سه روز تا آغاز مذاکرات صلح؛ قطر در تلاش زمینه سازی آتش بس میان حکومت و طالبان

توسطفریدون حسنی

دی ۱۳, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

همزمان با نزدیک شدن آغاز دور دوم مذاکرات بین الافغانی ارگ ریاست جمهوری اعلام کرده است که امیر قطر در گفتگوی تلفنی با رییس جمهور غنی وعده سپرده است که برای ایجاد زمینه برقراری آتش بس در افغانستان تلاش می کند.

ارگ ریاست جمهوری در اعلامیه ای گفته است که رییس جمهور غنی امروز شنبه (13جدی) با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر گفتگوی تلفنی کرده است.

ارگ افزوده که در تماس تلفنی دو طرف ضمن گفتگو روی پروسه صلح افغانستان، بر آتش بس فوری تاکید کردند.

به نقل از اعلامیه ارگ امیر قطر وعده سپرده که حکومت آن کشور بخاطر فراهم آوری زمینه برای برقراری آتش بس، تلاش می کند.

ارگ تاکید کرده که گفتگوی تلفنی رییس جمهور غنی و امیر قطر در مورد تحکیم و گسترش مناسبات و همکاری ها به ویژه توسعۀ روابط تجاری میان دو کشور نیز بحث کرده اند.

هیئت مذاکره کننده تا دو روز آینده به قطر می روند

همزمان با این حفیظ منصور عضو هیات مذاکره کننده در یک نشست امروز در کابل گفت که هیئت جمهوری اسلامی افغانستان روز دوشنبه برای پیشبرد دور دوم  مذاکرات به دوحه می رود.

منصور افزود در مذاکرات صلح، آنطور که رسانه‌ها گفتند، جانب طالبان تنها عناوین خواسته‌های خود را مطرح کردند و محتوای این عناوین معلوم نیست.

به گفته او طالبان هیچ گونه برنامه‌ای برای حکومت داری ندارد، اما در روحیه قدرت طلبی و تنگ نظرانه آنها هنوز تغییری وارد نشده است.

2de89f2b-02ea-4298-b326-262bc92e6bd5

این عضو هیئت مذاکره کننده خاطرنشان کرد: «دو چالش عمده که در مذاکرات صلح با آن روبرو بودیم این است که طالبان، چیزی را به نام جمهوریت و دولت نمی‌پذیرفت. طالبان قصد داشتند که بازی مذهبی (شیعه و سنی) را راه بیندازند».

منصور اضافه کرد باور مند است که تیم مذاکرات، نه تنها به عالمان دینی ضرورت دارد بلکه به عالمان غیردینی، افسران باتجربه و افرادی دیگری چون حقوق‌دان‌ها نیز ضرورت دارد.

او با بیان اینکه سران طالبان و مفتیان آنان در مشروعیت اعمالی که انجام می‌دهند، مشروعیت دینی ندارند گفت: «طالبان جریان دینی نیست چون آماده بحث دینی در هیچ حوزه ای نیست‌ و جنگ آنها توجیح دینی ندارد و قابل دفاع نیست».

حفیظ منصور تاکید کرد که میان حکومت و شورای مصالحه تفاوت دیدگاه‌هایی وجود دارد که باید هر چه زودتر از بین برده شود.

به گفته او شورای عالی مصالحه ملی باید یک اجماع ملی در افغانستان بوجود آورد و تمام گروه‌ها را مدنظر گیرد.

این در حالی است که به تاریخ 22 قوس هیئت مذاکره کننده حکومت و طالبان اعلام کرده بودند که برای مشوره های لازم در مورد اجندا، به تعویق سه هفته ای مذاکرات و آغاز دور دوم آن  به تاریخ 16 جدی سال روان توافق کرده اند.

هرچند در این اواخر مکان دور دوم مذاکرات در افغانستان خبرساز شده بود اما با وجود تاکید ها سر انجامم ارگ ریاست جمهوری موافقت کرد که دور دوم مذاکرات نیز در دوحه قطر از سر گرفته شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *