جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

ادامه اختلافات در روند مذاکرات دوحه؛ غنی: جنگ ۲۰ ساله در ۲۰ روز پایان نمی‌یابد

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

به ادامه اختلافات میان هیئت مذاکره کننده حکومت و طالبان مبنی بر نهایی سازی طرزالعمل آغاز مذاکرات رییس جمهور غنی که در سفر رسمی به قطر در شهر دوحه به سر می برد می گوید جنگ ۲۰ ساله در ۲۰ روز پایان نمی‌یابد.

آقای غنی ناوقت روز گذشته سه‌شنبه (۱۵میزان) در سخنرانی اش‌ در مرکز مطالعات منازعات و مسایل بشری دوحه گفت جنگ افغانستان جنگ داخلی نیست. او گفت که این جنگ منطقه‌ای با ابعاد بین‌المللی و موج پنجم تروریسم است و باید از طریق مذاکرات حل شود.

او افزود که جنگ ۲۰ ساله در ۲۰ روز پایان نمی‌یابد اما هیئت مذاکره کننده حکومت اعتماد دارد و هیچ کسی در کار این هیئت مداخله نمی‌کند.

رییس جمهور با بیان این که هر گونه توافق میان دولت و طالبان باید از سوی شورای ملی افغانستان و لویه جرگه تایید شود گفت در هیچ جای افغانستان قدرت میراثی نیست.

او تاکید کرد: «بدون دموکراسی مدیریت افغانستان ناممکن است.»

غنی با اشاره به رهایی زندانیان طالبان گفت تصمیمی که لویه جرگه افغانستان برای آزادی صدها زندانی طالبان گرفت، تصمیم آسانی نبود و لویه جرگه تصمیمی گرفت که از راه قانون ناممکن بود.

رییس جمهور با اشاره به نقش زنان در روند صلح اضافه کرد که زنان افغانستان نیاز ندارند که از آنها کسان دیگری نمایندگی کنند، آنها از خودشان نمایندگی می‌کنند و همچنین از نسل آینده شان.

او همچنان تاکید کرد: «تیم مذاکره‌کننده ما از خود توانایی، ظرفیت و حوصله بی‌نظیر نشان داده‌اند. به هیچ کسی اجازه نمی‌دهیم که در امور این تیم دخالت کند و این تیم خودشان مستقلانه تصمیم می‌گیرند.»

ادامه اختلافات در روند مذاکرات

هرچند مذاکرات صلح از سه هفته به این سو در دوحه، پایتخت قطر میان نمایندگان دولت افغانستان و طالبان جریان دارد اما تا کنون پیشرفتی بدست نیامده و نمایندگان دو طرف نتوانسته اند روی موارد اختلافی نهایی سازی طرزالعمل به توافق برسند.

گفته می شود تیم مذاکره کننده حکومت و طالبان بر دو ماده از طرزالعمل که یکی آن مسله مذهب و دیگر مبنای مذاکره است توافق نظر ندارند و این باعث شده که روند نهایی سازی طرزالعمل آغاز مذاکرات به درازا بکشد.

به تازگی ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان با تاکید بر موقف هیئت مذاکره کننده این گروه بر اصل مذاکرات بر مبنی توافقنامه امریکا و طالبان در توییتی نگاشته است: «توافقنامه ما با امریکایی ها به اساس قرآن و سنت امضاء شده است و مراحل بعدی نیز از همین جاده عبور خواهد کرد.»

تاکید بر حل فوری اختلافات در مذاکرات

از سوی هم محمدحنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه، عصر روز گذشته در نشست خبری در دوحه محورهای دیدارهای رییس جمهور غنی در جریان سفر دو روزه به این کشور و اهداف دولت از مذاکرات صلح را اعلام کرده گفت پیش‌تر تعهد شده بود که با شروع مذاکرات بین‌الافغانی، خشونت‌ها کاهش می‌یابد و مکانیزمی برای نظارت کاهش خشونت‌ها ایجاد می‌شود.

اتمر تأکید کرد که با توجه به افزایش خشونت‌ها دولت خواستار توافق فوری روی کاهش خشونت‌ها و ایجاد مکانیزم آن و نیز منتظر عملی‌ شدن این تعهد است.

او افزود که دولت سه هدف مشخص را در روند صلح و مذاکرات آن دنبال می‌کند که فرا راه توافق روی طرزالعمل مذاکرات، قرار گرفته است.

سرپرست وزارت خارجه اضافه کرد که این معضل باید هرچه زودتر حل گردد تا مذاکرات وارد مباحث اصلی خود به ‌ویژه بحث و سرانجام توافق روی آتش‌بس شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان