نشست سه‌جانبه افغانستان،‌ ترکمنستان و آمریکا؛‌ ۳ کشور بر حفظ دستاوردهای ۱۹ سال کابل در روند صلح تاکید کردند

توسطفریدون حسنی

مهر ۱۹, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

وزارت خارجه افغانستان اعلام کرده است نمایندگان دولت های آمریکا، افغانستان و ترکمنستان نشست سه جانبه را از طریق کنفرانس ویدیویی برگزار کرده اند و در آن حفظ و گسترش دستاوردهای دموکراتیک و حقوق بشر مردم افغانستان طی ۱۹ سال گذشته به عنوان شرط لازم برای صلح پایدار خوانده اند.

وزارت خارجه ناوقت روز گذشته (۱۸میزان) گفته است که این نشست به تاریخ ۸ اکتبر تحت ریاست مشترک محمد حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه، دیوید هیل معین سیاسی وزارت خارجه امریکا و رشید مرادوف وزیر خارجه ترکمنستان برگزار شده است.

این وزارت افزوده که اشتراک کنندگان این نشست با تاکید برهمکاری مشترک در زمینه های مختلف از جمله مسایل سیاسی، امنیتی و اقتصادی از کشورهای منطقه و جامعه جهانی به طور گسترده خواسته تا از مذاکرات صلح افغانستان به رهبری ‌‌و مالکیت افغان ها حمایت کنند.

وزارت خارجه خاطرنشان کرده که در این نشست حفظ و گسترش دستاوردهای دموکراتیک و حقوق بشری مردم افغانستان طی ۱۹ سال گذشته به عنوان شرط لازم برای صلح پایدار خوانده شده است.

به گفته وزارت خارجه اشتراک کنندگان نشست روی بهبود همکاری های امنیتی و تشدید تلاش های مشترک برای مقابله با تهدیدات مرزی و رسیدگی به موضوعات امنیتی مانند تروریزم، قاچاق مواد مخدر و مهاجرت های غیرقانونی نیز بحث و گفتگو کردند.

وزارت خارجه با بیان اینکه حمایت و حفاظت از مشارکت معنادار زنان در تمام کارهایی که آنان در راستای پیشرفت صلح، امنیت و رشد اقتصادی در منطقه انجام می‌دهند، موضوع دیگر این نشست را تشکیل می‌داد تاکید کرده که اعضای نشست روی توسعه تجارت میان افغانستان، ترکمنستان و ایالات متحده با بررسی محدودیت های قانونی در معاملات و افزایش موثریت طرزالعمل گمرکی مطابق به توافق نامه چارچوب تجارت و سرمایه گذاری موجود در آسیای مرکزی نیز تاکید کردند.

در این نشست با تاکید بر افزایش همکاری در استفاده از کریدور راه لاجورد، بهبودی آن و شناسایی سایر پروژه های حمل و نقل که افغانستان، ترکمنستان و آمریکا بر حمایت از پروژه های توسعه دهنده اتصال منطقه ای با افزایش همکاری در زمینه ساخت و گسترش شبکه های حمل و نقل که آسیای مرکزی را از طریق افغانستان به جنوب آسیا تاکید کردند.

وزارت خارجه خاطرنشان کرده این نشست در آینده ها نیز ادامه می یابد.

روند صلح افغانستان

این در حالی است که روند صلح افغانستان وارد مرحه تازه شده و با گذشت نزدیک به یک ماه از آغاز مذاکرات بین الافغانی دو طرف هنوز نتوانسته اند به دلیل اختلاف ها طرزالعمل مذاکرات را نهایی سازند.

به تازگی دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در ضرب العجل تازه اعلام کرده است که نیروهای امریکایی تا کمتر از سه ماه آینده (کریمیس) از افغانستان خارج شود.

معصوم استانکزی رییس هیئت مذاکره کننده حکومت نیز روز گذشته در توییتی نگاشته است: «لمیدواریم که مذاکرات صلح در روشنی قرآن و سنت نتایج مطلوبی را بر اساس خواست مردم داشته باشد. ما از صبر و شکیبایی مردم برای ختم جنگ و تأمین صلح قدردانی می نماییم.»

استانکزی تاکید کرده که هیچکسی نمی تواند مانع خواست مردم برای صلح شود و هیئت مذاکره کننده حکومت برای رسیدن به صلح دایمی در کشور متعهد اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *