جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

ادامه تقابل دو قوه؛ مجلس به غنی: اجازه نمی‌دهیم کسی با تفسیر شخصی از قانون دارایی عامه را حیف‌ومیل کند

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

در ادامه تقابل میان قوه مجریه و مقننه مجلس نمایندگان در واکنش به سخنان اخیر رییس جمهور غنی در پیوند به سند بودجه ملی می گوید مجلس نمایندکان اجازه نمی‌دهد که کسی با توجیه سلیقه‌ای و تفسیر شخصی از قانون دارایی های عامه را حیف و میل کند.

میر رحمان رحمانی رییس مجلس نمایندگان در نشست عمومی مجلس امروز دوشنبه (22جدی) اظهارات غنی در مورد اینکه مجلس نمایندگان صلاحیت تغییر و تعدیل در بودجه را ندارد نشان دهنده «ناآگاهی» رییس جمهور از قانون خواند.

او افزود که برمنبای این قانون، تعدیل بودجه وظیفه‌ی حکومت می‌باشد، اما تصمیم‌گیری و تأیید آن از صلاحیت‌های مجلس نمایندگان است. به گفته آقای رحمانی: «طی مراحل و دقت در سند بودجه از مهم‌ترین مکلفیت‌های مجلس نمایندگان و صلاحیت‌های نظارتی برای تخصیص عادلانه و انکشاف متوازن و اجرای پروژه‌های ملی و مفید جهت مستفیدشدن مردم فقیر کشور است.»

رحمانی هشدار داد تا زمانی که تعدیلات آنان در بودجه پذیرفته نشود، به جای وزیران رد شده کسان دیگری معرفی نشوند و نیز واحد های تازه ایجاد شده حذف نشوند به تعطیلات زمستانی نمی روند و بودجه را تآیید نمی کنند.

رییس مجلس تاکید کرد: «مجلس نمایندگان اجازه نمی‌دهد که کسی با توجیه سلیقه‌ای و تفسیر شخصی از قانون به حیف‌ومیل دارایی‌های عامه بپردازد و از آن در برنامه‌های کوچک گروهی و کمپینی استفاده کند.»

رحمانی خاطرنشان کرد که از مدت ها به این سوء حلقه یی درپی بی حرمتی مجلس است.

رویا رویی دو قوه

رویارویی دوقوه پس از آن شدت گرفت که مجلس نمایندگان بودجه سال مالی 1400 را رد کرد. مجلس نمایندگان دلیل رد بودجه را مشکلات در پیش نویس سند بودجه عنوان کرده بود.

رییس جمهور غنی پس از رد سند بودجه از سوی مجلس در نشست کابینه به تاریخ 17 جدی گفت که براساس قانون اساسی، تهیه و ارایه‌ی بودجه کار قوه‌ی اجرائیه است و پارلمان تنها می‌تواند آن را رد و یا قبول کند.

غنی تاکید کرده بود: «پارلمان جای دولت را از نگاه قانون اساسی گرفته نمی‌تواند. قانون اساسی وضاحت کامل دارد که تهیه‌ی بودجه و ارایه‌ی بودجه کار قوه‌ی اجرائیه است. مسوولیت پارلمان این است که یا جمعا قبول یا رد کند.»

رییس جمهور اضافه کرده بود که که پروژه‌های اضافی در طرح بودجه‌ی سال مالی ۱۴۰۰، گنجانده نمی‌شود و حکومت توان «میلیاردها پروژه‌ی بزرگ سلیقوی» را ندارد.

در بودجه سال 1400 مالی ۴۵۲ میلیارد و ۶۴۰ میلیون افغانی در نظر گرفته شده که از این میان، ۲۹۵ میلیارد و ۸۱۰ میلیون افغانی بودجه‌ی عادی و ۱۵۶ میلیارد و ۸۳۰ افغانی بودجه‌ی انکشافی است که به تاریخ 10 جدی از سوی مجلس نمایندگان رد شده بود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان