جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

قتل مرموز یک خبرنگار در کابل؛ دومین مورد کشته شدن خبرنگاران در یک هفته گذشته در افغانستان

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

پس از قتل مشکوک فردین امنیی گوینده خبرنگار آریانا نیوز طارق آرین سخنگوی وزارت داخله می گوید عدم موافقت خانواده او برای انتقال جسد به طب عدلی برای آنان «پرسش» خلق کرده است.

فردین امنیتی گوینده خبر تلویزیون آریانا نیوز قبل از ظهر روز گذشته جمعه (21قوس) به گونه مشکوک در کابل ابتدا از ناحیه گردن زخمی و قبل از انتقال به شفاخانه جان باخت.

دقایق پس از این رویداد طارق آرین، سخن‌گوی وزارت داخله اعلام کرد که که‌ آقای امینی در مربوطات شهرک «منشی میر غلام» شهر کابل با سنگ نوک‌تیز گردنش را بریده و سپس در شفاخانه جان داده است.

آرین به نقل از مزدم محل تاکید کرده بود که امینی با یک عراده موتر نوع کرولا به این شهرک «منشی میر غلام»، از مربوطات ناحیه‌ی هفدهم شهر کابل رفته در تلفن صحبت می‌کرده و سپس از موتر پایین شده و به طرف کوه دویده و با سنگ نوک تیز گردن اش را بریده است.

سخنگوی وزارت داخله پس از واکنش ها به کشته شدن این خبرنگار ناوقت شب گذشته گفته است که بررسی‌های تخنیکی در مورد کشته شدن امینی جریان دارد و جزییات نهایی آن شریک می‌شود.

آرین تاکید کرده: «باید تصریح کنم که در هر کیس قتل، انتقال جسد به طب عدلی با موافقه خانواده مقتول صورت می‌گیرد. متاسفانه خانواده آقای امینی به این کار موافقت نکردند و برای ما نیز پرسش خلق شده است.»

مرگ فردین امینی تروریستی نیست

از سوی هم امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری امروز در گزارش جلسه امنیتی شش ونیم صبح اش نگاشته است که مرگ فردین امینی تروریستی نیست و خانواده او حق دارند خواستار تحقیقات عمیق شوند.

صالح افزوده که دستگاه دولت مکلف به پاسخگویی است اما اگر خانواده این خبرنگار بر مرموز بودن قتل تاکید دارند پولیس مجبور خواهد بود که تمام اعضای خانواده اعم از زنان را برای تحقیق احضار کند.

صالح تاکید کرده: «هر قتل را مرموز خواندن و بعد حکومت را متهم کردن نه انصاف است و نه قانونی. پولیس به خاطر احترام به عزت خانواده ها بسیاری اوقات نمیخواهد جزییات بدهد. ازین حیای پولیس نباید سو استفاده گردد.»

معاون اول ریاست جمهوری هشدار داده که به پولیس هدایت داد که ازین به بعد در قضایای جنایی اگر کسی بخواهد به باج گیری بپردازد از ادبیات حقوقی بیرون رفته و اصل قصه را به مردم بیان کنند تا فشار روانی بر نیروی پولیس شامل کشفی و امنیتی کم شود.

تاکید بر بررسی کشته شدن امینی

از سویی هم نهادهای حامی رسانه ها خواهان بررسی همه جانبه این رویداد از سوی نیروهای امنیتی شده اند.

حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان «نی» در اعلامیه ای گفته است: «در نوار تصویری که از سوی نهادهای امنیتی به خبرنگاران فرستاده شده دیده می‌شود که آقای امینی از ناحیه گردن شدیداً مجروح است، به‌سختی نفس می‌کشد و توان حرف زدن ندارد».

نی افزوده که شورای امنیت، وزارت امور داخله و فرماندهی امنیه‌ی کابل با نشر پیامی به رسانه‌ها مدعی شده‌اند که امینی به‌قصد خودکشی خود را مجروح و سپس در شفاخانه جان باخته است.

حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان تاکید کرده که این رویداد را «بسیار مرموز و پیچیده» می‌داند و به گفته‌ی متخصصان طبی هیچ انسانی قادر نیست که با دست خود و آن‌هم با سنگ گلوی خود را تا آن‌جا مجروح کند که منجر به مرگ وی شود.

نی بابیان اینکه خواهان بررسی جدی این رویداد است از وزارت داخله و نیز از ارگان‌های مرتبط دیگر خواسته که قبل از روشن شدن نتایج بررسی این‌حادثه، در زمینه اظهار نظر نکنند تا بررسی قضیه به جهت‌های دیگری سوق داده نشود.

نی حمایت کننده‌ی رسانه‌های آزاد افغانستان از وضعیت موجود در برابر خبرنگاران و رسانه‌ها ابراز نگرانی کرده خاطرنشان نموده که در چند روز پسین خبرنگاران به‌صورت مرموز و پیچیده به قتل رسیده اند که نتایج بررسی‌های هیچ‌یک از این قضایا روشن نشده و با مردم افغانستان شریک ساخته نشده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان نیز در اعلامیه ای به نقل از احمد قریشی رئیس اجرایی این مرکز گفته است: «ویدئویی دلخراش از آقای امینی درحالی که خون آلود است و توسط شماری از مردم به شفاخانه انتقال داده می‌شود، در شبکه‌های اجتماعی نشر شده است. این ویدئو سندی بر تائید خودکشی نیست و پولیس باید به شکل جدی و شفاف این رویداد مشکوک را بررسی و نتیجه دقیق آن را هر چه زودتر اعلام کند.»

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان