واکسن کرونا ویروس: ۵ عارضه جانبی که احتمالا واکسن کرونا به همراه خواهد داشت

توسطتحریریه خبرنامه

آذر ۶, ۱۳۹۹ به روز رسانی : آذر ۹, ۱۳۹۹

در حالی که ما کاندیداهای امیدوارکننده زیادی داریم که می‌توانند واکسن کرونا را در زودترین زمان ممکن ارائه دهند، این اولین بار است که واکسنی برای یک عفونت جدیدی به این سرعت توسعه می‌یابد. در این شرایط می‌توان انتظار برخی عوارض جانبی را نیز داشت.

هرچند هیچ واکسنی بدون عوارض جانبی نیست و اکثر واکسن‌هایی که در حال حاضر داریم ایمن و موثر ارزیابی می‌شوند، اما پزشکان و شرکت‌های دارویی هشدار می‌دهند که واکسن کووید-۱۹ هم چندان بدون مشکل نخواهد بود.

بسیاری از افراد می‌توانند به واکسن حساسیت نشان دهند یا در معرض خطر عوارض جانبی پس از دریافت آن قرار بگیرند.

عوارض جانبی واکسن کرونا ویروس

شرکت‌کنندگانی که داوطلب شرکت در برخی از آزمایشات پیشرو واکسن کرونا شده‌اند، عوارض جانبی تا حدودی خفیف، طولانی و در برخی موارد کاملاً عجیب را گزارش داده‌اند.

تجربه عوارض جانبی ممکن است ترسناک باشد، اما خیلی تهدیدکننده نیست. اولا که اگر واکسن کووید-۱۹ دارای عوارض بالقوه تهدیدکننده زندگی باشد، مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. دوم اینکه، عوارض جانبی نشانه تلاش بدن برای تولید یک واکنش ایمنی قوی است.

برخی از عوارض جانبی که در اثر واکسن کرونا تجربه خواهیم کرد عبارتند از:

تب و لرز

یکی از شرکت‌کنندگان که در آزمایشات مدرنا شرکت کرده بود، تب و لرز بسیار شدیدی را تجربه کرده بود. با این حال، وی تأیید کرد که علائم چند ساعت بعد، خود به خود از بین رفت.

لازم به ذکر است که تب و لرز از عوارض جانبی واکسن مدرنا است که به طور مداوم گزارش می‌شود. هرچند این عارضه خود به خود از بین می‌رود، اما شدت درد می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

سردرد

یکی دیگر از علائم احتمالی که باید خود را برای آن آماده کنیم، سردرد است که آن هم نشانه‌ای از واکنش التهابی بدن محسوب می‌شود. استرس، تحریک‌پذیری، خواب آلودگی و سایر واکنش‌های سیستماتیک نیز ممکن است رخ دهد.

تهوع و استفراغ

تزریق واکسن همچنین ممکن است بر سیستم گوارشی شما تأثیر بگذارد. به گفته یکی از داوطلبان، که به عنوان بخشی از آزمایشات مدرنا در ماه می برای دریافت بالاترین دوز انتخاب شده بود، واکسیناسیون باعث شد تا ساعت‌ها بعد از واکسن “تهوع” داشته باشد. برخی از علائمی که پس از واکسن تجربه کرده بود شامل تهوع، گرفتگی شکم، استفراغ و خستگی می‌شد.

سوزش و درد عضلات

احساس سوزش و درد عضلانی در محل تزریق واکسن یک پدیده رایج است. قرمزی و بثورات نیز می‌تواند یک واکنش ایمنی باشد که بدن شما ایجاد می کند. در حال حاضر، هر سه کاندید واکسن یعنی فایزر، مدرنا و آسترازنکا-آکسفورد، سوزش و درد عضلات را به عنوان یک عارضه جانبی واکسن خود ثبت کرده‌اند.

میگرن

درد یک طرف سر و میگرن ممکن است عجیب‌ترین عارضه‌ای باشد که داوطلبان در حال حاضر به عنوان بخشی از آزمایشات واکسن تجربه کرده‌اند. برای کسانی که مستعد حملات میگرن هستند، واکسیناسیون ممکن است عامل تحریک درد باشد و باعث درد ضربان‌دار و حالت تهوع شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *