فعالیت ۲۰ گروه تروریستی در افغانستان؛‌ سراج: طالبان با سایر گروه‌ها بازار قرض‌گیری انتحاری‌ها را ساخته‌اند

توسطفریدون حسنی

آذر ۳, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

احمدضیا سراج، سرپرست و نامزد ریاست عمومی امنیت ملی می گوید که ۲۰ گروه تروریستی زیر چتر طالبان در افغانستان فعال اند و گروه گروه طالبان با سایر گروه‌ها به‌صورت منظم ارتباط دارد. رییس عمومی امنیت ملی گفت که این گروه ها باهم بازار خریدوفروش و حتی قرض‌گیری انتحاری‌ها را ساخته‌اند.

آقای سراج امروز دوشنبه (۳قوس) که برای ارایه برنامه هایش به مجلس نمایندگان رفته بود گفت با وجود امضای تفاهمنامه میان طالبان و ایالات متحده هنوز هم رابطه بین طالبان، القاعده، لشکر طیبه، جیش محمد، سپاه صحابه، شبکه حقانی، تنظیم البدر، حرکت ترکستان شرقی، نهضت اسلامی ازبکستان و دیگر گروه های فعال تروریستی بشکل گسترده ادامه دارد.

او افزود که اگر طالبان مرکزهای امن در کراچی، پشاور و کویته را نمی داشتند از بین رفته بودند. به گفته او طالبان تلاش دارند افغانستان را از این مراکز به چالش بکشند.

سرپرست ریاست عمومی امنیت ملی‌ خاطرنشان کرد که نیروهای امنیتی با حدود ۲۰ گروه تروریستی در نبرد اند و تاکید کرد که چتر حفاظتی همه این گروه ها شورشیان طالبان است.

او اضافه کرد که پالیسی کشورهای مداخله کننده در افغانستان تاکنون تغییر نکرده‌‌ و رابطۀ این کشورها با گروه‌های هراس‌افگن، هنوز وجود دارد.

سراج تاکید کرد که بر اساس اسناد و اطلاعات ریاست عمومی امنیت ملی این گروه‌ها علاوه بر ایجاد خریدوفروش بازار انتحاری‌ها، در بخش شریک‌سازی مسائل آموزشی و توانایی‌های یکدیگر نیز باهم همکاری دارند. به گفته او: «طالبان وقتی به یک انتحاری ضرورت داشته باشند، از سایر گروه‌ها می‌گیرند.»

سرپرست امنیت ملی با بیان اینکه همه این ‌گروه‌ها در قسمت شریک‌سازی مسایل، تعلیمات و توانایی‌های‌شان با هم همکاراند خاطرنشان گرد که در بسیاری از حملات، یک گروه تروریستی طرح‌‌ریزی آن را انجام می‌دهد، گروه دومی مسائل لوژیستیکی آن را فراهم می‌کند و گروه سومی نیز انتحاری آن را می‌فرستد.

سراج جنگ کنونی افغانستان را تحمیلی خوانده گفت که نیروهای امنیتی افغانستان از منطقه در برابر تروریسم دفاع می‌کنند و تضاد منافع کشورهای منطقه و کمک مستقیم و غیر مستقیم سازمان‌های استخباراتی برخی از کشورها سبب تدوام جنگ در کشور شده است.

سرپرست ریاست عمومی امنیت اضافه کرد که هیچ کشور منطقه توان قربانی را که مردم افغانستان در مبارزه با تروریسم می‌دهند، ندارد.

سرپرست ریاست عمومی امنیت ملی گفت که این ریاست در مبارزه با گروه‌های تروریستی دست‌آوردهای قابل لمس دارد و بیش از شش هزار تن را در یک سال بازداشت کرده‌ است.

سراج گروه طالبان را عنصر اصلی دوام جنگ نیابتی در کشور خوانده افزود که شواهد و اسناد نشان می‌دهد که این گروه به هیچ عنوان صلح نمی‌خواهند و در پی تشدید جنگ هستند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *