جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

موج دوم کرونا؛ از رخصتی نهادهای تحصیلی تا تمدید دو هفته ای فعالیت مکاتب خصوصی در کشور

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

همزمان با شیوع موج دوم ویروس کرونا در افغانستان وزارت های تحصیلات عالی و معارف اعلام کرده اند که بر اساس فیصله کابینه تمامی نهاد های آموزشی و تحصیلی کشور، از هشت قوس تا پانزده حوت رخصت می شوند و فعالیت مکاتب خصوصی با پیش شرط های تا دو هفته دیگر تمدید شده است.

عباس بصیر، وزیر تحصیلات عالی در یک کنفرانس خبری مشترک با رنگینه محمدی سرپرست وزارت معارف امروز یک‌شنبه (۲قوس) گفت که براساس فیصله کابینه، باتوجه به شیوع موج دوم ویروس کرونا و فرا رسیدن فصل سرما تمامی نهادهای تحصیلی کشور سر از هشتم قوس الی پانزدهم حوت سال روان، رخصت می شوند.

بصیر افزود که با توجه به تصمیم کابینه و فیصله های وزارت تحصیلات عالی، امتحانات برنامه تحصیلی مقاطع لیسانس وفوق لیسانس که دروس شان تا هفته آینده تکمیل می شود در صورت مساعد بودن شرایط صحی، از تاریخ ۱۵ حوت سال جاری به بعد زمان بندی شود.

او تاکید کرد که نهادهای تحصیلی که دروس سمستر دوم سال تحصیلی ۱۳۹۹ را از تاریخ ۳ عقرب آغاز کرده و از ۸ قوس تا ۱۵ حوت رخصت می باشند مکلف به تطبیق دروس حضوری- تشدیدی، پس از ختم رخصتی زمستانی اند.

به گفته او تمامی نهادهای تحصیلات عالی در صورت مساعد بودن شرایط صحی، موظف اند پس از ختم رخصتی ها از ۱۵ حوت، به مدت ۴ هفته ادامه دروس تشدیدی سمستر جاری از ۱۵ حوت ۱۳۹۹ تا ۱۴ حمل سال آینده، امتحانات نهایی سمستر جاری از ۱۵ حمل تا ۷ ثور سال آینده، امتحانات چانس سمستر جاری از ۱۰ ثور تا ۱۹ثور  سال آینده را برنامه ریزی کنند.

بصیر خاطرنشان کرد که شروع سمستر بهاری سال آینده از ۲۰ ثور آغاز خواهد شد.

وزیر تحصیلات عالی اطمینان داد که نظام تحصیلات عالی افغانستان در ایام تعطیلات، به طور کلی به تعطیل نرفته و ارتباطات این وزارت با محصلین ادامه دارد، دانشگاها و موسسات تحصیلات عالی برنامه های غیر حضوری یا درس های حمایوی خود را از طریق سیستم های آنلاین ادامه می دهند.

تمدید دو هفته ای فعالیت مکاتب خصوصی

از سوی هم رنگینه حمیدی، سرپرست وزارت معارف در این کنفرانس خبری گفت که صنوف اول تا ششم مکاتب دولتی از اول ماه قوس رخصت شده و صنوف هفتم تا دوازدهم مکاتب دولتی از پانزدهم قوس رخصت خواهند شد.

حمیدی افزوده که صنوف اول تا دوازدهم مکتب های مناطق سردسیر نیز از اول قوس مرخص شده و تصمیم وزارت معارف این است که هیچ امتحانی پیش از رخصتی زمستانی از شاگردان گرفته نشود.

سرپرست وزارت معارف با اشاره به این که تصمیم نخست این وزارت مبنی بر رخصتی زمستانی، مکتب های خصوصی را نیز شامل می شد تاکید کرد که براساس پیشنهاد نمایندگان مکاتب خصوصی، ادامه دروس در مکتب های خصوصی از صنوف اول تا دوازدهم، از اول قوس تا دوهفته دیگر تمدید شده است.

به گفته او به خاطر آن که مکاتب خصوصی دروس شان را یک ماه پیشتر از مکتب های دولتی آغاز کرده بودند، یک دور چهار و نیم ماهه دروس شان تا ۱۵ قوس تکمیل می شود.

سرپرست وزارت معارف اضافه کرد که تمدید دوهفته ای دروس صنوف اول تا دوازدهم مکتب های خصوصی روی چهار شرط شامل گرم ساختن فضای صنوف در هنگام تدریس، فراهم کردن مواد درسی به شاگردان در ایام رخصتی زمستانی، دریافت نکردن فیس از والدین شاگردان در ایام رخصتی و اجازه نداشتن برای گرفتن امتحان چهار و نیم ماهه وسالانه پیش از رخصتی ها استوار است.

به گفته او تیم های نظارتی وزارت، از تطبیق این چهار شرط در مکتب های خصوصی نظارت می کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان