جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

۲۴ کشته و ۵۷ زخمی در حمله انتحاری بر دانش آموزان کوثر دانش؛ حکومت طالبان را مسئول این حمله خواند

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

وزارت داخله می گوید که در حمله انتحاری بر مرکز آموزشی کوثر دانش در غرب کابل که با واکنش های گسترده داخلی و بین المللی به همراه شده ۲۴ تن کشته و بیش از ۵۷ تن زخمی شده اند.

حوالی ساعت ۴:۳۰ عصر روز گذشته مرکز آموزشی کوثر دانش در ساحه پل خشک از مربوطات حوزه سیزدهم کابل هدف انفجار یک حمله کننده انتحاری قرار گرفت. این حمله پس از آن صورت گرفت که یک حمله کننده انتحاری می خواست وارد این مرکز شود اما قبل از رسیدن به هدف خود را انفجار داد.

هرچند گروه داعش مسئولیت این رویداد را برعهده گرفته است اما طارق آرین سخنگوی وزارت داخله امروز یک‌شنبه (۴عقرب) به خبرنامه گفت: این حمله کار گروه طالبان در همکاری با سایر گروه های تروریستی که زمینه فعالیت شان را در کشور فراهم کرده بوده است.

آرین تاکید کرد در این انفجار ۲۴ تن کشته و بیش از ۵۷ تن زخمی شده اند.

از سوی هم اکمل سمسور سخنگوی وزارت صحت به خبرنامه گفت ۲۴ کشته و ۴۶ زخمی از این رویداد تنها در شفاخانه های دولتی و یک شفاخانه خصوصی منتقل شده است.

واکنش ها به این حمله

ارگ ریاست جمهوری با نشر اعلامیه ضمن محکومیت این حمله تاکید کرده که با وجود فیصلۀ لویه جرگۀ مشورتی صلح و تایید رهایی ۶۱۰۰ تن از زندانیان طالبان و خواست مکرر مردم، دولت افغانستان و جامعه بین المللی برای ختم جنگ مردم افغانستان هنوز هم شاهد خشونت و ادامه جنگ طالبان اند.

ریاست شورای مصالحه نیز این حمله را «ضدبشری و خلاف موازین و ارزش‌های اسلامی و انسانی تروریستان بدصفت» خوانده تاکید کرده: «تروریستان بزدل و خداناباور، با حمله به کودکان و دانش‌آموزان بی‌گناه و مظلوم، نشان داده‌اند که به هیچ آئیین و اصولی پای‌بند نیستند.»

کریم خلیلی رهبر حزب وحدت اسلامی این حمله را از مصادیق جنایت علیه بشریت خوانده از جامعه بین‌المللی خواسته در برابر آن سکوت نکنند ونیز مسوولان و نهادهای امنیتی کشور باید در قبال تامین امنیت شهروندان، به ویژه مراکز و محل‌های تجمع مردم، مسوولیت‌پذیر باشند.

خلیلی خاطرنشان کرده: «مراجع مسوول و حامیان بین‌المللی صلح، باید توجه داشته باشند که وقوع این گونه رویدادهای فاجعه‌بار، روند صلح را تحت تاثیر قرار داده و به دوام خشونت‌ها دامن می‌زند. از این جهت تا دیر نشده، با تمام توان جلو چنین حملات را بگیرند.»

این حمله در کنار محکومیت های داخلی با واکنش های بین المللی نیز همراه شده است.

هفته مرگبار برای دانش آموزان

از سوی هم صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) در واکنش به این حمله با نشر اعلامیه ای گفته است: «این  مرگبارترین هفته برای دانش آموزان در افغانستان و کامرون بوده است.»

یونسف افزوده که در حمله بر مرکز آموزشی در منطقه دشت برچی کابل 16 کشته و 45 تن زخمی شده اند که بیشتر آنان زنان و کودکان بوده اند.

یونسف تاکید کرده: «حمله به آموزش و پرورش نقض جدی حقوق کودکان است. مدارس باید مکان های ایمنی و یادگیری باشند، نه تله های مرگ.»

هیئت معاونیت ملل متحد «یوناما» در افغانستان نیز این حمله را «جنایت جنگی بی رحمانه» خوانده تاکید کرده مرتکبین این جنایت باید مسئول پنداشته شوند.

 یوناما افزوده که طرف ها باید تلاش کنند تا خشونت هایی که غیرنظامیان افغانستان را هدف قرار می دهند متوقف شوند.

قربانیان این رویداد در «تپه دانایی» به خاک سپرده می شوند

شماری از قربانیان این حملۀ انتحاری امروز به صورت دسته جمعی در تپه ای به خاک سپرده می شوند که در آن مکان پیش از این شماری از قربانیان حمله انتحاری بر یک مرکز آموزشی دیگر در غرب کابل به خاک سپرده شده اند.

این در حالی است که دوسال قبل حوالی ساعت چهار بعد از ظهر ۲۴ اسد سال ۱۳۹۷ مرکز آموزشی موعود در غرب کابل هدف حمله انتحاری قرار گرفت که در نتیجه نزدیک به ۱۰۰ دانش آموز کشته و زخمی شدند.

این تپه از آن زمان به مزار شهدای دانایی نام گرفت که شمار قربانیان این انفجار به صورت دسته جمعی در آن به خاک سپرده شدند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان