تلاش برای مشروعیت زدایی جنگ؛ احمدی: طالبان تمایل به مذاکره جدی با جانب جمهوری ندارد

توسطفریدون حسنی

دی ۳۰, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

در ادامه تلاش های حکومت افغانستان برای مشروعیت زدایی جنگ طالبان امین احمدی عضو هیئت مذاکره کننده حکومت می گوید طالبان تمایل به مذاکره جدی با جانب جمهوری ندارد و به این فکرند که بدون در نظرداشت حکومت افغانستان و قطع جنگ رهایی زندانیان‌شان را توسط آمریکا عملی سازند.

امین احمدی امروز سه‌شنبه (30جدی) در یاداشت در صفحه فسبوک اش نگاشته است: «طالبان باید خود را برای قبول اصول عدالت و انصاف آماده کند تا صلح در کشور به وجود آید».

احمدی افزوده که گروه طالبان می خواهند بدون درنظرداشت خواست و نظر دولت و مردم افغانستان مبنی بر قطع جنگ و به وجود آمدن آتش بس، رهایی زندانیان خود را توسط آمریکا عملی کنند.

این عضو هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان در زمینه تلاش برای مشروعیت زدایی جنگ خاطرنشان کرده که از طرف دیگر طالبان بدون توجه به خواست عمومی به قطع جنگ، به جنگ و خشونت خویش تحت عنوان جهاد تا تشکیل «نظام ناب اسلامی» ادامه می دهند.

به گفته او: «در واقع علت اصلی این است که طالبان به صلح عادلانه و همه شمول نمی‌اندیشد فقط به فکر بر آورده شدن آرزوهای خودشان است.»

تلاش برای مشروعیت زدایی جنگ طالبان

پس از آن که حکومت افغانستان تلاش کرد تا جنگ جاری طالبان را از سوی عالمان دینی کشور های اسلامی ناروا اعلام کند اکنون اعضای مذاکره کننده حکومت افغانستان نیز در تلاش برای مشروعیت زدایی جنگ این گروه در افغانستان است.

امین احمدی در ادامه تاکید کرده که تیم حکومت افغانستان خواست نخست اش به پیروی از خواست عمومی آتش بس است و آماده است راجع به تمامی خواسته‌های طالبان بحث کند.

او گفته است: «جانب جمهوری معتقد است که جنگ کنونی طالبان، جهاد نیست بلکه چرخه باطل قتل و کشتار مسلمانان بوده و لذا حرام قطعی است و آماده است در گفتگو با جانب مقابل این حقیقت دینی را به اثبات برساند.»

این عضو هیئت مذاکره کننده اضافه کرده که توقع دارد همه علما و مردم خواهان قطع جنگ و مشروعیت زدایی آن شوند و بر حرمت آن تاکید کنند.

از سویی هم حفیظ منصور عضو دیگر هیئت مذاکره کننده حکومت افغانستان در گفتگو با رسانه ها گفته است که نمایندگان طالبان در تلاش گفت‌وگوهای سازنده و مفید نیستند و موضوع رهایی زندانیان باقی‌مانده‌شان را با امریکایی‌ها و تیم مذاکره کننده حکومت مطرح کرده اند.

منصور تاکید کرده:«هیئت مذاکراتی دولت اسلامی افغانستان یک بار دیگر از آنان خواسته که پیش از همه چیز در پیوند به جنگ جاری هم از منظر اسلام و هم از قران بحث کنند.»

به گفته او پیش از همه چیز طالبان باید روشن کنند که چرا هر روز انسان‌های بی‌گناه را می‌کشند.

کندی در روند مذاکرات

اظهارات مرتبط با مشروعیت زدایی جنگ طالبان در حالی مطرح می شود که گفته می شود گروه طالبان در دور دوم مذاکرات به دلیل تحولات سیاسی در آمریکا کارشکنی می کنند.

به تازگی ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح گفته است که تیم مذاکره کننده حکومت اجندای جمهوری را فصل بندی و آماده برای ارایه به طالبان کرده اند.

او از طالبان خواسته است که اجندای پیش نهادی شان را برای شروع مذاکرات ارایه کنند تا بحث اساسی روی آجندا آغاز شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *