11 کشته و بیش از 20 زخمی؛ وضعیت در بهسود میدان وردک چگونه است؟

توسطتحریریه خبرنامه

بهمن ۱۱, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

پس از اعتراضات مردمی در ولسوالی حصه اول بهسود و تیراندازی پولیس بر معترضان، مهدی راسخ نماینده میدان وردک در مجلس نمایندگان می گوید در این رویداد 11نفر کشته، بیش از 20 تن زخمی و بیش از 60 تن نیز در بند نیروهای دولتی قرار دارد.

مهدی راسخ امروز شنبه (11دلو) به خبرنامه گفت روز گذشته مردم در برابر الله داد فدایی فرمانده پولیس میدان وردک که از چند روز به این طرف در مرکز ولسوالی حصه اول مستقرند اعتراض کرده اند.

راسخ افزود نیروهای دولتی بالای معترضان بهسود تیراندازی کرده اند که در نتیجه آن 11 غیرنظامی کشته و بیش از ۲۰ تن زخمی شده اند.

او تاکید کرد که کشته شدگان به مساجد و زخمیان این رویداد به شفاخانه منتقل شده اند اما تردد در اطراف ساختمان ولسوالی ممنوع است و ممکن است شماری از کشته شدگان در این ساحه وجود داشته باشد.

راسخ خاطرنشان کرد که نیروهای دولتی بیش از 60 تن از موسفیدان و معترضان بهسود میدان وردگ را نیز «گروگان» گرفته اند.

این نمانیده مجلس ادعای وزارت داخله مبنی بر درگیری نیروهای پولیس با نیروهای علی پور فرمانده محلی را رد کرده گفت که به نیروهای علی پور از سوی مردم محل اجازه مداخله داده نشده است.

اعزام هیئت به بهسود میدان وردک

از سویی هم طارق آرین سخنگوی وزارت داخله شب گذشته گفته است که رهبری پولیس ولایت میدان وردک از چند روز بدین سو به‌منظور معرفی فرماندهان جدید پولیس در ولسوالی های حصه اول و دوم بهسود و نیز تحکیم پاسگاهای پولیس در این ولسوالی‌ها به ‌سر می‌برند.

آرین تاکید کرده که‎ افراد مسلح غیرمسوول وابسته به علی‌پور باحضور در این ساحات مانع حضور و فعالیت نیروهای امنیتی و پولیس شده‌ و نیز ‌در مقابل تعمیر ولسوالی بهسود تجمع و بالای نیروهای امنیتی و‌ مردم انداخت مسلحانه کرده اند.

سخنگوی وزارت داخله افزوده در رویداد بهسود میدان وردک شماری از نیروهای امنیتی و پنج‌تن از باشنده‌های محل زخمی شده اند.

به گفته آرین در این تیراندازی 9 تن از افراد وابسته به علی پور کشته و 7 تن دیگر آنان زخمی شده اند.

سخنگوی وزارت داخله خاطرنشان کرده که ‎پولیس به منظور کنترل وضعیت اقدام به فیرهای هوایی کرده اند.

به گفته او وضعیت در کنترول نیروهای امنیتی قرار دارد و 68 تن از افراد مسلح غیرمسوول نیز بازداشت شده اند.

آرین تاکید کرده که به منظور بررسی همه‌جانبه رویداد بهسود، یک هیئت بلندپایه از کابل به میدان وردک اعزام می شود.

واکنش ها به رویداد بهسود میدان وردک

تیراندازی بر معترضین با واکنش گسترده شهروندان و رهبران سیاسی نیز مواجه شده است. محمدکریم خلیلی رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان با نشر اعلامیه ای گفته است که نیروهای امنیتی تجمع اعتراضی مسالمت‌آمیز مردم را هدف قرار داده و از قوه و خشونت استفاده کرده‌اند.

آقای خلیلی از مسئولان دولتی خواسته است که نیروهای امنیتی را که به گفته‌ی او، در میان مردم نگرانی خلق کرده و از قوه‌ی نظامی و خشونت استفاده کرده‌اند، هرچه زودتر به کابل فرابخوانند.

خلیلی در مورد رویداد بهسود میدان ورک تاکید کرده که این اقدام نیروهای دولتی را در یک ساحه امن، غیرقابل توجیه می‌داند و پیامد این اقدام «ناسنجیده» در شرایط کنونی به نفع کشور نیست و بحران جدیدی را دامن می‌زند.

رهبر حزب وحدت افزوده: «جای تاسف است که مسوولان امنیتی به جای اینکه امنیت مردم را در ساحات ناامن بگیرند و مسیرهای رفت و آمد شهروندان را امن بسازند، در یک ساحه امن و تابع نظم و قانون، مشکلات، ایجاد می‌کنند.»

محمدمحقق مشاور رییس جمهور و رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان نیز در اعلامیه ای این رویداد را به نفع ملت و دولت نخوانده از حکومت خواسته است که با اعزام یک هیئت با صلاحیت به منطقه قضیه را از طریق قانونى ومسالمت آمیز حل کند.

در همین حال سرور دانش معاون دوم رییس جمهور نیز در واکنش به رویداد بهسود میدان وردک گفته است که ساعات اولیه بعد از وقوع این رویداد موضوع را با مسئولین مربوطه در شورای امنیت ملی و وزارت امور داخله و مسئولین ولایتی دنبال کرده است.

دانش تاکید کرده که ایجاد خشونت از طرف هر کسی و به هر انگیزه ای که باشد به هیچ وجه قابل قبول نیست.

او با بیان اینکه به زودی هیئت با صلاحیت برای بررسی این رویداد به منطقه اعزام می شود از مردم خواسته است که از بروز خشونت های بیشتر جلوگیری کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *