای طبقه‌بندی واکنش مصرف‌کننده به رنگ‌های مختلف صورت گرفته‌است چرا که برندسازی خود حوزه‌ای است که در آن بسیاری از مقالات در مورد اهمیت رنگ با مشکل مواجه می‌شوند. اما حقیقت این است که رنگ به حدی وابسته به تجربیات شخصی است که به سختی می‌توان آن را به یک سری احساسات کلی ترجمه کرد. با این حال، الگوهای پیام‌رسانی گسترده‌تری در ادراکی که از رنگ‌ها داریم وجود دارند.

مطالعات نشان داده‌اند که مغز ما برندهایی را ترجیح می‌دهد که فورا قابل تشخیص باشند، و همین موضوع رنگ را در هنگام ایجاد هویت برند، تبدیل به یک عنصر مهم می‌کند. حتی مقاله‌ای که در یک ژورنال منتشر شد، به برندهای جدید توصیه می‌کنند رنگ‌هایی را انتخاب کنند که آنها را از رقبای شناخته‌شده‌شان متمایز می‌کند، – شخصا، فکر می‌کنم ما در حال وارد شدن به فرعیات هستیم، مثلا این که چگونه و چرا در مقابل یک رقیب مستقیم قرار بگیریم، و چگونه با استفاده از رنگ‌ها به این هدف دست بیابیم.

تحقیقات نشان داده است که وقتی پای انتخاب رنگ “درست” در میان باشد، پیش‌بینی واکنش مصرف‌کننده به مناسب بودن رنگ به مراتب مهم‌تر از خود آن رنگ است. اگر دارندگان موتورسیکلت هارلی این محصول را برای داشتن احساس قدرت می‌خرند، رنگ به بهترین نحو می‌تواند این احساس را در آنها خلق کند.

نقش روانشناسی رنگ در فروش و بازاریابی

بیش از صد سال است که مدل تعامل میان انسان ها با رنگ های مختلف و نوع تصمیم گیری و عملکرد آنها مورد برسی و پژوهش قرار گرفته است.مطالعات نشان داده‌اند، ۹۳ درصد از تصمیم‌گیری مشتریان در مورد خرید از کسب و کار‌ها بر اساس تصاویر و مشاهدات است، و ۸۵ درصد از مصرف‌ کنندگان اعتراف می‌کنند رنگ به عنوان اصلی‌ترین عامل بصری بر نحوه‌ی خریدشان تاثیر زیادی دارد.

با توجه به میزان بالایی از پژوهش‌ها و اطلاعات مربوط به این مسئله، باید به خاطر داشته باشید در هنگام تصمیم‌گیری در خصوص استفاده از رنگ در فرایند برندسازی برای کسب و کار‌تان هرگز فقط به سلایق خود اتکا نکنید. چه بخواهید برای لوگوی جدیدتان یک رنگ مناسب انتخاب کنید، و چه در حال تلاش برای طراحی یک کارزار تبلیغاتی خاص یا سفارش لباس‌ها و یونیفرم‌های کارمندان‌تان هستید، از یافته‌های مطالعاتی در خصوص روانشناسی رنگ‌ها حداکثر استفاده را برای رسیدن به موفقیت ببرید. نتایج این مطالعات نشان داده‌اند رنگ‌ها می‌توانند تاثیر شدیدی بر میزان موفقیت یک کسب و کار و نحوه‌ی تصمیم‌گیری مشتریان در خرید یا عدم خرید یک محصول داشته باشند.

هنگامی که یک مشتری بالقوه برای نخستین بار از وب‌سایت‌تان دیدن می‌کند یا به فروشگاه‌تان وارد می‌شود، شروع به پردازش آن دسته از نشانه‌های بصری می‌کند که شما به صورت ناخودآگاه برای وی به نمایش گذاشته‌اید. این نشانه‌‌ها در نخستین برداشت به یک قضاوت فوری از شرکت و محصولات‌تان منجر می‌شوند.

به گفته‌ی روانشناسانی که در زمینه‌ی رنگ‌ها به مطالعه پرداخته‌اند، رنگ بیش از ۹۰ درصد از این برداشت اولیه را به خود اختصاص می‌دهد. به علاوه، به گفته‌ی بیش از نیمی از مصرف کنندگان، در یک مطالعه، اگر آن‌ها از زیبایی‌شناسی یک فروشگاه خوش‌شان نیاید، هرگز به آن جا باز نخواهند گشت. در فرایند برندسازی در کسب و کار‌تان باید به رنگ‌ها توجه خاص داشته باشید، زیرا این مسئله عاملی تعیین کننده‌ – چه به صورت آگاهانه، و چه ناخودآگاه – در تصمیم‌گیری مشتری برای خرید از شما است. انتخاب رنگ‌ها به صورت مناسب دقیقا حتی می‌توانید میزان فروش‌تان را افزایش دهد.

مطالعات نشان داده‌اند، لوگوها، لباس‌ها، و آگهی‌های بازرگانی رنگارنگ تا ۴۲ برابر بیش‌تر از طراحی‌های مشابه به صورت سیاه و سفید توجه آدم‌ها را به خود جلب می‌کنند. بنابراین، در هنگام انتخاب لباس کارکنان سازمان باید به خاطر داشته باشید، لباس‌های رنگارنگ بیش‌تر از لباس‌های ساده و سفید می‌توانند واکنش مثبت مشتریان و مراجعه کنندگان را برانگیزانند.

هم‌چنین، برای برخی اهداف خاص بهتر است از رنگ‌های خاص نیز استفاده شود؛ زیرا هر رنگ می‌توانند احساسات متفاوت را برانگیزاند. برای مثال، به این مسئله دقت کنید چرا غالبا برای تابلوهای حراجی یا دکمه‌های فراخوان برای عمل در کارزارهای بازاریابی از طریق ایمیل از رنگ قرمز استفاده می‌شود. قرمز به عنوان رنگی شناخته می‌شود که جسم و ذهن را تحریک می‌کند و غالبا نشان‌دهنده‌ی خطر است.

کسب و کار‌ها روی همین اثر تهاجمی و روانشناختی قرمز سرمایه‌گذاری می‌کنند، و از این رنگ به عنوان نشانه‌ای جهت فراخوان مشتری برای اقدام به عمل استفاده می‌کنند. هم‌چنین، مشتریان هنگام مشاهده‌ی رنگ قرمز معمولا واکنش هیجانی و سریع‌تری نسبت به حالت معمول از خود نشان می‌دهند.

نتیجه گیری

نکته پایانی این است که همانطور که نسبت به اهمیت رنگها در نوع لباس یا دکوراسیون منزل تان حساس هستید باید نسبت به اهمیت و معنی خاص هر رنگ در کسب و کارتان نیز حساس و کنجکاو باشید و با انتخاب یک رنگ درست به رشد و توسعه کسب و کارتان و برندسازی بهتر آن کمک کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان