آغاز سفر با ناامیدی؛‌ خلیلزاد: رقابت سیاسی مبنای جنگ جاری افغانستان است

توسطفریدون حسنی

آبان ۷, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

زلمی خلیلزاد نماینده خاص امریکا در امور صلح افغانستان که به تازگی دور تازه از سفرهایش به منطقه را آغاز کرده است می گوید  با ناامیدی به منطقه برگشته زیرا با وجود تعهدات، خشونت‌ها در افغانستان کاهش نیافته است.

آقای خلیلزاد که به تازگی دور تازه از سفرهایش برای صلح افغانستان را آغاز کرده شب گذشته (۶عقرب) در توییتر اش نگاشته است: «سختگیری و رد نمودن ترک دشمنی، تعامل با دیگر شهروندان، و توافق بر یک فرمول همکاری و رقابت سیاسی مبنای جنگ جاری اند».

او افزوده که که با ناامیدی به منطقه برگشته زیرا باوجود تعهدات مبنی بر کاهش خشونت، این کار نشده است و شماری زیادی از افغانها کشته می شوند.

نماینده خاص آمریکا در امور صلح افغانستان تاکید کرده:‌ «تخریبکاران منطقه برای امیال نامشروع شان از افغانها همانند باروت مرمی استفاده می‌کنند.»

خلیلزاد هشدار داده: «دریچه دستیابی به یک تفاهم سیاسی برای ابد باز نخواهد ماند».

او خواهان توقف خونریزی ها شده و خاطرنشان کرده است که افغان ها باید به جای ویرانی به سوی انکشاف، ثبات و به جای هرج و مرج به بخشایش به نیز بجای انتقام جویی، به مصلحت و انعطاف پذیری گام بردارند.

دور تازه سفر خلیلزاد

از سوی هم وزارت خارجه آمریکا گفته است که آقای خلیلزاد به تاریخ ۲۶ اکتوبر میلادی به ناروی سفر کرده و در این کشور همکاری‌ها و حمایت بین المللی از روند صلح افغانستان را مورد بحث قرار داده است.

وزارت خارجه امریکا افزوده که قرار است او پس از ناروی عازم دوحه شود و در این شهر  با تیم‌های مذاکره کننده افغانستان و گروه طالبان موضوع کاهش‌خشونت را به بحث گیرد.

این وزارت تاکید کرده که خلیلزاد در دوحه بر هر دوجانب فشار خواهد آورد تا فوراً افزایش اخیر در خشونت‌ها را توقف دهند.

وزارت خارجه ایالات متحده خاطرنشان کرده که دو طرف در افغانستان باید هر چه زودتر روی کاهش خشونت به توافق برسند.‌ توافقی که به آتش‌بس دایمی و همه‌جانبه منتج شود.

این وزارت اضافه کرده که دو طرف در دوحه باید از طرزالعمل گذشته و وارد مذاکرات واقعی شوند.

افزایش خشونت ها

زلمی خلیلزاد پس از آن دور تازه از سفرهایش را آغاز کرده که همزمان با جریان مذاکرات خشونت ها در افغانستان افزایش یافته است. روز گذشته نیز هیئت معاونیت ملل متحد یوناما با نشر گزارش ۹ ماهه اش اعلام کرد که تلفات غیرنظامیان با وجود آغاز مذاکرات همچنان بلند بوده است.

یوناما افزوده که تنها در ماه دهم (اکتوبر) بیش از ۴۰۰ غیرنظامی در نتیجۀ درگیری‌ها و حملات انتحاری و انفجاری کشته شده اند.

براساس گزارش هیات معاونت ملل متحد در جریان نه ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی دو هزار ۱۱۷ غیرنظامی کشته و بیش از سه هزار تن نیز زخمی شده است.

این همه در حالی است که هیئت مذاکره کننده حکومت افغانستان و گروه طالبان با گذشت یک ماه از آغاز مذاکرات تاکنون نتوانسته اند روی طرزالعمل مذاکرات به توافق برسند.

در ادامه این اختلافات میان هیئت مذاکره حکومت و طالبان در دوحه راس ویلسن سفیر امریکا روز گذشته در دیدار با سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری گفته است که کشورها پیشنهاد کرده‌اند که یک گروه تماس بین المللی برای حمایت از صلح افغانستان تشکیل شود که در روند گفتگوها، دو طرف را مشوره دهند تا در مذاکرات به نتیجه برسند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *