جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

کشور مرگ بار برای خبرنگاران؛ نخستین ترور خبرنگاران در سال 2021 در افغانستان ثبت شده است

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

سازمان گزارش‌گران بدون مرز (RSF) اعلام داشته که نخستین ترور یک خبرنگار در سال 2021 در افغانستان ثبت شده و از دولت افغانستان خواسته تا تمام توان خود برای حفاظت از خبرنگاران به کار گیرد.

سازمان گزارش گران بدون مرز امروز پنج‌شنبه (18جدی) گفته است که افغانستان یکی از کشور‌های مرگبار برای خبرنگاران در سال ۲۰۲۰ بوده است.

این سازمان افزوده که کشته شدن مدیر و خبرنگار صدای غور در افغانستان آغازگر «بیلان» روزنامه‌نگاران کشته شده در جهان در سال۲۰۲۱ شده و بسم الله عادل ایماق نامش به‌عنوان روزنامه‌نگار کشته شده در فهرست «بیلان» برای سال ۲۰۲۱ گزارش‌گران بدون مرز ثبت شده است.

این سازمان تاکید کرده که مدیر رادیو صدای غور در عصر روز نخست جنوری در شهر فیروز‌کوه ولایت غور زمانی که به خانه بازمی‌‌گشت، به دست افراد مسلح ناشناس پس از دو ترور ناموفق کشته شده است.

سازمان گزارشگران اضافه کرده که مسوولان امنیتی با وجود اطلاع از این تهدیدها و شکایت او اقدام جدی در این باره نکرده است.

این سازمان از مقامات افغانستان خواسته همه توان خود را برای حفاظت از خبرنگاران بکار گیرند و همه راه‌های دادخواهی بین‌المللی را برای پایان دادن به کشتار پیگیری کند.

ترور هدفمند خبرنگاران در دوماه اخیر

سازمان گزارشگران بدون مرز در مورد ترور هدفمند خبرنگاران گفته است که بسم‌الله عادل ایماق پنجمین حرفه‌کار رسانه‌هاست که در کمتر از دو ماه در افغانسان به قتل رسیده است.

این سازمان تاکید کرده که به تاریخ ۲۲ عقرب محمد الیاس داعی خبرنگار بخش پشتوی رادیو آزادی در حمله هدفمند با بمب دست‌ساز، ملاله میوند خبرنگار تلویزیون انعکاس و راننده وی به تاریخ ۲۰ قوس در جلال آباد و رحمت‌الله نیکزاد خبرنگار تلویزیون الجزیره و خبرگزاری اسوشیدتپرس در ولایت غزنی کشته شده اند.

سازمان گزارش گران بدون مرز تصریح کرده که ریاست امنیت ملی و مقامات ولایت ها و پولیس در پی این قتل‌ها اعلام کرده‌اند دست کم هشت تن را در پیوند به آن بازداشت کرده و این افراد  با طالبان و یا شاخه حقانی مرتبط بوده‌اند.

رضا معینی مسئول دفتر افغانستان و ایران سازمان گزارشگران بدون مرز گفته است: « از بخشودگی از مجازات و ناروشنی در پرونده‌های قتل تنها عاملان کشتار بهره می‌برند. این اصلی ترین عامل فاجعه در افغانستان است سازمان گزارشگران بدون مرز یا RSF همزمان که از مقامات مسئول افغانستان خواهان بکارگیری توان بیشتر و تضمین امنیت خبرنگاران و رسانه‌هاست، همه راه‌های دادخواهی در عرصه جهانی را نیز برای پایان دادن به کشتارهدفمند خبرنگاران  پیگیری می‌کند.»

 براساس اعلام این سازمان در رده بندی جهانی آزادی رسانه‌ها در سال ۲۰۲۰ افغانستان از میان ۱۸۰ کشور جهان در رده ۱۲۲ قرار دارد.

رد ترور های هدفمند خبرنگاران از سوی طالبان

همزمان با افزایش ترورهای هدفمند خبرنگاران و ادعای حکومت مبنی بر دست داشتن طالبان در این حملات گروه طالبان با نشر اعلامیه‌ای کشته‌شدن خبرنگاران، فعالان مدنی، عالمان دین و چهره‌های سیاسی افغانستان را تقبیح کرده گفته است که این افراد توسط کسانی مورد حمله قرار می‌گیرند که با برقراری صلح در افغانستان مخالف اند.

پیش از این محمدمسعود اندرابی، وزیر امور داخله و احمدضیا سراج، رییس عمومی امنیت ملی در مجلس سنا گفته بودند که گروه طالبان در عقب ترورهای هدفمند قرار دارد و این گروه می‌خواهد با این ترورها در میز مذاکرات امتیاز گیری کنند.

این مقامات تاکید کرده بودند که طالبان به‌دنبال امضای توافق میان امریکا و طالبان، شبکه‌ای به نام «کاروان عبیده» را برای ترور های هدفمند ایجاد کرده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان