جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

غنی؛ طالبان در مذاکرات توافقنامه با امریکا را بر شریعت ترجیح داده اند

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

رییس جمهور غنی می گوید که در مذاکرات بین‌الافغانی باید قران و شریعت اسلامی اساس گفت‌وگوها را تشکیل دهد اما جانب طالبان تفاهمنامه با امریکا را بر شریعت ترجیح داده اند.

آقای غنی امروز پنج‌شنبه (۸عقرب) در مراسم گرامی داشت از میلاد پیامبر اسلام که در وزارت دفاع ملی برگزار شده بود گفت: «یک نکتۀ اساسی این است که زندگی، سیرت و حدیث پیامبر، به ویژه قران شریف تا ابد پایدار است. هیچ وقت بیشتر از امروز به آن ضرورت نداشتیم. یک دلیل آن این است مردمی که ادعا می‌کردند که ۲۰ سال از دین حراست کردند، امروز می‌گویند نه، پیمان امریکا. آن هم که مفاهمه است».

او افزود که اکنون تفاهمنامۀ ایالات متحده برای طالبان نسبت به احکام قران شریف و شریعت با اهمیت‌تر است.

آقای غنی روز پنج‌شنبه، هشتم عقرب در مراسم گرامی داشت از میلاد پیامبر اسلام گفت، گروه طالبان ادعا دارد که سال‌ها برای دین مبارزه می‌کند، اما در مذاکرات صلح، توافق‌نامه میان امریکا و این گروه را مبنا قرار داده‌ است.

او از طالبان خواست که قران و شریعت اسلامی را مبنای گفت‌وگوها قرار دهند و با علمای دینی کشور بحث و تبادل نظر کنند.

غنی با بیان اینکه چیزی که از راه صلح به دست می‌آید، از راه جنگ به دست نمی‌آید تاکید کرد: « ما تکرار می نماییم که ملت و نظام اسلامی داریم. اسلام هویت ماست، هیچ کس از ما این هویت را اختطاف کرده نمی تواند.»

او خاطرنشان کرد که حکومت مسجد می‌سازد اما گروه طالبان آن را ویران می‌کند و با این وجود هم اکنون بیش از یک هزار مسجد در حال اکمال است.

رییس جمهور بیان داشت که قانون اساسی افغانستان اسلامی است. او با استباط از ماده اول، دوم و سوم قانون اساسی گفت: «از این کرده قانون اسلامی‌تر در جهان وجود ندارد.»

غنی در ادامه از طالبان خواست که از خشونت دست بردارند و اصول شرعی و اسلامی را اساس گفتگوهای صلح بپذیرند. به گفته او «ماهیت نظام، اسلامی است و قوای امنیتی و دفاعی ما به عقاید اسلامی مجهز هستند».

تاکید طالبان بر توافقنامه امریکا و این گروه به عنوان اساس مذاکره 

این اظهارات رییس جمهور غنی در حالی مطرح شده است که مذاکرات بین الافغانی دوحه که بیش از یک ماه می شود در شهر دوحه قطر آغاز شده است به دلیل اختلافات به بن بست رسیده است.

رسیدگی به جنجال‌های احتمالی در جریان مذاکرات به اساس فقه حنفی و اساس پیشبرد مذاکرات صلح دو مورد اختلافی میان هیات‌های مذاکره کننده حکومت و طالبان عنوان شده و گفته شده که طالبان تاکید دارند که موافقت نامه امضا شده میان این گروه و آمریکا اساس مذاکرات بین الافغانی باشد اما هیئت مذاکره کننده حکومت بر اساس مذاکرات مبنی بر اعلامیه مشترک امریکا و افغانستان و نیز تصمیم لویه جرگه مشورتی صلح تاکید دارند.

این دو مورد اختلافی سبب شده تا مذاکرات بین الافغانی به بن بست برسد و دو طرف بعد از یک ماه گفتگو نتواند بر  نهایی سازی طرزالعمل  مذاکرات توافق کند.

در همین حال به تازگی زلمی خلیلزاد نماینده خاص امریکا در امور صلح افغانستان و ملا برادر در مورد اهمیت توافقنامه انجام شده ميان طالبان و أمريكا و تطبيق كامل وبهتر همه ماده هاى آن گفتگو کرده اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان