۷ اختلال و بیماری که باعث تشنگی می‌ شوند

توسطتحریریه خبرنامه

آذر ۲۶, ۱۳۹۹ به روز رسانی : آذر ۲۷, ۱۳۹۹

اگر اخیرا متوجه شده‌اید که به طور مرتب تشنه می‌شوید و باید آب بنوشید، احتمالا بدن‌تان سعی دارد چیزی به شما بگوید. در این نوشتار می‌بینیم که چه مشکلات و اختلالاتی سبب بروز تشنگی مکرر در شما می‌شود.

۱. مشکلات تیروئید

اکثر مردم نمی‌دانند که کم‌کاری یا پرکاری تیروئید می‌تواند باعث انواع مشکلات در بدن شما شود که یکی از آنها خشکی دهان است.

مطلب مرتبط: ۱۰ نشانه که دچار اختلال تیروئید هستید

۲. قاعدگی

سطح استروژن و پروژسترون می‌تواند تأثیر زیادی بر میزان مایعات بدن بگذارد. زنان احتمالا در طول چرخه ماهانه، احساس تشنگی دارند زیرا این هورمون‌ها در بالاترین حد خود هستند. یکی دیگر از دلایل احساس تشنگی این است که آنها در زمان قاعدگی مقدار زیادی آب از دست می‌دهند.

۳. دیابت یا دیابت بی‌مزه

دیابت باعث می‌شود بسیاری از ذخایر مایعات خود را از طریق تکرر ادرار دفع کنید، بنابراین طبیعی است که مایعات از دست رفته را جایگزین کنید.

دیابت بی مزه اختلالی است که باعث می‌شود مایعات بیش از حد از دست دهید. این بیماری سطح مایعات بدن را کاهش می‌دهد و می‌تواند از مشکلات جدی ایجاد کند. تشنگی تمام نشدنی شما راهی برای جبران مجدد این فقدان است.

مطلب مرتبط: اگر این نشانه ها را دارید، ممکن است به دیابت مبتلا شده باشید

۴. دهیدراته شدن بدن (کم شدن آب بدن)

وقتی سطح آب بدن شما به طور خطرناکی پایین می‌آید، ممکن است به شدت بیمار شوید. از آنجایی که قسمت زیادی از بدن شما از آب تشکیل شده، باید مایعات از دست داده را دوباره جبران کنید تا اعضای بدن بتوانند به درستی عمل کنند. کمبود آب بدن می‌تواند علائم بدی ایجاد کند و اگر سطح آب خیلی کم شود، حتی ممکن است به کما بروید یا بمیرید. اگر در اثر اسهال یا هر مشکل دیگری آب و الکترولیت از دست داده‌اید، بهتر است آن را جبران کنید.

مطلب مرتبط: دهیدراته شدن چه بلایی سر ارگان های بدن می آورد

۵. رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات پایین

اگر رژیم کتو یا کم-کربوهیدرات دارید، ممکن است بیش از حد تشنه شوید. از آنجایی که پروتئین و چربی بیشتری می‌خورید، دفعات بیشتری ادرار می‌کنید زیرا چیزی برای جذب آب وجود ندارد. در نتیجه نیاز به نوشیدن مایعات بیشتری دارید.

۶. اضطراب

وقتی استرس و اضطراب زیادی دارید، بدن آب اضافی دهان را گرفته و در سایر مناطق بدن پخش می‌کند. مضطرب بودن می‌تواند احساسات مختلفی را در شما ایجاد کند، اما یکی از اولین اثراتی که دارد این است که دهان‌تان خشک می‌شود.

مطلب مرتبط: اگر اضطراب یا افسردگی دارید، از خوردن این مواد غذایی پرهیز کنید

۷. بارداری

بارداری می‌تواند تغییرات زیادی در بدن ایجاد کند. و یکی از مواردی که بسیاری از مادران باردار متوجه آن می‌شوند تشنگی بیش از حد است. این امر به ویژه در سه ماهه اول رایج است.

خون اضافی موجود در سیستم شما باعث می‌شود کلیه‌ها از شر مایعات اضافی خلاص شوند و ادرار بیشتر شود. همچنین تهوع صبحگاهی که با استفراغ معمول است هم می‌تواند باعث از بین رفتن مایعات بدن شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *