افزایش وزن بی دلیل؛ ۷ بیماری و اختلال سبب بالا رفتن وزن می شوند

توسطتحریریه خبرنامه

دی ۲, ۱۳۹۹ به روز رسانی : دی ۳, ۱۳۹۹

غذاهای سالم می‌خورید و به طور منظم ورزش می‌کنید اما علی‌رغم تلاش‌های مثبت برای حفظ وزن، هنوز هم وزن‌تان بالا می‌رود. افزایش بی دلیل وزن ممکن است نشانه یک بیماری باشد. در این نوشتار ۷ بیماری و اختلال را می‌بینیم که می‌توانند سبب بالا رفتن وزن شوند.

۱. مشکل تیروئید دارید

ممکن است دچار کم کاری تیروئید باشید که در اثر آن مقدار ناچیزی از هورمون‌های مورد نیاز بدن برای متابولیسم تولید می‌شود. علائم کم کاری تیروئید عبارتند از انرژی کم یا خستگی، یبوست، خشکی پوست و ریزش مو.

مطلب مرتبط: ۱۰ نشانه که دچار اختلال تیروئید هستید

۲. اختلال غدد درون‌ریز

آیا چرخه قاعدگی غیرطبیعی دارید؟ در این صورت، ممکن است دچار اختلال غدد درون‌ریز به نام سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) باشید. این بیماری در زنان سنین باروری شایع و با چاقی مرتبط است.

۳. پیش دیابت

اگر بدن شما به انسولین مقاوم شده باشد، ممکن است دچار پیش‌دیابت باشید. مقاومت به انسولین می‌تواند منجر به افزایش وزن بیش از حد، به ویژه در ناحیه دور کمر شود.

مطلب مرتبط: پیش دیابت؛ عارضه ای که بسیاری از افراد مبتلا اطلاعی از آن ندارند

۴. رشد بیش از حد باکتری

با‌کتری‌های روه به هضم غذا کمک می‌کنند. اما هنگامی که عدم تعادل باکتریایی وجود دارد، مشکلی که به عنوان رشد بیش از اندازه باکتری کوچک روده (SIBO) شناخته می‌شود، ممکن است مشکلات مختلف معده مانند نفخ، گاز، اسهال یا یبوست و افزایش وزن را تجربه کنید.

۵. افزایش سطح کورتیزول

استرس می‌تواند کورتیزول اضافی در بدن ایجاد کند، بنابراین، جدای از افزایش وزن، دچار حملات اضطرابی، افسردگی و احساس خستگی شدید می‌شوید.

مطلب مرتبط: ۸ شیوه که به طور طبیعی هورمون استرس (کورتیزول) را کاهش بدهیم

۶. خواب نامناسب

وقتی خواب راحت ندارید احساس خستگی می‌کنید اما بدن فکر می‌کند که به انرژی احتیاج دارید. بنابراین، هورمون‌هایی ایجاد می‌کند که باعث گرسنگی می‌شوند. متعاقبا بدون کنترل غذا می‌خورید تا بدن خسته‌تان در طول روز دوام بیاورد.

۷. داروها

آیا برای افسردگی یا فشار خون بالا دارو می‌خورید؟ یا قرص ضد بارداری و استروئید مصرف می‌کنید؟ برخی داروها می‌توانند تولید آنزیم را مختل کنند، بنابراین شما عوارض جانبی مانند احتباس آب و افزایش وزن را تجربه می‌کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *