انفجار موتر بمب در ننگرهار و لغمان؛ بریتانیا، اتحادیه اروپا و سفارت امریکا در کابل خواهان توقف خشونت ها شدند

توسطفریدون حسنی

مهر ۱۴, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

همزمان با انفجار دو موتر بمب در جریان سه روز در ولایت های ننگرهار و لغمان بریتانیا، اتحادیه اروپا و سفارت امریکا در کابل این حملات را غیر قابل قبول خوانده خواهان توقف خشونت ها شدند.

راس ویلسون شارژدافیرسفارت امریکا در کابل امروز دوشنبه (۱۴میزان) در توییتی نگاشته است: «از حملات ننگرهار و لغمان بسیار مایوس شدم. افزایش خشونت را محکوم می کنم.»

او افزوده در سالی که چنین وعده ها و امیدهای زیادی داده شده، فاجعه های بسیاری در افغانستان رخ داده است.

به گفته او: «مرگ ناشی از خشونت سیاسی حرف بسیار بزرگ است. افغان ها به آتش بس جامع نیاز دارند.»

در همین حال نمایندگی اتحادیه اروپا در افغانستان نیز در توییتی نگاشته است که  از حملات در ولایت های ننگرهار و لغمان و نیز تلفات غیرنظامیان به شمول زنان و اطفال متاثر شده است.

اتحادیه اروپا تاکید کرده که این تکرار خشونت ها غیرقابل قبول است که باید متوقف شود.

از سوی هم سفارت بریتانیا در کابل در اعلامیه ای گفته است که با گذشت سه هفته از آغاز مذاکرات صلح افغانستان در دوحه در افغانستان، خشونت های «تکان دهنده و المناک» همچنان ادامه دارد و از غیرنظامیان قربانی می گیرد.

سفارت بریتانیا خاطرنشان کرده: «هیچ راه حل نظامی برای ختم جنگ در افغانستان وجود ندارد و این جنگ باید در میز مذاکره حل شود. به مخربینی که صلح نمی خواهند و تلاش دارند تا روند صلح مختل شود، نباید اجازه داده شود تا اهداف شوم شان را دنبال نمایند».

سفارت بریتانیا همچنان تاکید کرده که روند صلح بدون شک به طول می انجامد، اما افغان ها سزاوار آن اند که اثرات کاهش واقعی و مداوم خشونت را احساس و مزایای صلح را حس کنند.

انفجار در ننگرهار و لغمان

این اظهارات در حالی مطرح می شود که در جریان سه روز گذشته افغانستان در ولایت های ننگرهار و لغمان شاهد دو انفجار موتر بمب بوده که بیشتر از غیرنظامیان قربانی گرفته است.

انفجار موتر بمب اول به روز شنبه گذشته در ولسوالی شینوار ولایت ننگرهار در نزدیکی دفتر مقام ولسوالی رخ داد که در نتیجه آن ۱۳ غیر نظامی بشمول یک زن و چهار کودک کشته و  بشمول چهار نیروی امنیتی ۴۲ غیرنظامی زخمی شدند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان انفجار موتر بمب در ننگرهار را مصداق جنایت جنگی خوانده است.

دومین انفجار موتر بمب حوالی ساعت ۱۰ صبح امروز دوشنبه کاروان حامل والی لغمان را در مرکز این ولایت هدف قرار داد که در نتیجه ان بشمول چهار غیرنظامی ۸ تن کشته و ۲۶ غیر نظامی و دو محافظ والی زخمی شدند.

تاکنون هیچ گروهی مسوولیت این رویداد ها را برعهده نگرفته است.

این رویداد ها در حالی رخ داده است که مذاکرات بین الافغانی در دوحه قطر ادامه دارد و رییس جمهور غنی نیز برای دیدار با هیئت مذاکره کننده حکومت و همچنان مقامات ارشد قطری امروز به دوحه رفته است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *