جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

محکومیت حمله بر فعالان رسانه ای و غیرنظامیان؛ نمایندگی‌‌ های کشورهای غربی در کابل: طالبان مسوول بیشترین تلفات غیرنظامیان اند

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

نمایندگی‌های سیاسی کشورهای عضو اتحادیه اروپا، سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) استرالیا، امریکا، کانادا، ناروی و انگلستان در یک اعلامیه‌ی مشترک، حملات هدفمند اخیر بر نمایندگان رسانه‌ها، جامعه مدنی و غیرنظامیان در افغانستان را محکوم کرده‌ آن را حمله بر روند صلح خوانده اند.

این اعلامیه‌ی مشترک که امروز دوشنبه (۱۷ قوس) منتشر شده «حملات عمدی» بر رهبران و گروه‌های مذهبی، مدافعان حقوق بشر و دانشجویان را محکوم کرده گفته است. گروه طالبان و سازمان های مختلف تروریستی مسوول بیشترین تلفات غیرنظامیان در افغانستان اند.

آنان در این اعلامیه شان افزوده اند: ما این حملات را تنها حملات وحشیانه علیه خون افغانها نمی دانیم بلکه حمله بر روند صلح افغانستان نیز تلقی می کنیم، با اذعان به شجاعت و رشادت مردم افغانستان، اطمینان داریم که این حملات در راستای تحقق هدف حمله‌کنندگان به منظور خاموش ساختن تنوع تفکر و نظر، به شکست می‌انجامد.»

در اعلامیه تأکید شده است که این امر برای مردم افغانستان با ارزش است که احساس کنند قادر اند خود را آزادانه تبارز داده و نظریات خود را در مورد گفت‌وگوهای صلح ارایه دهند و نیز به منظور دست‌یابی به صلح پایدار و باثبات، در این روند شرکت کنند.

نمایندگی های دیپلماتیک کشورهای غربی در افغانستان حمایت از جریان آزاد اطلاعات را به نفع هر شخصی خوانده که مایل به زندگی در یک افغانستان صلح‌آمیز و دموکراتیک است.

در این اعلامیه از تلاش همه افراد و اشخاصی که در افغانستان برای پیش‌رفت آزادی بیان و آزادی مطبوعات کار می‌کنند قدردانی شده از همه طرف‌های جنگ خواسته است که از آزادی و استقلالیت رسانه‌ها و جامعه مدنی در افغانستان حمایت کنند، زیرا برای تحقق یک دموکراسی ضروری است.

این کشور ها در اخیر تاکید کرده اند که در راستای تحقق آزادی همه مردم افغانستان متعهد اند و خواهان اجرای فوری قوانین بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بشر هستند.

نمایندگی های سیاسی کشورهای غربی از دولت نیز خواسته است که عاملان حمله بر غیرنظامیان، فعالان مدنی و رسانه‌ها را شناسایی و به مصونیت آن‌ها پایان دهند.

ارگ ریاست جمهوری در واکنش به این اعلامیه کشور های غربی گفته است که افغانستان از محكومیت حملات هدفمند و «غیرقانونی» اخیر علیه نمایندگان رسانه ها، جامعه مدنی و غیرنظامیان استقبال می كند.

ارگ تاکید کرده که نیروهای امنیتی افغانستان تمام تلاش خود را برای جلوگیری از این حملات انجام خواهد داد.

حمله بر غیرنظامیان و فعالان رسانه ای

این اعلامیه مشترک نمایندگی های سیاسی کشور های غربی در حالی منتشر شده است که با وجود پیشرفت ها در روند صلح افغانستان در یک ماه گذشته شاهد حملات بالای غیرنظامیان و فعالان رسانه ای بوده است.

طبق آخرین گزارشات طارق آرین سخنگوی وزارت داخله به تاریخ 13 قوس اعلام کرده بود که در نتیجه حملات طالبان در یک ماه گذشته به 476 تن آسیب رسیده که از این میان 134 تن آنان کشته و 342 غیرنظامی دیگر زخمی شده اند.

آرین تاکید کرده که این تلفات ناشی از «حملات تروریستی» طالبان بشمول ۱۶ حمله انتحاری و انفجار ۱۶۸ ماین بوده است.

در آخرین مورد حمله بر فعالان رسانه ای نیز یما سیاوش در کابل و الیاس داعی خبرنگار رادیو آزادی در هلمند کشته شده اند.

کابل در این اواخر شاهد حملات خونبار بر مرکز آموزشی کوثر دانش و دانشگاه کابل نیز بود که در آن شماری زیادی از دانش آموزان و دانشجویان کشته و زخمی شدند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان