عدد بد؛ 39 از میان نمبرپلیت های افغانستان حذف می شود

توسطتحریریه خبرنامه

دی ۲۵, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری می گوید مراجعین به ریاست ترافیک برای عبور از عدد 39 وابا ورزی از اخذ پلیت با آن شماره تا سه صد دالر رشوه می دهند و این عدد به گاو شیری برای بعضی از افراد تبدیل شده است.

آقای صالح امروز پنج‌شنبه (25جدی) در گزارش جلسه شش و نیم اش نگاشته است که برای عبور از عدد 39 و ابا ورزی از اخذ پلیت با این شماره تا سه صد دالر رشوه پرداخت شده که به گفته او در این مورد اسناد در اختیار ندارد اما این موضوع واقعی است.

صالح افزوده: «از اینکه عدد سی و نه به گاو شیری برای بعضی از افراد مخل و کارشکن تبدیل شده است به ریاست ترافیک هدایت داده می شود که در توزیع پلیت برای موتر ها در سراسر افغانستان این عدد را برای ابد حذف نمایند.»

او تاکید کرده که به زودی این موضوع را به ریاست جمهوری پیشنهاد می کند و سر از روز شنبه نباید کسی بخاطر عدد 39 سرگردان و یا مجبور به رشوه دهی شود.

به گفته او این هشداریه باید جدی گرفته شده و اجراات شود.

صالح خاطرنشان کرده که بر اساس گزارش مدیریت ترافیک کابل سر از روز یکشنبه هفته آینده توزیع اسناد امنیتی برای موترهای دست غلط آغاز می شود.

او اضافه کرده که این اسناد به موتر های دست غلط مشهور به دست پاکستان اجازه می دهد که در شهر زیر شرایط سخت شامل عدم تغییر رنگ، عدم خرید و فروش، پرداخت 10 هزار در سال اول، 20 هزار در سال دوم و نیز پرداخت 30 هزار در سال سم به دولت بخاطر عبور و مرور فعالیت کنند.

معاون اول ریاست جمهوری در حالی تصمیم به حذف عدد 39 از ریاست ترافیک گرفته است که این در افغانستان عدد «بد» به حساب می اید و همواره جنجال افرین بوده است.

در جامعه افغانستان موترهای را که پلیت آن عدد ۳۹ داشته باشد به سخت خرید و فروش می شود.

حساسیت که برای عدد 39 در افغانستان وجود دارد این است که عدد نماد «بی‌غیرتی» و «بی ناموسی» است و برای بار اول این ذهنیت منفی در مورد عدد 39 در ولایت هرات شایع شده و بعد از آن در سایر مناطق هم گسترش پیدا کرده است.

اینن عدد در جلسات مهم مانند لویه جرگه نیز جنجال افرین بود. این عدد برای نخستین بار به صورت عمومی در لویه جرگه مشورتی سال 1392 مشکل ساز شد، جایی که در تشکیل 40 کمیته، هیچ کسی قبول نکرد عضو کمیته 39 شود و به این ترتیب، 41 کمیته بدون کمیته 39 تشکیل شد.

تاکنون آمار دقیق از از خساره این عدد به اقتصاد افغانستان وجود ندارد اما آماری که در سال 1393 منتشر شد در آن حکومت افغانستان اعلام کرد که خود‌داری مردم از گرفتن شماره‌ی پلیت 39 باعث کاهش یک میلیارد افغانی ‌از درآمد دولت شده است.

رویداد های امنیتی کابل

معاون اول ریاست جمهوری در خصوص رویدادهای امنیتی در کابل نگاشته است که ذبیح الله مشهور به بنگی و بسم الله دو نفر از باند چهار نفری که افسر قطعات خاص را روز گذشته در ناحیه پنجم ترور کرده بود بازداشت شده است.

صالح افزوده که تاکنون دلیل و انگیزه این ترور معلوم نیست و دو نفر از عاملین آن هنوز فراری اند.

او تصریح کرده که ریاست امنیت ملی کابل یک فرد را در حال جاسازی میان مقناطیسی بازداشت کرده است.

معاون اول ریاست جمهوری تاکید کرده که تجربه نشان می دهد که بکار گیری «رابر» در بعضی از حصص موتر ماین چسپکی را کاملا بی اثر می کند و چسپ آن از کار می افتد.

او تصریح کرده که رویه مسوولین هرات با هیات اعزامی دادستانی کل از کابل بمنظور امتحان از منسوبین غیر مسلکی «خشک و سرد» بوده و این موضوع را بررسی می کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *