بن بست در مذاکرات بین الافغانی دوحه؛ امریکا برای میانجی‌گری میان هیات‌های گفتگوکننده اعلام آمادگی کرد

توسطفریدون حسنی

مهر ۱۰, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

با گذشت سه هفته از آغاز مذاکرات و عدم توافق تیم مذاکره کننده حکومت و طالبان در قطر بر سر طرزالعمل (کارشیوه‌ی) مذاکره راس ویلسن شارژدافیر سفارت امریکا در کابل می‌گوید که اگر حکومت افغانستان و طالبان در روند گفتگوهای صلح از امریکا درخواست همکاری کنند، واشنگتن آماده‌ی میانجی‌گری است.

آقای ویلسن امروز پنج‌شنبه (۱۰ میزان) در مراسم تحویلی صد پایه وینتلاتور به وزارت صحت عامه به خبرنگاران گفت کشورش آماده است که در صورت درخواست طالبان و حکومت، در روند گفتگوهای صلح همکاری کند.

شارژدافیرسفارت امریکا در کابل افزود: «این نظر ما و سایر کشورهایی است که به روند صلح در افغانستان کمک می‌کنند که رسیدن به صلح مربوط دو طرف است. ما و سایر کشورها آماده‌ی همکاری هستیم.»

او تاکید کرد که تیم مذاکره کننده حکومت افغانستان و طالبان تصمیم گرفته اند که روند را به رهبری و مالکیت افغان‌ها و بدون میانجی به پیش ببرند.

ویلسن خاطرنشان کرد که کشورش علاقه‌مند به تحمیل دیدگاه‌های خود در روند صلح افغانستان نیست و از تصمیم‌های که در میز گفتگو گرفته می‌شود پشتیبانی می‌کند.

بن بست در مذاکرات بین الافغانی

این در حالی است که با گذشت نزدیک به سه‌هفته از آغاز مذاکرات بین الافغانی در دوحه هنوز تیم مذاکراتی دوطرف نتوانسته اند در مورد طرزالعمل مذاکرات به توافق برسند.

موارد اختلافی که تیم حکومت و طالبان تاکنون نتوانسته اند در مورد آن تصمیم گیری کنند دو مورد گفته شده که یکی آن مذهب و دیگر  اصل مذاکرات است.

 برخی منابع گفته است که در مورد اختلاف در زمینه مذهب تاحدودی توافق صورت گرفته است.

پیش از این نیز زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ امریکا در امور مصالحۀ افغانستان روز سه شنبه سفرش را برای صلح افغانستان به دوحه و منطقه آغاز کرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *