۹ نشانه هشداردهنده که روده های سالمی ندارید

توسطتحریریه خبرنامه

آبان ۲۱, ۱۳۹۹ به روز رسانی : آبان ۲۹, ۱۳۹۹

روده‌ها تاثیر فوق‌العاده‌ای بر سلامت کلی بدن دارند. میکروبیوم روده حاوی ترکیبی از باکتری‌های خوب و بد است که به بسیاری از نقش‌های مهم در بدن کمک می‌کند. در این نوشتار ۹ نشانه هشداردهنده مشکلات روده را می‌بینیم.

۱. بعد از خوردن برخی غذاها نفخ زیادی دارید

این حالت نشان می‌دهد که بدن‌تان توانایی تحمل بعضی غذاها را ندارد. اگر بعد از خوردن بعضی غذاها نفخ زیادی دارید، مواد مشترک بین آن غذاها را پیدا کنید و به مدت دو هفته آنها را مصرف نکنید. برخی از این غذاها مواد لبنی و سویا هستند.

مطلب مرتبط: درمان فوری نفخ؛ با استفاده از این ۵ چای گاز معده را به راحتی از بین ببرید

۲. مشکلات خواب دارید

اگر شب‌ها خوب نمی‌خوابید، مدام با خستگی از خواب بیدار می‌شوید یا بیداری‌های مکرر دارید، ممکن است دچار مشکلات روده باشید. در این صورت بهتر است مصرف فیبر و غذاهای حاوی پروبیوتیک را افزایش دهید، ورزش کنید و از غذاهای چرب و شیرین دور بمانید.

۳. ترکیبی از اسهال، سردرد و خستگی دارید

این می‌تواند نشانه نشت روده باشد که به پوشش ناسالم روده اشاره دارد. در اثر این مشکل سموم و ذرات غذاهایی که کاملا هضم نشده‌اند به بافت‌های زیر پوشش روده نشت می‌کنند. این اختلال سبب التهاب و تغییر در باکتری روده می‌شود. از مصرف غذاهای فرآوری‌شده، ایجادکننده التهاب و آلرژی‌زا پرهیز کنید.

مطلب مرتبط: ۱۰ ماده خوراکی که به مبارزه با التهاب در بدن کمک می کنند

۴. خستگی و سستی بی‌دلیل دارید

غذا بر احساس شما تأثیر می‌گذارد که در روحیه‌تان بروز می‌کند. در حالی که اختلالات خلقی فقط وابسته به سلامت روده نیستند، اما این مورد هم قطعاً موثر است! اگر با نوسانات خلقی یا افزایش اضطراب روبرو هستید، شاید بهتر باشد رژیم غذایی و سبک زندگی‌تان تغییراتی در جهت بهبود سلامت روده اعمال کنید.

۵. اخیرا آنتی‌بیوتیک مصرف کرده‌اید

گفته می‌شود آنتی‌بیوتیک‌ها میکروبیوم روده ما را تغییر می‌دهند و می‌توانند ما را در معرض کمبود مواد مغذی قرار دهند. آنتی‌بیوتیک‌ها آنقدری ماهر نیستند که فقط باکتری‌های بد را هدف قرار دهند و در نهایت بسیاری از باکتری‌های خوب را نیز از بین می‌برند. مصرف پروبیوتیک بهترین ایده برای حل این مشکل است.

۶. بعد از خوردن برخی غذاها سوزش سر دل دارید

معده و مری بخشی از دستگاه گوارش هستند شما ممکن است محیط اسیدی زیادی ایجاد کنید. شاید خیلی سریع غذا می‌خورید! بهتر است آرام غذا بخورید و هر لقمه را خوب بجوید. برخی از غذاهایی که می‌توانند ریفلاکس اسید را تحریک کنند عبارتند از قهوه، شکلات، الکل، غذاهای چرب، غذاهای شیرین بسیار فرآوری‌شده.

مطلب مرتبط: رژیم غذایی مفید؛ ۳ توصیه که سالم تر غذا بخوریم

۷. افسرده‌اید

میکروب‌های روده به تولید متابولیت‌هایی مانند اسیدهای صفراوی و اسیدهای چرب زنجیره کوتاه که ماده میانی مسیر سروتونین را تحت تأثیر قرار می‌دهند، کمک می‌کنند. سروتونین رگ‌های خونی را منقبض می‌کند و باعث خواب می شود و همچنین در تنظیم دما نقش دارد. حدود 95٪ از سروتونین در روده قرار دارد. تولید ناکارآمد سروتونین ممکن است منجر به اختلالات خلق و خو شود.

۸. مدام بیمار و دچار عفونت می‌شوید

میکروبیوم روده در تقویت ایمنی بدن نقش دارد. واکنش ایمنی ضعیف می‌تواند نشانه‌ای از روده ناسالم باشد.

مطلب مرتبط: فصل سرما نزدیک است؛ با این معجون خانگی سیستم ایمنی تان را تقویت کنید

۹. دچار اسهال مزمن هستید

اسهال مزمن نشانه بارز مشکلات روده است. برای رفع آن می‌توانید غذاهای حاوی فیبر محلول مثل حبوبات و سیب مصرف کنید که آب اضافی روده بزرگ را می‌گیرند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *