احتکار واکسن کووید-۱۹ توسط کشورهای ثروتمند؛ سهم کشورهای فقیر چقدر است؟

توسطتحریریه خبرنامه

آذر ۲۰, ۱۳۹۹ به روز رسانی : آذر ۲۰, ۱۳۹۹

ائتلاف مردمی واکسن می‌گوید تنها 14٪ از جمعیت جهان 53٪ از نویدبخش‌ترین واکسن‌ها را خریداری کرده‌اند.

کشورهای ثروتمند مقدار کافی واکسن تهیه کرده‌اند تا بتوانند تا پایان سال آینده مردم خود را واکسینه کنند. این یافته‌ها توسط ائتلاف مردمی واکسن که شامل آکسفام و عفو بین الملل می‌شود به دست آمده است. این نهاد در تحقیق خود معاملات انجام شده بین کشورها و هشت کاندیدای اصلی توسعه‌دهنده واکسن را تجزیه و تحلیل کرده ‌است.

این تحقیق نشان داد که همه دوزهای واکسن مدرنا توسط کشورهای ثروتمند خریداری شده‌اند، به علاوه 96٪ از دوزهای فایزر. و فقط 14٪ از جمعیت جهان 53٪ از واکسن‌هایی را که بیشترین امید موفقیت را دارند، خریداری کرده‌اند.

از سوی دیگر، کشورهای فقیرتر فقط در سال آینده می‌توانند از هر 10 نفر یک نفر را واکسینه کنند.

حتی قول کسانی که پشت واکسن آکسفورد / آسترازنکا هستند مبنی بر اختصاص 64٪ دوزها به افراد در کشورهای در حال توسعه ممکن است کافی نباشد.

تصور می‌شود که احتمالاً سال آینده تنها 18 درصد از جمعیت جهان به واکسن کرونا ویروس دسترسی داشته باشند.

این ائتلاف می‌گوید که دولت‌ها و صنعت داروسازی باید اقدامی فوری انجام دهند تا دوز واکسن کافی برای کل جهان به دست بیاید، نه فقط برای کشورهایی که توانایی پرداخت هزینه واکسن را دارند.

استفان کاکبرن، از سازمان عفو ​​بین الملل می‌گوید: “احتکار واکسن‌ها به طور فعال تلاش‌های جهانی را به منظور تامین واکسن برای کل مردم جهان تضعیف می‌کند.”

آنا ماریوت، مدیر سیاست‌های بهداشتی آکسفام، می‌گوید: “هیچ کس نباید به دلیل شرایط کشوری که در آن زندگی می‌کند یا مقدار پولی که در جیب دارد، از واکسن نجات‌دهنده زندگی دور بماند.

“اما تا زمانی که این روند تغییر چشمگیری نکند، میلیاردها نفر در سراسر جهان برای سال‌های آینده واکسن ایمن و موثر برای مبازره با کووید-۱۹ دریافت نخواهند کرد.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *