جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

اعلام حمایت نهاد های بین المللی از زنان افغان در مذاکرات صلح

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

همزمان با جریان مذاکرات صلح بین الافغانی در دوحه نهادهای بین المللی به مناسبت بیستمین سالگرد «قطعنامه ۱۳۲۵ زنان، صلح و امنیت» شورای امنیت ملل متحد نهاد های بین المللی از زنان افغان در روند مذاکرات اعلام حمایت کردند.

هیئت معاونیت ملل متحد «یوناما» به مناسبت بیستمین سالگرد قطعنامه ۱۳۲۵ زنان، صلح و امنیت، شورای امنیت سازمان ملل با نشر اعلامیه گفته است که صلح و امنیت بین المللی با برابری میان همه مردم از همه جنسیت ها، ارتباط نزدیکی دارد. یوناما ضمن تجلیل از دستاوردهای «زنان صلح ساز» افغان یک بار دیگر بر تعهد خویش، در جهت حمایت از آینده آنها، تاکید می  کند.

در این اعلامیه آمده است: «در سال ۲۰۲۰ زنان افغان روزانه در همه بخش های اجندای زنان، صلح و امنیت، مشارکت می کنند. آنها به عنوان رهبران سیاسی و اجتماعی، تصمیم گیرندگان، متنفذین، مدافعین حقوق بشر و متفکرین، نقش بزرگ و مهمی را در انسجام اجتماعی، جلوگیری از جنگ و و تامین صلح، ایفا می کنند.»

هیئت معاونیت ملل متحد در افغانستان تاکید کرده که مشارکت کامل، برابر و معنادار زنان در مذاکرات صلح برای دستیابی به صلح پایدار ضروری است.

به گفته یوناما زنان دیدگاه های منحصر به فرد و مهمی را در همه بخش های پروسه صلح از مذاکره تا تطبیق آن ارایه می کند که نشان دهنده طیف کاملی از مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی می باشد، که برای همه افغان ها مهم هستند.

در اعلامیه یوناما خاطرنشان شده که درگیری های دوامدار زنان و کودکان را همچنان متاثر می سازد و بر اساس گزارش این نهاد از ماه جنوری تا سپتامبر سال ۲۰۲۰ میلادی از هر ۱۰ مورد تلفات افراد ملکی در افغانستان، بیش از چهار مورد آن را زنان و کودکان تشکیل می دهند.

یوناما از طرف های درگیر خواسته است تا خشونت ها، به شمول خشونت های جنسی و مبتنی بر جنسیت را فورا کاهش دهند.

هیئت معاونیت ملل متحد بر حمایت پایدار خود از زنان و مردان تیم مذاکره کننده افغانستان تاکید کرده گفته است که از فراخوان برای حفظ دست آورد های زنان افغان در عرصه مشارکت در زندگی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی صورت گرفته است، حمایت می کند.

به گفته یوناما این مسئولیت همه افغان ها و همچنین شرکای بین المللی و منطقه ای است که اطمینان حاصل کنند تا حقوق بشر جهانی برای همه از طریق روند صلح محافظت و تقویت می شود.

این نهاد بین المللی خاطرنشان کرده است که گروپ سفیران دوست زنان افغان از زنان افغان برای دستیابی به مشارکت فعال و معنادار در تمام جنبه های روند صلح افغانستان حمایت می کند.

یوناما افزوده که این گروپ از سفیران در کابل که متشکل از نمایندگان، استرالیا، دنمارک، شبکه توسعه یی آغاخان، کانادا، هالند، سازمان همکاری های اسلامی، ترکیه، انگلستان، سازمان ملل متحد و ایالات متحده امریکا است در حصول اطمینان از حفاظت حقوق زنان در روند صلح، نیز دخیل اند.

حقوق زنان قابل بحث نیست

نمایندگی غیرنظامی ناتو در افغانستان نیز در توییتی به مناسبت این روز گفته است: «حقوق زنان و مشارکت آنها اختیاری و قابل بحث نیست و همچنین قدرتمندترین ابزار برای رسیدن به صلح و دوام آن است.»

ناتو تاکید کرده که برای پیشبرد صلح پایدار که به نفع همه افغان ها است در کنار زنان افغان می ایستد.

در همین حال راس ویلسن کاردار سفارت امریکا در کابل در توییتی گفته است که به عنوان عضو از گروه سفیران دوست زنان افغان از دستاورد سازنده زنان در صلح افغانستان تجلیل و از آینده آن ها حمایت میکند.

نقش زنان افغان به عنوان بازیگر اصلی برجسته می شود

از سوی ارگ ریاست جمهوری به مناسبت بیستمین سالگرد قطعنامه ۱۳۲۵ زنان صلح و امنیت می گوید: «ما به عنوان یک ملت افتخار می کنیم که نقش فعلی زنان افغانستان، پیشرفت های برجسته، به عنوان بایگران اصلی جامعه مان را برجسته کنیم.»

صدیق صدیقی سخنگوی رییس جمهور غنی گفته است که حکومت افغانستان بر تعهد خود را برای حمایت از نقش های آینده زنان تاکید می کند.
این در حالی است که گفتگوهای صلح افغانستان در دوحه جریان دارد و پیش از این نیز بارها نهاد های بین المللی و حکومت افغانستان خواهان حفظ دست آورد های ۱۹ سال اخیر و بخصوص دستاورد های زنان شده بودند.

اما گروه طالبان بارها بر حقوق زنان برمبانی «شریعت اسلامی» تاکید دارند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان