جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

اثرات بی خوابی: ۶ آسیبی که عدم خواب کافی به بدن وارد می کند

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

تقریباً همه گاهی بی خوابی را تجربه می‌کنند. عواملی چون استرس یا رژیم غذایی می‌توانند بر کیفیت خواب شما تأثیر بگذارند. گاهی اوقات ممکن است این مشکل یک یا دو شب طول بکشد، اما در برخی موارد بی‌خوابی یک مشکل مداوم است.

بی خوابی همچنین با افزایش سن بیشتر می‌شود. گاهی اوقات بی‌خوابی بعد از برطرف شدن عوامل موثر در آن مانند استرس، از بین می‌رود. برای موارد جدی‌تر، رسیدگی به علت اصلی بروز آن می‌تواند کیفیت خواب را بهبود دهد.

درمان بی خوابی مهم است زیرا این مشکل می‌تواند خطر ابتلا به سایر اختلالات را افزایش دهد.

مطلب مرتبط: ۱۰ درمان طبیعی که بی خوابی (اینسومنیا) را از بین ببرید

بی خوابی چه آسیب‌هایی بر بدن وارد می کند؟

خطرات جدی سلامتی همراه با بی خوابی مزمن وجود دارد. براساس موسسه ملی بهداشت، بی خوابی می‌تواند خطر ابتلا به مشکلات روحی-روانی و همچنین اختلالات سلامتی را افزایش دهد. برخی از آسیب‌هایی که بی‌خوابی به بدن وارد می‌کند، عبارتند از:

1- افزایش خطر ابتلا به اختلالات پزشکی

– سکته

– حملات آسم

– تشنج

ضعف سیستم ایمنی

– حساسیت به درد

– التهاب

– چاقی

فشار خون بالا

بیماری قلبی

2- افزایش خطر ابتلا به مشکلات روحی-روان

افسردگی

اضطراب

– گیجی و خستگی

۳. کوتاه شدن امید به زندگی

بی‌خوابی می‌تواند امید به زندگی شما را کوتاه کند. تجزیه و تحلیل 16 مطالعه که بیش از 1 میلیون شرکت‌کننده و 112،566 مرگ را تحت پوشش قرار داده، رابطه بین مدت خواب و مرگ و میر را بررسی کرده‌است. نتیجه این مطالعه نشان داد که خواب کمتر خطر مرگ را 12 درصد افزایش می‌دهد.

مطلب مرتبط: چرا مردم سرزمین های آبی بیشتر از سایر جهان عمر می کنند

۴. پیری زودرس

حتی یک روز بی‌خوابی هم اثرات خود را روی پوست نشان می‌دهد. کمبود خواب مزمن می‌تواند تأثیر زیادی روی پوست بگذارد. بی‌خوابی سبب سل شدن پوست، پیدا شدن چین و چروک و تیرگی زیر چشم می‌شود.

وقتی بدن خواب کافی ندارد، مقدار بیشتری از هورمون کورتیزول را آزاد می‌کند. کورتیزول سپس کلاژن موجود در پوست را که مسئول استحکام آن است از بین می‌برد.

مطلب مرتبط: ۸ شیوه که به طور طبیعی هورمون استرس (کورتیزول) را کاهش بدهیم

۵. کاهش حافظه

هنگام خواب مغز تیزموج‌هایی ایجاد می‌کند که مسئول تثبیت حافظه هستند. این امواج توانایی اتصال خاطرات به یکدیگر و انتقال اطلاعات جدید از حافظه کوتاه به حافظه طولانی را دارند. وقتی خواب کافی نداریم، مغز فقط خاطرات را به طور موقت ذخیره می‌کند و اطلاعات دورتر را به خاطر نمی‌آوریم.

۶. چاقی

بی‌خوابی بر ترشح هورمون‌های گرلین که اشتها را افزایش می‌دهد و لپتین که زمان سیری را نشان می‌دهد، تاثیر می‌گذارد. این پیامد می‌تواند منجر به افزایش مصرف غذا و چاقی شود.

مطلب مرتبط: ۷ ماده غذایی که هورمون گرسنگی (گرلین) را کاهش می دهند

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان