جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

قتل 6 خبرنگار در کمتر از دوماه؛ افغانستان در سال جاری دومین کشور مرگبار برای خبرنگاران بوده است

خواندن 2 دقیقه
0
(0)

همزمان با کشته شدن شش خبرنگار در کمتر از دو ماه کمیته حفاظت از خبرنگاران اعلام کرده است که افغانستان پس از مکزیک دومین کشور مرگبار برای خبرنگاران در سال 2020 میلادی بوده است.

کمیته حفاظت از خبرنگاران روز گذشته (2جدی) در گزارشی گفته است که قتل‌های تلافی جویانه‌ی روزنامه نگاران در سراسر جهان نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته‌ اما تعداد افرادی که هنگام پوشش اخبار مربوط به جنگ جان خود را از دست دادند کاهش داشته است.

به گفته این کمیته شمار روزنامه نگارانی که به تلافی انجام وظیفه‌‌ی حرفه‌‌ای خود در سال ۲۰۲۰ به قتل رسیده اند بیش از دو برابر افزایش یافته است.

در این گزارش عامل اصلی افزایش قتل خبرنگاران «باندهای تبهکار و گروه‌های شبه نظامی» در کشورهای دموکراتیک گرفتار خشونت خوانده شده و تاکید گردیده که این نهاد در حال بررسی مرگ ۱۵ روزنامه نگار دیگر در شماری از نقاط جهان است تا مشخص کند انگیزه قتل آنها حرفه‌ی روزنامه نگاری بوده است یا نه.

در گزارش این کمیته آمده است: «گروه‌های شبه نظامی در افغانستان حداقل چهار روزنامه نگار را به تلافی انجام وظیفه‌ی حرفه‌ای به قتل رساندند.»

در گزارش کمیته حفاظت از خبرنگاران آمده است که مکسیکو، افغانستان، و فلپین از جمله کشورهای استند که بیشترین خبرنگاران کشته شده اند.

ترور پنج خبرنگار در کمتر از دو ماه در افغانستان

افغانستان در سال جاری میلادی در حالی در فهرست دومین کشور خطرناک برای خبرنگاران دانسته شده است که این کشور در کمتر از دو ماه گذشته شاهد قتل پنج خبرنگار و کارمند رسانه ای بوده است.

در ادامه قتل های هدفمند در افغانستان به تاریخ ۱۷ عقرب یماس سیاوش، مجری سابق تلویزیون طلوع نیوز در ولایت کابل و پس از آن به تاریخ ۲۲ عقرب الیاس داعی، خبرنگار محلی رادیو آزادی در ولایت هلمند در انفجار جان باختند.

به تاریخ 20 قوس ملالی میوند، گوینده‌ی تلویزیون خصوصی انعکاس در حمله‌ی افراد مسلح در شهر ننگرهار کشته شد و یک روز پس از آن فردین امینی گوینده تلویزیون اریانا در کابل به قتل رسید. هر چند نهاد های امنیتی قتل امینی را خود کشی گزارش داده اند اما خانواده او می گویند فردین امینی ترور شده است.

در آخرین مورد سه روز قبل رحمت‌الله نیکزاد خبرنگار تلویزیون الجزیره و اسوشیتدپرس که ریاست اتحادیه‌ی خبرنگاران ولایت غزنی را برعهده داشت نیز از سوی افراد مسلح ترور شد.

تاکنون هیچ گروهی مسوولیت این ترورها را برعهده نگرفته است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان