جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

عدم تضمین موفقیت مذاکرات؛ استانکزی: کارشکنی طالبان در مذاکره راه بسیج مردم علیه این گروه را تسهیل می کند

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

پس از آنکه دبیر کل ناتو اعلام کرده است که هیچ تضمینی برای موفقیت روند صلح افغانستان وجود ندارد معصوم استانکزی رییس هیئت مذاکره کننده می گوید کارشکنی طالبان در مذاکره و شکست گفتگوهای صلح، یک راه برای برخورد با طالبان باز می گذارد و آن بسیج مردم در برابر طالبان است.

استانکری افزود که از همه خشونت های که در افغانستان اتفاق افتاده اطلاع دارد و اما راه حل را ادامه درگیری نمیداند و باید این روایت «خصمانه» به روایتی تبدیل شود که مردم ما را به هم نزدیک کند.

او خاطرنشان کرد که تیم مذاکره کننده حکومت می تواند برای مذاکرات صلح به هر مکان و هر کشوری برود اما باید مذاکرات صلح در داخل افغانستان دنبال شود.

رییس هیئت مذاکره کننده حکومت تاکید کرد که سرنوشت جنگجویان طالبان، چگونگی ادغام آنها به زندگی عادی و چگونگی انحصار دولت در استفاده از قدرت و بازگشت مهاجران افغان نیز بخشی از دستور کار مذاکرات است.

به گفته او: «در ابتدا مذاکرات در مورد ساختار مذاکرات، دیدگاه‌ها و روایت‌های مذهبی و چگونگی دیدگاه‌های دو طرف نسبت به یکدیگر بود.»

استانکزی توافق برای نشستن دو طرف بر سر یک میز برای مذاکره و توافق روی بعضی مسایل را «دست آورد بزرگ» خوانده تاکید کرد که تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی  افغانستان بر اساس ارزش‌های اسلامی و دموکراتیک و حقوق مردم افغانستان تشکیل شده است.

به باور او هر آنچه باعث موفقیت در مذاکره صلح می شود ، اراده قوی برای دستیابی به توافق است.

ستانکزی تصریح کرد که دلیل بیش از 40 سال درگیری در افغانستان انحصار قدرت از سوی رژیم‌هایی است كه یكی پس از دیگری آمده و موقعیت جغرافیایی استراتژیک کشور که افغانستان را به میدان رقابت بین ابرقدرت‌ها تبدیل کرده است.

معصوم ستانکزی همچنان تاکید کرد که جنگ های چهار دهه افغانستان نتیجه مطلوب نداشته است و برآیند آن تنها تغییر رژیم در کشور بوده است.

رییس هیئت مذاکره کننده همچنان گفت که شماری از جنگجویان خارجی در ولایت بدخشان وجود دارد و نیاز است که در مورد ان با طالبان گفتگو شود و حکومت افغانستان هیچ گاهی با القاعده وارد گفتگو نمی شود.

عدم تضمین موفقیت روند صلح

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز گذشته در گفتگو با یک خبرگزاری المانی گفته است که هیچ تضمینی برای موفقیت روند صلح افغانستان وجود ندارد.

استولتنبرگ تاکید کرده که در صورت خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان احتمال دارد دستاوردهای چندین ساله این کشور در امر مبارزه با تروریسم بین‌المللی با خطر مواجه شود.

دبیرکل ناتو خاطرنشان کرده: «هرتصمیمی که بگیریم، خطر وجود دارد. اگر تصمیم به ترک افغانستان بگیریم، این ریسک وجود دارد که دستاوردهایی را که در مبارزه با تروریسم بین‌المللی برای جلوگیری از تبدیل شدن افغانستان به پناهگاه امن تروریسم کسب کرده‌ایم، از دست بدهیم و اگر در افغانستان بمانیم، البته این خطر وجود که شاهد افزایش جنگ و خشونت‌ها باشیم و درگیر یک منازعه نظامی طولانی مدت در افغانستان شویم».

این در حالی است که گفتگو های صلح افغانستان به دلیل رخصتی هیئت مذاکره کننده تعویق شده و از سوی هم خشونت ها در افغانستان افزایش یافته است.

 حکومت افغانستان تاکید می کند که گروه طالبان پس از امضای توافقنامه صلح با آمریکا به حملات شان افزوده اند و در این اواخر با تغییر تاکیتک جنگ به ترور های هدفمند در شهرهای بزرگ برای امتیاز گیری در روند صلح روی آورده اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان