جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
86 بازدید

رفع شلوغی های ذهن: ۸ تکنیک طلایی که ذهن شلوغ تان را آرام کنید

خواندن 4 دقیقه
2
(4)

آیا تا به حال لحظاتی داشته‌اید که مغزتان مدام در حال چرخش باشد و آرام نشود. سر و صدایی در سرتان است که اگر زیادی طول بکشد واقعا آزاردهنده می‌شود. اگر شما هم با این مشکل روبرو هستید و به دنبال راهی برای رفع شلوغی های ذهن هستید، با ما در این نوشتار همراه باشید!

۱.خلق افکار متضاد

وقتی سرتان پر از افکار ناخواسته منفی است، آنها را با افکار جدیدتر و مثبت‌تر جایگزین کنید. این تکنیک ساده به نظر می‌رسد، اما ابزاری مفید است که حتی توسط متخصصان و روانشناسان نیز استفاده می‌شود. انسان‌ها اغلب به طور خودکار با افکار منفی نسبت به موقعیت‌ها واکنش نشان می‌دهند برای همین یادگیری تغییر افکار از حالت بد به خوب می‌تواند یک مهارت بسیار مهم برای زندگی روزمره باشد. و بهترین ایده برای مثبت‌اندیشی به یادآوری اهداف و نکات مثبتی است که پیرامون‌تان دارید.

۲. رفع شلوغی های ذهن؛ دفتر روزنگار

نوشتن در یک دفتر روزنگار روشی عالی برای نظم بخشیدن به افکار شماست. اما اگر می‌خواهید واقعاً رفع شلوغی های ذهن موثر باشد باید آن را به درستی استفاده کنید. هر روز ۱۰ تا ۳۰ دقیقه را برای نوشتن اختصاص بدهید و هر بار شلوغی های ذهن از راه رسیدند به خودتان بگویید که فکر کردن به همه اینها مختصِ زمان دیگری است. نکته مهم دیگر این است که باید هر روز این کار را انجام بدهید. و نکته سوم اینکه آزادانه هر چه در ذهن دارید بنویسید.

۳. تنفس

تنفس طبیعی و خودکار است، اما تنفس آگاهانه اینگونه نیست. هنگامی که شلوغی های ذهن هجوم می‌آورند، می‌توانید روی تنفس‌تان تمرکز کنید تا همه چیز به سرعت متوقف شود. تکنیک‌های تنفس زیادی وجود دارد که می‌توانید برای رفع شلوغی های ذهن امتحان کنید. یکی از آنها به قرار زیر است:

۱. دست خود را روی شکم قرار دهید.

۲. تمرکزتان را بر این بگذارید که هنگام استنشاق هوا شکم‌تان بالا می‌آید.

۳.  حدود شش نفس در دقیقه یا یک نفس در هر ده ثانیه به آرامی و به طور عمیق بکشید.

مطلب مرتبط: تکنیک تنفس ۴-۷-۸ چیست؟

۴. خندیدن

زمان مواجهه با شلوغی های ذهن، خنده و شوخ طبعی دشوار است. اما خندیدن برای رفع شلوغی های ذهن بسیار موثر است زیرا هورمون‌های مثبت آزاد و ذهن شما را متمرکز و آزاد می‌کند. خندیدن بلافاصله به وضوح فکری شما کمک می‌کند و به شما امکان می‌دهد درست فکر کنید و ارزیابی کنید.

۵. رفع شلوغی های ذهن؛  رهایی از انتظارات

غالباً انتظارات ما پشت سر و صدای ذهن‌مان انباشته شده‌اند. وقتی به آنچه می‌خواهید اتفاق بیفتد مدام فکر می‌کنید، زندگی می‌تواند برنامه‌های دیگری داشته باشد و شما را ناامید کند. امید داشتن هیچ مشکلی ندارد، اما اجازه ندهید که آن‌ها به خواسته‌های قدرتمندی تبدیل شوند که به شما اجازه نمی‌دهند برای چیزهای غیر منتظره آماده شوید. تنها چیزی که از عهده هر کسی برمی‌آید این است که هر روز گامی به سوی هدفش بردارد؛ نه بیشتر. بنابراین فکر کردن مداوم به نتیجه ابدا خوشایند و نیست و فایده خاصی ندارد.

۶. منحرف کردن ذهن

یکی از برترین راه‌های رفع شلوغی های ذهن، منحرف کردن آن است. هر زمان که هجوم افکار از راه رسیدند، درگیر کار دیگری شوید تا به آرامش برسید. کارهایی مثل تماشای فیلم، خواندن کتاب یا هر سرگرمی دیگری که مورد علاقه‌تان است.

۷. کنجکاو بمانید

کنجکاوی می‌تواند از بسیاری جهات به شما سود برساند البته اگر چیزهای خوبی را برای کنجکاوی انتخاب کنید! همانطور که به کنجکاوی و امتحان چیزهای جدید عادت می‌کنید، میل شما به دانش و موقعیت‌های جدید به آرامی بر شلوغی‌های ذهن‌تان چیره می‌شود.

مغز ما به راحتی قادر به یادگیری چیزهای جدید است و مشتاقانه به دنبال ویژگی‌ها، مهارت‌ها و سایر مضامین دانش است. وقتی ذهن باز داشته باشید، به جای اینکه مملو از ترس و نگرانی شود، با خوشحالی و به طور منظم به دنبال چیزهای جدید خواهد بود.

۸. رفع شلوغی های ذهن؛  استفاده از عبارات تاکیدی مثبت

استفاده از عبارات تاکیدی مثبت یک روش عالی برای بازگرداندن الگوهای تفکر به یک جهت موثر و سازنده است. تکرار هر روزه این عبارات با خود، به خصوص مقابل آینه، می‌تواند آنها را درونی کند. کم کم ذهنیت‌تان هم مثبت می‌شود. در اینجا چند نمونه عبارت تاکیدی مثبت برای رفع شلوغی های ذهن می‌بینید:

–  من آرام هستم.

– من مسئول زندگی خودم هستم.

–  من عاشق خودم هستم.

– من خودم را می‌پذیرم.

– من بیشترین تلاشم را به کار بسته‌ام.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2 / 5. تعداد آرا: 4

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان