غنی: با وصف تمام تلاش ها در سکتور صحی چالش های جدی وجود دارد

توسطفریدون حسنی

آذر ۱۷, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

همزمان با شیوع موج دوم ویروس کرونا رییس جمهور غنی می گوید که یافته هایش نشان می دهد که با وصف تمام تلاش ها، در سکتور صحی چالش های جدی وجود دارد که باید به آن پرداخته شود.

ارگ ریاست جمهوری اعلام کرده است که آقای غنی این اظهارات را شام روز گذشته (15قوس) با شماری از متخصصین صحی افغان مقیم امریکا و اروپا از طریق ویدیوکنفرانس بیان کرده است.

ارگ افزوده که در این ویدیوکنفرانس که با حضور امرالله صالح معاون اول، احمد جواد عثمانی وزیر صحت عامه و داکتر نسرین اوریاخیل رییس عمومی شورای طبی افغانستان برگزار شده رییس جمهور غنی گفته است: «یکی از اولویت های اساسی ما این است که سکتور صحت خویش را به پا ایستاده کنیم و تلاش های خود را با توجه به استعجالیت مبارزه با موج دوم ویروس کرونا، منسجم سازیم.»

او خاطرنشان کرده که در یک هفته گذشته هفت نشست با مسوولین وزارت صحت عامه و ۱۹ شفاخانه و رؤسای صحت عامه تمام ولایات، نمایندگان بانک جهانی و بانک انکشاف آسیایی، سازمان صحی جهان و یونیسف از طریق ویدیوکنفرانس داشته و در این نشست ها خواسته یک ارزیابی را انجام دهد که خلاء ها در کجاست و چگونه می تواند آمادگی های بهتر در راستای مبارزه با موج دوم ویروس کرونا داشته باشد.

رییس جمهور تاکید کرده: «در این نشست ها یافته های من این است که متاسفانه با وصف تمام تلاش ها، در سکتور صحی ما چالش های جدی وجود دارد که باید به آن پرداخته شود.»

غنی افزوده مدیریت برنامه ها و عرضه خدمات صحی با چالش مواجه است و کمبود اکسیجن، پایین بودن ظرفیت تست کرونا که ده هزار تست در یک شبانه روز پلان شده بود، عدم موجودیت زیربناها برای نگهداری واکسین کرونا با وجود آنکه کمک های جامعه بین المللی را برای تهیه ۲۰ تا ۴۰ درصد واکسین در دو مرحله بدست آورده را از مشکلات عمده سکتور صحت خوانده است.

موج دوم ویروس کرونا

این اظهارات رییس جمهور در حالی مطرح می شود که وزارت صحت عامه افغانستان چندی قبل تایید کرده بود که شیوع ویروس کرونا در افغانستان وارد موج دوم خود شده است.

آمارهای روزانه وزارت صحت عامه نیز نشان می دهد که شمار مبتلایان و جانباختگان ویروس کرونا در افغانستان در حال افزایش است و روزانه ده ها تن از اثر ابتلا به ویروس کرونا فوت و صد ها تن نیز جدیدا به ویروس کرونا مبتلا می شوند.

از سوی هم احمد جواد عثمانی وزیر صحت عامه روز گذشته در مراسمی با کارمندان صحی این وزارت مبارزه با ویروس کرونا، اصلاحات شفاخانه‌ها، محو ویروس پولیو، بلند بردن سطح کیفیت دوا در بازارهای کشور و مبارزه با فساد اداری را از اولویت‌های مهم اش در راستای بهبود عرضه خدمات صحی خوانده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *