۳ عادت مهم آدم هایی که مغز سالم دارند

توسطتحریریه خبرنامه

دی ۲۵, ۱۳۹۹ به روز رسانی : دی ۲۷, ۱۳۹۹

زوال شناختی چیزی است که بسیاری از مردم به عنوان بخشی بالقوه از آینده خود می‌پذیرند. تقریباً همه افراد یکی از نزدیکان‌شان را دیده‌اند که به آرامی دچار زوال عقل شده و مشکلاتی را تجربه کرده‌است. اما اگر مجبور به تجربه زوال تدریجی مغز نباشید، چه؟

اگرچه برخی از افراد مستعد ابتلا به بیماری‌های دژنراتیو هستند، اما روش‌هایی وجود دارد که می‌تواند به جلوگیری از پیشرفت آنها، کاهش خطر آنها یا به راحتی کاهش سرعت زوال، کمک کند.

 در این نوشتار با ۳ عادت مهم آدم هایی که مغز سالم دارند آشنا می‌شویم.

1. ورزش

اگر ذهن سالم می‌خواهید، به جسمی سالم نیاز دارید. اما برای استفاده از مزایای همراه ورزش، از جمله سلامت مغز، نیازی به ورزش زیاد نیست. صرف نیم ساعت در روز برای کاری به سادگی قدم زدن می‌تواند تمام آنچه واقعاً نیاز دارید باشد. حتی کارهای ساده مانند انجام کارهای خانه، باغبانی یا بازی با حیوانات خانگی نیز می‌توانند به شما کمک کنند. چند مورد از فعالیت‌هایی که آدمهای دارای مغز سالم انجام می‌دهند، عبارتند از:

یوگا. به گفته دانشمندان علوم مغز و اعصاب که با UCLA کار می‌کنند، یوگا علاوه بر کاهش استرس و اضطراب، مزایای مثبت دیگری هم دارد. کسانی که یوگا را همراه با مراقبه انجام می‌دهند، می‌توانند کاهش قابل‌توجهی را در مشکلات شناختی تجربه کنند.

مطلب مرتبط: از اضطراب خواب تان نمی برد؟ این ترکیب طبیعی را امتحان کنید

– برنامه مشخص دارند. وقتی برای ورزش برنامه ثابت داشته باشید، انجام تمرینات به مرور به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی‌تان تبدیل می‌شود.‌

– گاهی تغییراتی را اعمال می‌کنند. اگر حس می‌کنید دچار افت شناختی شده‌اید، تغییر برنامه منظم روزمره می‌تواند در بهبود شما موثر باشد.

– هر طور شده تکانی به بدن می‌دهند. نهایتا مهم‌ترین نکته این است که حرکت کنید. ورزش می‌تواند شما را از نظر سلامت توانایی شناختی ده سال جوان‌تر کند! متخصصان معتقدند ورزش نورون‌های جدیدی در مغز ایجاد می‌کند، خصوصاً در هیپوکامپ، که مرکز حافظه و یادگیری مغز است.

۲. آنها ذهن‌شان را فعال نگه می‌دارند

فعالیت ذهنی برای حفظ سلامت مغز شما بسیار مهم است. آن را یک عضله در نظر بگیرید که اگر هرگز از آن استفاده نکنید، به آرامی از بین می‌رود. به همین دلیل باید به تمرین دادن مغز ادامه دهید تا قوی و “متناسب” بماند. در اینجا چند روش عالی و مورد حمایت علمی برای انجام این کار آورده شده‌است:

– جدول حل کنید. حل جدول تأثیرات چشمگیری بر عملکرد مغز دارد و به بهبود مهارت‌های استدلال، حافظه و تمرکز کمک می‌کند.

مطلب مرتبط: عادت های مخرب برای مغز؛ ۸ چیز که انرژی مغز را تحلیل می برد

– زبان دیگری یاد بگیرید. اسکن MRI انجام شده توسط محققان در کانادا نشان داد که کسانی که به بیش از یک زبان تسلط دارند، بخش‌هایی از مغزشان که مربوط به حافظه، زبان و شناخت است، ضخیم‌تر و متراکم‌تر است.

– یک آلت موسیقی یاد بگیرید. طبق تحقیق منتشر شده در مجله علوم اعصاب، یادگیری یک ساز موسیقی در واقع می‌تواند عملکرد موج مغز را تغییر دهد! این امر باعث افزایش مهارت شنوایی و شنیداری خیلی سریع می‌شود، و حتی می‌تواند ذهن را تیز نگه دارد.

– بازی کنید. اگر در زندگی‌تان کودکانی هستند، با آنها بازی کنید! بازی های حاوی معما، به ویژه موارد مبتنی بر فیزیک، تمرکز و سازگاری و واکنش به شرایط متغیر را بهبود می‌بخشد.

– چیز جدیدی یاد بگیرید! یادگیری چیزهای جدید برای فعال نگه داشتن مغز بسیار مهم است.

  1. آنها ذهن آگاهانه می‌خورند و می‌نوشند

چیزهایی که وارد بدن می‌کنید اغلب تأثیر بسزایی در سلامت مغز و روان دارند. در اینجا برخی از عادات خاص خوردن و آشامیدن افرادی که مغز سالم دارند را می‌بینید!

– آنها مواد معدنی و ویتامین های کافی دریافت می‌کنند. برخی از کمبودهای ویتامین می‌توانند منجر به کاهش عملکرد شناختی شوند. به عنوان مثال، بدون ویتامین B12 کافی، سیستم عصبی مرکزی می‌تواند دچار زوال شناختی شود. کمبود ویتامین D با افزایش خطر افت شناختی مرتبط است.

مطلب مرتبط: ۷ نشانه که دچار کمبود ویتامین ‌B12 هستید

– قند زیادی نمی‌خورند. قند – و هر نوع کربوهیدرات ساده دیگری – برای مغز به شدت مضر است. مطالعات نشان داده‌است که حتی افراد سالم نیز پس از قند زیاد دچار افت عملکرد شناختی می‌شوند.

مطلب مرتبط: ۵ نکته از اثر مخربی که قند روی مغز دارد

– آنها اسیدهای چرب امگا۳ می‌خورند. خواص این چربی‌ها، می‌توانند تا حدودی آسیب‌های مغزی را خنثی کنند.

– آنتی‌اکسیدان می‌خورند. آنتی‌اکسیدان‌ها از آسیب رادیکال‌های آزاد بر بدن جلوگیری می‌کنند. اکسیداسیون مسئول پیری و آسیب رساندن به بدن هستند و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند روند را کند کنند.

مطلب مرتبط: این ۵ ماده غذایی ساده، روند پیری را کند می کنند

– آنها شکلات تلخ می‌خورند. شکلات تلخ فلاوانول دارد. مقالات تحقیقاتی متعدد، فلاوانول را با نتایج مثبت در سلامت شناختی مرتبط دانسته اند.

– رژیم غذایی مدیترانه‌ای دارند. این رژیم سرشار از چربی‌های سالم از جمله ماهی، روغن زیتون، حبوبات و مغزیات، سبزیجات و میوه‌ها است. مطالعات نشان داده‌است که شهروندان سالخورده‌ای که از این رژیم پیروی می‌کنند با افزایش سن از سلامت مغز بهتری برخوردارند!

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *