تدوام حضور ناتو پس از کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان

توسطفریدون حسنی

آذر ۱۲, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

همزمان با اعلام کاهش نیروهای آمریکایی ینس ستولتنبرگ دبیر کل ناتو می گوید که وضعیت افغانستان در نشست وزرای خارجه ناتو به بحث گرفته شد و این پیمان حضور خویش در افغانستان را تنظیم کرده است.

ینس ستولتنبرگ روز گذشته (11قوس) پس از نشست وزرای خارجه پیمان ناتو گفت: «در حالی که ایالات متحده مصمم است نیروهایش را به ۲۵۰۰ کاهش دهد، ماموریت آموزشی ناتو ادامه خواهد داشت و بیش از نصف نیروهای ما اکنون، غیر امریکایی استند.»

او تاکید کرد: «ناتو از روند صلح افغانستان حمایت می‌کند، به عنوان بخشی از این روند ما حضور خود را در افغانستان برنامه ریزی کرده‌ایم. در حالی که ایالات متحده روی کاهش نیروهایش به دو هزار 500 نیرو در افغانستان فیصله کرده، ماموریت حمایت قاطع ناتو ادامه خواهد یافت.»

دبیرکل ناتو از طالبان ‌خواست که به عنوان گام نخست خشونت را کاهش دهند و پس از آن روی یک توافقنامه صلح موافقت صورت گیرد که آتش‌بس هم بخشی از آن باشد.

ینس ستولتنبرگ گفت، تا هنوز روشن نیست که آیا این مذاکرات نتیجه مثبت در پی خواهد داشت یا خیر اما راه حل سیاسی یگانه گزینه برای خاتمه وضعیت روان افغانستان است.

او همچنان تاکید کرد که به ارزیابی وضعیت در افغانستان ادامه خواهند داد و در اوایل سال آینده تصامیم مهمی اتخاذ خواهند کرد.

این در حالی است که دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده حدود دو هفته پیش دستور داد که ۲۰۰۰ نظامی امریکایی تا ۱۵ جنوری از افغانستان بیرون شوند.

خروج نیروهای ناتو از افغانستان روند صلح را به خطر می اندازد

در همین حال هایکوماس وزیر خارجه آلمان نیز پیش از نشست وزرای خارجه پیمان ناتو گفته است که این پیمان نباید با خروج پیش از وقت نیروها از افغانستان،‌ مذاکرات صلح را به خطر بی اندازد.

او تاکید کرده بود المان بحیث شریک ناتو، می‌خواهد مطمین شود که کاهش بیشتر نیروها در افغانستان منوط به شرایط واضح باشد و برای حفاظت از آنچه تا حال کسب شده است، نباید به اقدامات عجولانه دست زده شود.

وزیر خارجه آلمان تاکید کرده: «به همین دلیل ما از متحدین خویش می‌خواهیم از نزدیک ببینند که شرایط خروج بیشتر نیروها تا کدام اندازه عملی شده است تا از فرستادن پیام نادرست در خصوص روند صلح جلوگیری شود.»

این در حالی است که گزارش های ضد و نقیض از توافق هیئت مذاکره کننده حکومت و طالبان روی طرزالعمل مذاکرات منتشر شده است. گروه طالبان تایید کرده که روی طرزالعمل مذاکرات توافق نهایی صورت گرفته اما هیئت مذاکره کننده افغانستان آن را رد کرده می گوید تنها روی 21 ماده طرزالعمل توافق شده و مقدمه آن هنوز به گفتگوها نیاز دارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *