جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

یک ماه گذشت؛ هنوز خبری از توافق بر سر طرزالعمل مذاکرات نیست

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

با گذشت یک ماه از آغاز مذاکرات بین الافغانی تاکنون تیم مذاکره کننده دو طرف نتوانسته اند بر نهایی سازی طرزالعمل مذاکرات به توافق برسند و به تازگی نشست های گروه تماس دو طرف از سر گرفته شده است.

از آغاز مذاکرات بین الافغانی که به تاریخ ۲۲سنبله در شهر دوحه قطر با اشتراک رییس شورای مصالحه و وزیران خارجه شماری از کشور ها بشمول مایک پمپئو در دوحه قطر برگزار شده بود یک ماه می گذرد اما با گذشت یک ماه هنوز تیم مذاکره کننده دوطرف نتوانسته اند به دلیل موارد اختلافی بالای طرزالعمل مذاکرات رسمی به توافق برسند.

به تازگی پس از یک دور توقف نادر نادری سخنگوی هیئت مذاکره کننده حکومت گفته است: «شام امروز نشست گروه‌های تماس هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی افغانستان و جانب مقابل برگزار گردید.»

نادری افزوده در این جلسه روی موارد اختلافی بحث های «جدی» صورت گرفته و توافق شده است تا برای حل این اختلافات جلسات ادامه یابند.

محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز با تایید نشست گروه تماس دوطرف خاطرنشان کرده كه قبل از این نشست چند روز پيش هم بين هر دو تيم نشست ها صورت گرفته است.

پیش از این سخنگوی وزارت دولت در امور صلح به رسانه ها گفته بود که نشست های گروه تماس دو تیم نزدیک به یک هفته متوقف شده است.

‏‫این نهمین نشست گروه‌‌های تماس است که برگزار می‌‌شود.

گفته می شود این نشست پس از پادرمیانی زلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژۀ ایالات متحده امریکا و نمایند‌گان کشورهای پشتیبان روند صلح افغانستان، از سر گرفته شده‌است.

بحث مذهب و توافنامه آمریکا و طالبان به عنوان اصل مذاکره از مواردی اند که تاکنون دو طرف در آن اختلاف نظر دارند.

افزایش حملات طالبان

همزمان با این گروه طالبان حملات شان بالای نیروهای امنیتی افغانستان که در حالت دفاعی قرار دارند را افزایش داده است و در آخرین مورد این گروه حملات گسترده ای را در ولایت هلمند انجام داده اند.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری روز گذشته در نشست خبری گفت که حمله های اخیر طالبان به ولایت هلمند که منجر به افزایش تلفات و تخریب تأسیسات عام المنفعه شده است، نشان‌دهنده تداوم خشونت ها از سوی طالبان در برابر مردم افغانستان است.

صدیقی تاکید کرد که افزایش حمله های طالبان بیانگر آن است که این گروه خواست مردم افغانستان را برای آوردن یک صلح دایمی، خدشه دار می سازد.

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز روز گذشته در مراسم افتتاح یک نهاد خیریه در کابل در واکنش به افزایش حملات طالبان گفت با آغاز گفتگوهای صلح خشونت ها در این کشور نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش یافته است.

عبدالله افزود که مردم به نتایج گفتگوهای صلح امیدواراند، اما افزایش خشونت آنها را نگران کرده است و لازم است جنگ متوقف شود.

او تاکید کرد: «گام‌های نخست که برداشته شده است، ابتدایی آن بسیارمهم و تاریخی است، اما تمام مردم افغانستان آرزوی پیشرفت سریع را دارند، اما در شرایط کنونی نه تنها که خشونت‌ها کاهش نیافته است، بلکه بیشتر هم شده و برای مردم سوال‌های را ایجاد کرده است.»

رییس شورای مصالحه همچنان خواهان سرعت بخشیدن به روند مذاکرات شد.

حملات طالبان در هلمند

این همه در حالی است که گروه طالبان در دو روز گذشته بر بخش های وسیعی از ولایت هلمند حملات تهاجمی شان را آغاز کردند و تا بخش های از شهر لشکرگاه مرکز این ولایت رسیدند.

نیروهای امریکایی در افغانستان نیز اعلام کرد که به حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان طالبان را در ولایت هلمند هدف حملات هوایی قرار داده اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان