جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

واکنش وزارت خارجه به درخواست پارلمان ارمنستان برای لغو عضویت افغانستان از سازمان پیمان امنیت جمعی؛ بر موقف خود استواریم!

خواندن 2 دقیقه
0
(0)

وزارت خارجه‌ی افغانستان در واکنش به خواست شورای ملی ارمنستان از دبیرخانه‌ی مجمع پارلمانی سازمان پیمان امنیت جمعی یا «CSTO» مبنی بر لغو عضویت ناظر افغانستان می گوید نیاز است منازعه‌ی نگورنو قره‌باغ میان آذربایجان و ارمنستان از راه گفت‌وگو حل شود و دولت افغانستان بر این موقف خود استوار است.

گران هیواد، سخن‌گوی وزارت خارجه امروز شنبه (۱۲میزان)در پیام ویدیویی گفته است که در مورد لغو، انفصال و یا تعلیق عضویت اعضای ناظر سازمان پیمان امنیت جمعی، شورای رهبری این سازمان تصمیم می‌گیرد.

هیواد افزوده که شورای رهبری سازمان پیمان امنیت جمعی متشکل از رهبران دولت‌های عضو این سازمان است که دولت جمهوری اسلامی افغانستان با این کشورها و رهبران‌شان روابط «بسیار نیک و حسنه» دارد.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرده است که موقف دولت افغانستان این است که منازعه مرزی میان اذربایجان و ارمنستان از راه مذاکره حل شود و بر این موقف خودش استوار است.

درگیری های مرزی میان اذربایجان و ارمنستان

پس از آن که درگیری های سرحدی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه‌ی «نگورنو – قره‌باغ» آغاز شد وزارت خارجه افغانستان با نشر اعلامیه گفته بود: «منطقه‌ی نگورنو – قره‌باغ» به‌عنوان بخشی از آذربایجان در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است. افغانستان خواهان ختم اشغال نگورنو – قره‌باغ بوده، در این راستا از تلاش‌های مردم و دولت آذربایجان و سایر ملل جهان پشتیبانی می‌کند.»

وزارت خارجه‌ی افغانستان همچنان خواهان برقراری آتش‌بس و رفع بحران طولانی در این منطقه از راه مسالمت‌آمیز شده بود.

این موقف‌گیری حکومت افغانستان با واکنش تُند پارلمان ارمنستان روبه‌رو شد و آرارات میرزویان، رییس مجلس این کشور از دبیرخانه مجمع پارلمان سازمان پیمان امنیت جمعی به گونه رسمی درخواست کرد که عضویت افغانستان در این نهاد منطقه‌ای را لغو کند.

سازمان پیمان امنیت جمعی در سال ۲۰۰۲ میلادی ایجاد شده است. ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرغیزستان، روسیه و تاجیکستان اعضای کنونی این سازمان اند و در کنار آن افغانستان و صربستان نیز از سال ۲۰۱۳ میلادی به این طرف اعضای ناظر این سازمان هستند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان