مذاکرات صلح: ازدیدار عبدالله با رجب طیب اردوغان تا سفر وزیر خارجه آمریکا به دوحه!

توسطفریدون حسنی

آذر ۱, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

همزمان با جهش های تازه در روند صلح مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا عازم قطر شده و عبدالله عبدالله رییس شورای مصالحه با رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه دیدار و در خصوص روند صلح افغانستان گفتگو کرده اند.

شورای مصالحه در خبرنامه ای گفته است عبدالله در ادامه دیدار هایش در سفر دوره به ترکیه بعد از ظهر روز گذشته با رجب طیب اردوغان دیدار و در باره‌ی روند صلح، مذاکرات دوحه، دیپلوماسی منطقه‌ای صلح، سفرهای منطقه‌ای و آخرین تحولات سیاسی و امنیتی افغانستان گفتگو کرده است.

در خبرنامه آمده است که آقای عبدالله در این دیدار خواهان ادامه‌ی حضور و کمک‌ ترکیه برای افغانستان در تلاش برای دست‌یافتن به صلح باعزت و پایدار شده است.

شورای مصالحه خاطرنشان کرده که در این دیدار رییس جمهور ترکیه گفته است که کشورش در کنار مردم افغانستان قرار دارد و در آینده نیز به این سیاست خویش ادامه می‌دهد.

اردوغان تاکید کرده که از تلاش‌های صلح در افغانستان حمایت می‌کند و خواهان برقراری صلح و قطع جنگ در افغانستان است.

رییس جمهور ترکیه اضافه کرده که ترکیه از صلحی پشتیبانی می‌کند که مورد حمایت مردم افغانستان باشد.

پمیئو با هیئت حکومت و طالبان دیدار می کند

از سوی هم وزارت خارجه آمریکا در اعلامیه گفته است که مایک پمپئو قرار است امروز شنبه با هیئت‌های مذاکره‌کننده‌ی دولت افغانستان و گروه طالبان در دوحه پایتخت قطر به طور جداگانه دیدار کند.

وزارت خارجه آمریکا افزوده آقای پمپئو در این سفرش به قطر با تمیم بن احمد آل ثانی، معاون نخست‌وزیر قطر و محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه‌ی قطر نیز دیدار و در مورد مسایل دوجانبه و منطقه‌ای از جمله اهمیت وحدت خلیج فارس بحث و گفت‌وگو خواهد کرد.

بر اساس اعلامیه وزارت خارجه آمریکا پمپئو در حال حاضر در یک سفر ده روزه به اروپا و خاورمیانه به‌سر می‌برد و به کشورهای فرانسه، ترکیه، جورجیا، اسرائیل، امارات متحده عربی، قطر و عربستان سعودی سفر می کند.

این همه در حالی است که رییس جمهور غنی به تازگی وضعیت مذاکره در دوحه را نامطلوب خوانده و خواهان انرژی بخشیدن تازه در این روند شده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *