جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

رد ادعای طالبان؛ خلیلزاد: میزان خشونت ها در افغانستان اندوه بار است

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

پس از ادعای طالبان مبنی بر نقض توافقنتامه صلح میان امریکا و این گروه در دوحه وزارت خارجه امریکا آن را رد کرده می گوید پایبندی کامل به توافق نامه طالبان ایالات متحده و بیانیه مشترک ایالات متحده و افغانستان برای پیشبرد روند صلح بسیار مهم است.

مورگان اورتگاس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ناوقت شب گذشته (۲۷میزان) در توییتی گفته است:‌ «ما ادعاهای نقض ایالات متحده توسط طالبان را رد می کنیم. مردم افغانستان خواهان صلح هستند.»

اورتگاس تاکید کرده که پایبندی کامل به توافق نامه طالبان ایالات متحده و بیانیه مشترک ایالات متحده و افغانستان برای پیشبرد روند صلح بسیار مهم است.

از سوی هم زلمی خلیلزاد نماینده خاص امریکا در امور صلح افغانستان در رشته توییت های گفته است که اعلامیه طالبان مبنی بر نقض توافقنامه از سوی امریکا را بی بنیاد می داند و تاکید کرده که: «بیانات تحریک کننده، سبب پیشرفت صلح نمی‌شود و به جای آن، باید بدنبال پیروی جدی از تمام مواد توافقنامه ایالات متحده – طالبان و اعلامیه مشترک ایالات متحده – افغانستان باشیم.»

خلیلزاد تاکید کرده که تعهد برای کاهش تدریجی خشونت نادیده گرفته نشود و تداوم میزان بلند خشونت می‌تواند روند صلح و توافقنامه را تهدید کند.

او با بیان اینکه راه حل نظامی وجود ندارد افزوده باوجود آن که اخیراً بر ضرورت کاهش خشونت تاکید شده اما میزان خشونت در افغانستان «اندوه بار» است.

نماینده خاص امریکا خاطرنشان کرده که حملات طالبان بر هلمند، حملات طالبان بر ضد نیروهای امنیتی افغان، و همچنان شکایت های طالبان از عملیات نیروهای امنیتی و دفاعی افغان و حملات نیروهای ائتلاف سبب ملاقات اخیر او در دوحه شده و تمام جوانب بر کاهش حملات و بمباری ها و کاهش خشونت و تلفات، توافق کرده اند.

او اضافه کرده با وجود انکه خشونت ها در هلمند کاهش یافته اما میزان خشونت به صورت عمومی در کشور بلند است و امریکا توقع دارد خشونت کاهش یابد.

به گفته خلیلزاد: «این در محراق توافقنامه بود که ما آنرا امضا نمودیم، و در ارتباط با رهایی گروه های اخیر زندانیان بر آن بیشتر تاکید شد و به تازگی تمام جوانب بر آن مجدداً تعهد ورزیدند که از تمام ابعاد این معامله پیروی شود.»

خلیلزاد حمله موتر بمب در ولایت غور را که در آن بیش از ۱۰۰ تن کشته و زخمی شدند آخرین نمونه خشونت ها دانسته گفته است: این باور که برای گرفتن امتیاز در میز مذاکرات باید خشونت را شدت بخشید، بسیار خطرناک است. این گونه یک روش می‌تواند که روند صلح را آسیب رسانیده و سبب تکرار محاسبات نادرست گذشته رهبران افغان شود».

او همچنان افزوده که طرف ها باید به حرف و محتوای آنچه که بر آن مذاکره شده و اخیرا بر آن تفاهم شد، پایبند بمانند.

ادعاهای نقض توافق‌نامه

این در حالی است که پش از حملات گسترده طالبان در ولایت هلمند نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان اعلام کردند که به حمایت از نظامیان افغانستان طالبان را در ولایت هلمند هدف حملات هوایی قرار داده اند.

گروه طالبان نیز روز گذشته با نشر اعلامیه ای نیروهای امریکایی را به نقض توافق‌نامه‌ی صلح دوحه متهم کرده و نسبت به پیامد‌های آن به امریکا هشدار داده‌اند.

طالبان مدعی اند که نیروهای امریکایی اخیرا در ولایت‌های هلمند و فراه حملات هوایی گسترده را انجام داده‌اند.

به گفته طالبان نیروهای امریکایی نمی‌توانند به جز بر مناطق جنگی و در جریان جنگ،‌ حملات هوایی اجرا کنند.

ساعتی پس از آن سانی لگت سخنگوی نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان اما این ادعای طالبان را رد کرده‌ گفته است که حملات این نیروها در برابر طالبان در ولایت‌های هلمند و فراه در حمایت از نیروهای افغان صورت گرفته است.

سخن‌گوی نیروهای امریکایی در افغانستان گفته است که حملات هوایی این نیروها خلاف توافق‌نامه‌ی دوحه و اعلامیه‌ی مشترک افغانستان و امریکا نیست.

این در حالی است که همزمان با مذاکرات بین الافغانی در دوحه و تاکید آمریکا و کشورهای دیگر طالبان در این اواخر حملات شان را علیه نیروهای امنیتی افغانستان افزایش داده اند و بر مرکز ولایت های هلمند و بدخشان حملات گسترده تهاجمی انجام داده و در اخرین مورد روز گذشته فرماندهی پولیس ولایت غور را هدف انفجار موتر بمب قرار دادند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان