پیشرفت ها در مذاکرات صلح؛ عمران خان: اسلام‌آباد هر آنچه در توان دارد برای صلح در افغانستان انجام می دهد

توسطفریدون حسنی

آبان ۲۹, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

همزمان با گزارش ها از پیشرفت های تازه در روند مذاکرات صلح دوحه عمران خان نخست وزیر پاکستان که در یک سفر رسمی وارد کابل شده می گوید پاکستان هر انچه در توان دارد کمک می کند تا افغانستان به آتش بس و صلح برسد.

عمران خان امروز پنج‌شنبه (۲۹عقرب) در نشست مشترک خبری با رییس جمهور غنی در ارگ گفت: «ما هر آنچه در توان داریم انجام خواهیم داد تا سطح کنونی خشونت‌ها در افغانستان کاهش یابد».

او هدف اصلی سفرش به کابل را اعتماد سازی و تقویت روابط میان دو کشور خوانده افزود با وجود این که گفت‌وگوهای قطر جریان دارد، خشونت‌ها در حال افزایش است.

خان تصریح کرد که پاکستان می خواهد هرکاری را برای کاهش خشونت، آتش‌بس و به نتیجه رساندن گفتگوهای صلح افغانستان انجام دهد.

نخست وزیر پاکستان با بیان اینکه مردم در هر دو طرف “مرز” خواهان صلح اند تاکید کرد: «ما مردم و دولت پاکستان فقط یک نگرانی داریم و این نگرانی چیزی است که شما در افغانستان احساس می کنید ما خواهان صلح هستیم،»

عمران خان خاطرنشان کرد که پاکستان نقش خود را در توافق طالبان با آمریکا و پس از آن در گفتگوهای بین الافغانی ایفا کرده است.

از سویی هم، رییس‌جمهور غنی نیز در این نشست خبری گفت که مردم افغانستان آتش‌بس فراگیر می‌خواهند و سطح خشونت‌ها باید هرچه زودتر کاهش یابد.

غنی تاکید کرد عمران خان با پیام مهمی به کابل آمده است. «مهم‌ترین بخش این پیام، این است که خشونت راه حل نیست و هم‌چنان باید دست‌آوردها و قانون اساسی حفظ شود. اتکا به خشونت راه رسیدن به صلح نیست و منطقه نیز این موضوع را درک کرده است. باید برای حل مشکلات، از راه سیاسی پیش برویم، نه خشونت.»

رییس جمهور غنی اضافه کرد که دعوت نخست‌وزیر پاکستان برای بازدید از این کشور را پذیرفته و به زودی به اسلام‌آباد خواهد رفت.

پیشرفت در مذاکرت صلح در قطر

عمران خان در حالی از همکاری های کشورش در روند مذاکرات صلح افغانستان سخن می گوید که به تازگی بعد از گذشت بیش از دو ماه از آغاز رسمی مذاکرات و بن بست در این روند رسانه ها گزارش داده اند که هیئت مذاکره کننده دو طرف روی طرزالعمل مذاکرات به توافق کرده اند.

این خبر در حالی منتشر شده که هیئت‌های مذاکره‌کننده حکومت افغانستان و گروه طالبان بیش از دوماه روی نهایی سازی طرزالعمل مذاکرات گفتگو کردند اما این گفتگو ها به دلیل عدم توافق روی دو مورد از طرزالعمل بدون نتیجه بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *