جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

از کاهش میل جنسی تا پیری پوست؛ ۷ تاثیر شگفت انگیزی که کمبود خواب روی بدن دارد

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

حتما می‌دانید کمبود خواب می‌تواند شما را بدخلق کند. اما شاید ندانید که چه اثراتی روی زندگی جنسی، حافظه و به طور کلی سلامتی‌تان دارد. در این نوشتار ۷ اثر شگفت‌آور کمبود خواب را می‌بینیم.

۱. کمبود خواب قدرت تفکرتان را کاهش می‌دهد

خواب نقش مهمی در تفکر و یادگیری دارد. کمبود خواب از بسیاری جهات به فرایندهای شناختی آسیب می‌رساند به این دلیل که توجه، هوشیاری، تمرکز، استدلال و حل مسئله را مختل و در نتیجه یادگیری موثر را دشوار می‌کند.

۲. مشکلات جدی سلامتی ایجاد می‌کند

اختلالات خواب مزمن می‌تواند شما را در معرض خطر بیماری قلبی، حمله قلبی، نارسایی قلبی، ضربان قلب نامنظم، فشار خون بالا، سکته و دیابت قرار دهد.

مطلب مرتبط: ۶ نشانه سکته مغزی که مردم اغلب نادیده می گیرند

۳. کمبود خواب میل جنسی را کاهش می‌دهد

متخصصان می‌گویند مردان و زنانی که کمبود خواب دارند، میل جنسی پایین‌تری را تجربه می‌کنند و کمتر به رابطه جنسی علاقه نشان می‌دهند. انرژی کم، خواب آلودگی و افزایش تنش ممکن است مقصر این تاثیر کمبود خواب باشد.

۴. افسرده‌تان می‌کند

با گذشت زمان، کمبود خواب و اختلالات خواب می‌تواند سبب بروز نشانه های افسردگی شود. بی‌خوابی و افسردگی یکدیگر را تغذیه می‌کنند. کاهش خواب اغلب علائم افسردگی را تشدید می‌کند و افسردگی می‌تواند خوابیدن را دشوار کند.

۵. کمبود خواب پوست را پیر می‌کند

وقتی خواب کافی ندارید، بدن مقدار بیشتری هورمون استرس یعنی کورتیزول را آزاد می‌کند. کورتیزول در مقادیر بیش از حد، می‌تواند کلاژن پوست را تجزیه کند، پروتئینی که پوست را صاف و ارتجاعی نگه می‌دارد.

مطلب مرتبط: ۱۰ ماده غذایی سرشار از کلاژن که از شل شدن پوست جلوگیری می کنند

۶. کمبود خواب چاق‌تان می‌کند

به نظر می‌رسد کمبود خواب با افزایش گرسنگی و اشتها و احتمالاً چاقی مرتبط باشد. طبق یک مطالعه در سال 2004، افرادی که کمتر از شش ساعت در روز می‌خوابند تقریباً 30 درصد بیشتر از کسانی که هفت تا نه ساعت می‌خوابند احتمال چاقی دارند.

تحقیقات جدید هم نشان می‌دهند که کمبود خواب با کاهش لپتین (هورمون سیری) و افزایش گرلین (هورمون گرسنگی) همراه است.

۷. خطر مرگ را افزایش می‌دهد

محققان انگلیسی در “مطالعه وایت هال II” بررسی کردند که الگوی خواب بر مرگ بیش از 10 هزار کارمند دولت انگلیس در طی دو دهه چگونه تأثیر گذاشته‌است. نتایج منتشر شده در سال 2007 نشان داد خطر مرگ در افرادی که خواب خود را از هفت به 5 ساعت یا کمتر در شب کاهش داده بودند، تقریباً دو برابر شده بود. به طور خاص، کمبود خواب خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی را دو برابر می‌کند.

۸. کمبود خواب شیوه قضاوت شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد

کمبود خواب می‌تواند بر تفسیر ما از وقایع تأثیر بگذارد. درواقع بی‌خوابی به توانایی ما در قضاوت صحیح صدمه می‌زند زیرا ممکن است موقعیت‌ها را به درستی ارزیابی نکنیم و هوشمندانه عمل نکنیم.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان