جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

۱۰ نشانه والدین سمی که بسیاری از آدمها نمی دانند

خواندن 5 دقیقه
1
(1)

اکثر والدین تمام تلاش خود را می‌کنند تا فرزندانشان شاد و سالم باشند، اما حتی همین افراد می‌توانند به طور تصادفی اشتباهاتی انجام دهند.

متأسفانه، بعضی از والدین از اشتباه گاه به گاه فراتر رفته و در گروه سمی قرار می‌گیرند. رفتارهای مختلفی وجود دارد که می‌تواند آسیب روحی و روانی زیادی به کودک وارد کند که در نهایت حتی پس از بزرگ شدن او را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در این نوشتار با ۱۰ رفتار والدین سمی آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید!

۱. آنها بیش از حد انتقادی هستند

همه والدین گاهی از فرزندشان انتقاد می‌کنند. بدون این مولفه، ما هرگز نمی‌توانیم یاد بگیریم که چگونه کارها را درست انجام دهیم. اما والدین سمی با انتقاد بیش از حد نسبت به هر کاری که فرزندشان انجام می‌دهد، این عمل گاهی مثبت را به افراط می‌کشانند. متأسفانه، انتقاد بیش از حد باعث می‌شود که کودک یک منتقد درونی سخت را تجربه کند که می‌تواند در دوران بزرگسالی به شدت آزاردهنده باشد. در مورد غلبه بر منتقد درونی بیشتر بدانید.

مطلب مرتبط: محققان فاش می‌کنند؛ ۱۰ نکته طلایی که کودکانی شاد تربیت کنیم

۲.والدین سمی “جوک” های سمی درباره کودک‌شان می‌سازند

همه والدین گهگاه با فرزندشان شوخی می‌کنند، اما مشکل جایی است که این شوخی‌ها عادی و مکرر شوند. در نهایت، این یک تاکتیک تضعیف کننده‌است که می‌تواند احساس بسیار بدی در بچه‌ها نسبت به خودشان ایجاد کند. شوخی در مورد قد و وزن و کارهایی که فرزندتان انجام می‌دهد، قطعا اثری منفی روی او دارد.

۳. آنها ارتباط ناسالمی با شما دارند

والدین سمی اطلاعات زیادی را در مورد مشکلات‌شان با شما در میان می‌گذارند و به شما اعتماد می‌کنند تا منبع اصلی حمایت عاطفی آنها باشید. یادمان باشد فرزندان ما نباید بار مشکلات عاطفی ما را به دوش بکشند.

مطلب مرتبط: هوش هیجانی در کودکان؛ ۷ نشانه که فرزندتان «ای کیوی» بالایی دارید

 ۴. والدین سمی به شما اجازه ابراز احساسات منفی را نمی‌دهند

والدینی که از پرورش نیازهای عاطفی کودک خود امتناع می‌ورزند و اجازه ابراز احساسات منفی را به او نمی‌دهند، آینده ای را تنظیم می‌کنند که کودک احساس کند قادر به بیان نیازهای خود نیست. کمک به کودکان برای دیدن جنبه مثبت هر موقعیتی هیچ مشکلی ندارد. با این حال، نادیده گرفتن احساسات منفی و نیازهای عاطفی کودک، می‌تواند منجر به افسردگی شود و مسئولیت رسیدگی به جوانب منفی را در بزرگسالی برای او دشوارتر کند.

مطلب مرتبط: ۱۴ نشانه افسردگی در کودکان که هر پدر و مادری باید بداند

۵. حتی کودکان بزرگسال خود را می‌ترسانند

کودکانی که احساس می‌کنند مورد علاقه و حمایت هستند، در بزرگسالی آدم‌هایی خوشحال خواهند بود. اگرچه گاهی نظم و انضباط لازم خواهد بود، اما والدین غیر سمی از اعمال و کلماتی که به روان انسان آسیب می‌رساند استفاده نمی‌کنند. ترساندن کودک ابدا راه مناسبی برای آموختن احترام به او نیست.

۶. والدین سمی همیشه احساسات خود را در اولویت قرار می‌دهند

حتی اگر والدین در مورد همه چیز، از نوع غذا تا برنامه تعطیلات، تصمیم نهایی را بگیرند، لازم است احساسات هر یک از اعضای خانواده – از جمله فرزندان – را در نظر داشته باشند. والدین سمی دائماً کودکان را مجبور می‌کنند که احساسات خود را سرکوب کنند.

مطلب مرتبط: ۵ دلیل که کودکان باید بیاموزند برنده شدن همه چیز نیست

۷. آنها اهداف شما را تعیین می‌كنند

شاید تعیین هدف برای زندگی کودک‌تان ناشی از علاقه شما به او باشد اما در واقع سبب دشوار شدن مسیر زندگی او می‌شود. شما باید به عنوان حامی، در کنار فرزندتان باشید و او را کمک کنید تا به سوی آنچه دوست دارد، حرکت کند.

۸. والدین سمی از امتیازات مادی برای کنترل کودک‌شان استفاده می‌کنند

حتی در بزرگسالی هم والدین شما ممکن است با دادن هدایای گران قیمت به شما و سپس انتظار چیزی در عوض آن، شما را کنترل کنند. والدین سمی با دادن هدیه و هر امتیاز دیگری می‌کوشند رفتار فرزندشان را کنترل کنند.

مطلب مرتبط: ۹ راهکار طلایی برای متوقف کردن دروغگویی در کودکان

۹. آنها مرزهای سالم را به فرزندشان نمی‌آموزند

والدین باید برای فرزندشان، به خصوص در سنین نوجوانی، مرزهای سالم تعیین کند. والدین سمی نسبت به این موضوع بی‌تفاوت هستند و همین مشکلات بی‌شماری را ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، ممکن است بدون در زدن وارد اتاق کودک‌تان شوید. این کار الگویی را ایجاد می‌کند که تشخیص و درک درست مرزها برای فرزندتان در آینده دشوار باشد.

۱۰. والدین سمی کودک‌شان را مسئول خوشبختی خود می‌دانند

اگر یکی از والدین شما مدام به شما گفت که چقدر به خاطر شما فداکاری کرده‌است، در واقع انتظارات غیرواقعی از نقش شما در زندگی‌اش دارد. هیچ کودکی نباید مسئول خوشبختی والدین خود باشد. مثلا، والدین هرگز نباید به خاطر خوشحالی خودشان یا فخر فروختن، فرزندشان را وادار به انجام کاری کنند که خارج از توان و تمایلش است (مثل گرفتن بالاترین نمره!). با این رفتار والدین سمی، ‌کودک در بزرگسالی هم نخواهد فهمید که هر کسی مسئول خوشبختی خودش است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان