ترورهای هدفمند بی نام و نشان؛ مقامات ارشد امنیتی: طالبان عقب این ترورها قرار دارد

توسطفریدون حسنی

دی ۹, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

همزمان با افزایش ترورها و مسوولیت نگرفتن هیچ گروهی مسوولان ارشد امنیتی در نشست استجوابیه مجلس سنا می گویند گروه طالبان در عقب این ترور ها قرار دارند و می خواهند از این طریق در روند صلح امتیاز گیری کنند.

مسعود اندرابی وزیر داخله امروز سه‌شنبه (9جدی) در نشست استجوابیه مجلس سنا در پیوند به افزایش ترورهای هدفمند اخیر در کشور گفت که گروه طالبان در عقب ترورهای هدفمند قرار دارد و تلاش می کنند با این ترورها افکار بدیل برای نظام کنونی افغانستان در مذاکرات صلح ارایه کند.

اندرابی افزود گروه طالبان پس از شکست‌شان در میدان‌های جنگ، اقدام به ترور افراد به‌ صورت هدفمند کرده اند.

به گفته او تعدادی از افراد طالبان که چند ماه قبل در یک عملیات نیروهای امنیت ملی بازداشت شده، اعتراف کرده‌اند که این گروه به‌دنبال امضای توافق میان امریکا و طالبان، شبکه‌ای به نام «عبیده» ایجاد کرده و به این شبکه ترور هدایت داده شده که افراد متنفذ، کارکنان نهادهای دولتی، اعضای جامعه‌ی مدنی، خبرنگاران و سایر اهداف نرم را هدف‌ قرار دهند.

وزیر داخله تاکید کرد که نیروهای امنیتی شماری زیادی از این افراد را بازداشت کرده است.

مسعود اندرابی در مورد افزایش حملات طالبان نیز گفت که گروه طالبان برنامه داشته اند که حملات گسترده‌ای در شهر لشکرگاه، مرکز هلمند و شهر قندهار راه‌اندازی کند.

به گفته او این حملات طالبان دفع شده و نیز حملات این گروه در فصل جنگ سال جاری با شکست روبه‌رو شده است.

وزیر داخله خاطرنشان کرد که هشت‌هزار پولیس در افغانستان که مسوولیت حفاظت از نهادها و افراد را دارد به وظایف اصلی شان (تنفیذ قانون) برگردانده می شوند و مسوولیت تامین امنیت افراد تاسیسات و نهاد ها از وظایف ریاست محافظت عامه است و پس از این دولت افغانستان مطابق نیاز آن‌ها، از این نیروها استفاده می‌کند.

تمرکز ترورهای هدفمند بر پایتخت

در همین حال احمدضیا سراج رییس عمومی امنیت ملی نیز در این نشست گفت که بیشتر تمرکز حملات هدفمند طالبان به دلیل بازتاب گسترده رسانه ای در پایتخت است.

سراج افزود که که گروه طالبان به شبکه «عبیده»  وظیفه داده است که در شهر کابل به‌صورت منظم افراد را هدف قرار دهند.

به گفته او طالبان پس از شکست در جبهات جنگ با تغییر تاکتیک و تغییر روش بیشتر تمرکزشان  راروی ترورهای هدفمند، ماین‌های مقناطیسی و انفجار کرده اند.

رییس امنیت ملی تاکید کرد که در یک‌سال گذشته ۱۸ هزار و ۲۰۰ حمله شامل حمله بر مراکز نیروهای دولتی، ولایات و شهرها، ترورها و انفجارها در سراسر کشور صورت گرفته و عامل 99 درصد آن طالبان‌ بوده، یک درصد آن را داعش و سایر گروه تروریستی انجام‌ داده اند‌.

سراج در خصوص بازداشت افراد گفت که در یک سال گذشته شش هزار و ۱۰۰ نفر در پیوند به جرایم مختلف بازداشت شده‌ که از این میان، سه هزار و ۶۰۰ تن آنان در رویدادهای تروریستی دست داشته اند.

به گفته او از میان مجموع بازداشت شدگان 270 تن آنان در ترورهای هدفمند دست داشته اند.

افزایش ترور های هدفمند

این اظهارات مسوولان ارشد امنیتی در حالی مطرح می شود که در این اواخر به خصوص در دوماه گذشته ترور های هدفمند در افغانستان افزایش یافته است.

این ترور ها تاکنون بیشتر خبرنگاران و اعضای جامعه مدنی را هدف قرار داده اند.

با وجود افزایش این حملات و محکومیت گسترده آن هیچ گروهی تاکنون مسوولیت این رویدادها را برعهده نمی گیرد. با وجود این که نهادهای امنیتی طالبان را مسوول این حملات می دانند اما این گروه تاکنون در این مورد سکوت کرده است.

به تازگی نیز رییس جمهور غنی در نشست روز گذشته کابینه گفته است که هدف ترور های هدفمند از بین بردن ثبات، ایجاد بی اعتمادی و ناامید ساختن نسل جوان است.

غنی به نهادهای امنیتی و دفاعی هدایت داده تا در زمینه شناسایی و مجازات عاملین این حملات و جلوگیری از تکرار آن، اقدامات عاجل و همه جانبه را روی دست گیرند.

او همچنان وزارت های امور داخله و نهادهای عدلی و قضایی را موظف کرده تا در زمینه به محاکمه کشاندن مجرمین و تروریستان اقدام و این روند را سرعت بخشند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *