جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

۸ نکته فوق العاده برای مراقبت از سلامت کلیه ها

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

کلیه ها چندین عملکرد مهم را در بدن انجام می‌دهند، که از همه مهمتر این است که مواد زائد، آب اضافی و سایر ناخالصی‌های موجود در خون را فیلتر می‌کنند. این مواد زائد در مثانه ذخیره می‌شود و بعداً از طریق ادرار دفع می‌شود.

کلیه ها حتی مسئول فعال کردن نوعی ویتامین D هستند که به بدن کمک می‌کند کلسیم را برای ساخت استخوان‌ها و تنظیم عملکرد عضلات جذب کند.

حفظ سلامت کلیه ها برای سلامتی عمومی شما بسیار مهم است. در این نوشتار چند نکته برای مراقبت از سلامت کلیه ها آورده شده‌است.

1. فعال باشید و اندام‌تان را متناسب نگه دارید

ورزش منظم فقط برای ایده‌آل نگه داشتن سایز دور کمر نیست. تحرک داشتن به طور منظم می‌تواند خطر بیماری مزمن کلیه را کاهش دهد و به سلامت کلیه ها کمک کند. همچنین می‌تواند فشار خون را کاهش داده و سلامت قلب را تقویت کند، که هر دو برای جلوگیری از آسیب کلیه مهم هستند.

مطلب مرتبط: قاتل خاموش؛ فشار خون بالا به این ۵ شیوه سلامتی تان را تباه می کند

2. سلامت کلیه ها؛ قند خون‌تان را کنترل کنید

افراد مبتلا به دیابت یا بیماری که باعث افزایش قند خون می‌شود، ممکن است آسیب کلیه را تجربه کنند. هنگامی که سلول‌های بدن نمی‌توانند از گلوکز (قند) موجود در خون استفاده کنند، کلیه ها مجبور می‌شوند برای فیلتر کردن خون کار زیادی انجام دهند. این روند با گذشت چند سال، می‌تواند منجر به آسیب‌های خطرناک شود. با این حال، اگر بتوانید قند خون خود را کنترل کنید، خطر آسیب را کاهش می‌دهید و به سلامت کلیه ها کمک می کنید.

3. فشار خون را کنترل کنید

فشار خون بالا می‌تواند باعث آسیب کلیه شود. اگر فشار خون بالا با سایر مشکلات سلامتی مانند دیابت، بیماری قلبی یا کلسترول بالا رخ دهد، تأثیر آن بر بدن شما بدتر است.

مطلب مرتبط: ۱۰ ماده غذایی کاهش دهنده کلسترول که باید در برنامه غذایی تان بگنجانید

۴. وزن‌تان را کنترل کرده و یک رژیم غذایی سالم داشته باشید

افراد دارای اضافه وزن یا چاقی در معرض ابتلا به تعدادی از اختلالات سلامتی هستند که می‌تواند به کلیه ها آسیب برساند. این موارد شامل دیابت، بیماری قلبی و بیماری‌های کلیوی می‌شود.

یک رژیم غذایی مفید که سدیم، گوشت فرآوری‌شده و سایر غذاهای آسیب‌رسان کمی دارد، می‌تواند به کاهش خطر آسیب کلیه کمک کند. برای مراقبت از سلامت کلیه ها روی خوردن مواد تازه که به طور طبیعی کم سدیم هستند مانند کلم، ماهی، غلات کامل و غیره تمرکز کنید.

5. سلامت کلیه ها؛ مایعات زیادی بنوشید

مصرف منظم و مداوم آب نه تنها به هیدراته ماندن بدن که خود مزایایی دارد، کمک می کند بلکه برای سلامت کلیه ها هم موثر ست.

آب به پاکسازی سدیم و سموم از کلیه ها کمک می‌کند. همچنین خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیه را کاهش می‌دهد.

مطلب مرتبط: دهیدراته شدن چه بلایی سر ارگان های بدن می آورد

6. سیگرت نکشید

سیگرت به عروق خونی بدن آسیب می‌رساند. این تاثیر، منجر به کند شدن جریان خون در سراسر بدن و کلیه ها می‌شود. سیگرت حتی کلیه ها را در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار می‌دهد. بد نیست با ۱۰ عادت رایج که منجر به بروز سرطان می شوند نیز آشنا شوید.

۷. حواس‌تان به قرص‌های بدون نسخه باشد

برای مراقبت از سلامت کلیه ها باید کنترل شده دارو بخورید. اگر به طور مرتب داروی مسکن بدون نسخه (OTC) مصرف می‌کنید، ممکن است باعث آسیب کلیه شوید. داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID)، از جمله ایبوپروفن و ناپروکسن، اگر به طور منظم برای درد مزمن مصرف شوند، می‌توانند به کلیه ها آسیب برسانند.

۸. اگر در معرض ریسک بالایی هستید عملکرد کلیه را مرتبا بررسی کنید

اگر در معرض خطر آسیب کلیه یا بیماری کلیوی هستید، بهتر است به طور منظم آزمایش عملکرد کلیه را انجام دهید. افراد زیر ممکن است از بررسی منظم کلیه ها بهر‌ه‌مند شوند:

– افرادی که بیش از 60 سال سن دارند

– افرادی که با وزن کم به دنیا آمده اند

افرادی که بیماری قلبی عروقی دارند یا اعضای خانواده شان این بیماری را دارند

– افرادی که سابقه خانوادگی فشار خون دارند

– افرادی که چاق هستند

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان