جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

برگزاری کنفرانس عالمان جهان اسلام برای تامین صلح در افغانستان؛ طالبان نیز دعوت می شود

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

وزارت خارجه افغانستان اعلام کرده که در دیدار حنیف اتمر وزیر خارجه افغانستان با شیخ دکتور محمد بن عبدالکریم العیسی، رییس سازمان رابطه عالم اسلامی بر برگزاری کنفرانس علمای جهان اسلام پیرامون پایان جنگ أفغانستان تاکید شده است.

در این دیدار که در ریاض پایتخت عربستان انجام شده شیخ عیسی با بیان این که کمک به ختم جنگ و تامین صلح در افغانستان را مسوولیت خود می داند تاکید کرده که در آینده نزدیک، مطابق به تعهد قبلی، سازمان جهانی (رابطه عالم اسلامی) مفکران، عالمان و مفتیان بانفوذ جهان اسلام را در یک همایش بزرگ گردهم‌ می آورد و از منظر دینی برای حل بحران افغانستان چاره جویی می کند.

رییس رابطه عالم اسلامی خاطرنشان کرده که نتیجه این کنفرانس باید تاریخی و سرنوشت‌ساز باشد و راهکاری برای پیگیری نتایج و تطبیق تصامیم این کنفرانس نیز در نظر گرفته شود.

او تصریح کرده که از طالبان نیز برای اشتراک در این نشست دعوت می شود.

تهدیدهای جهانی

در اعلامیه وزارت خارجه آمده که آقای اتمر در این دیدار در مورد ابعاد جهان‌شمول و تهدیدزای جنگ افغانستان گفتگو کرده، فعالیت‌ها و اجنداهای فراملی و فرامنطقه‌یی گروه‌های تندرو و تروریستی در افغانستان و منطقه را شرح داده است.

وزیر خارجه تاکید کرده که جنگ در افغانستان نه‌تنها با تعالیم اسلامی در تضاد است بلکه با هیچ دین و آیینی سازگاری ندارند.

اتمر خاطرنشان کرده: «تندروان کشورها و سازمان‌های گوناگون برای پیگیری اهداف معین، افغانستان را به دارالحرب خویش مبدل کرده اند.»

به گفته او نجات افغانستان از جنگ جاری در واقع به‌معنای نجات جهان اسلام و جامعه بشری از تهدید روبه‌گسترش تندروی خشونت‌پرور و تروریزم جهانی است.

وزیر امور خارجه اضافه کرده که افغانستان در راستای جدا سازی طالبان از طریق روند پروسه صلح از سایر گروه‌های تندرو خارجی در منطقه خواهان همکاری جهان اسلام به ‌ویژه رابطه عالم اسلامی است.

در اعلامیه وزارت خارجه آمده است که شیخ العیسی نیزدر این دیدار تاکید کرده که «جنایت و تروریزم» در اسلام جایی ندارد و نباید اعمال جنایتکارانه و تروریستی به اسلام نسبت داده شوند.

مذاکرات بی نتیجه

مذاکرات بین الافغانی که از حدود دو هفته قبل میان تیم های مذاکره کننده دولت أفغانستان و طالبان در جریان است در دوحه به کندی مواجه شده و با وجود تلاش ها تاکنون نشست های عمومی میان هیئت مذاکره حکومت و طالبان برگزار نشده است.

به تازگی شریفه زرمتی وردک عضو هیئت مذاکره کننده حکومت در پیام ویدیویی گفته است تیم مذاکره در نشست های داخلی روی موضوعات اجندا و اولویت بندی آن کار کرده است.

زرمتی تاکید کرده که این تیم در حالت آمادگی کامل برای بحث های اساسی روی اجندا قرار دارد. او ابراز امیدواری کرده که نشست اساسی دو طرف روی اجندا آغاز شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان