جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

خلیل‌زاد: سطح کنونی خشونت ها بلند است/ آمریکا در گفتگوهای صلح کنار زنان افغانستان است

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

زلمی خلیلزاد نماینده خاص آمریکا در امور صلح افغانستان می گوید سطح کنونی خشونت ها در افغانستان بلند است و ابراز امیدواری می کند که گفتگوهای کنونی به کاهش خشونت ها بی انجامد.

خلیلزاد که روز گذشته سه‌شنبه (۱میزان) در نشست استماعی کمیتۀ فرعی امنیت ملی در مجلس نمایندگان آمریکا صحبت می کرد گفته است که کاهش خشونت ها به موفقیت گفت‌وگوهای دو طرف کمک می‌کند.

او افزوده: «سطح کنونی خشونت بسیار بلند است. می‌دانیم که کاهش خشونت ممکن است، امیدواریم که گفت‌وگوهای کنونی به کاهش چشمگیر خشونت‌ها از سوی تمامی طرف‌ها بینجامد.»

خلیلزاد در این نشست خاطرنشان کرده که توافق‌نامه آمریکا و طالبان چهار عنصر دارد که یکی آن بازداشتن گروه ها از تهدید امنیت ایالات متحده و متحدانش است که در این قسمت پیشرفت های از سوی طالبان صورت گرفته است.

به گفته او هیچ آمریکایی از زمان امضای توافق‌نامه در حملۀ طالبان کشته نشده است.

کاهش نظامیان آمریکایی

هرچند با وجود این که رییس جمهور آمریکا بارها از کاهش نیروهای امریکایی در افغانستان سخن گفته اما زلمی خلیلزاد می گوید که وزیر دفاع امریکا دستور کاهش نیروها از پنج هزار در افغانستان کمتر شوند را نداده است.

او تاکید کرده: «ما به گونۀ محتاطانه برنامه‌ریزی می‌کنیم. در صورتی که شرایط توافق‌نامۀ ایالات متحده و طالبان عملی شود، شمار سربازان را تا ماه می سال ۲۰۲۱ به صفر کاهش دهیم.»

به گفته او تا خزان سال جاری نیروهای امریکایی در افغانستان میان ۴ الی ۵ هزار نفر کاهش خواهد یافت و خروج بیشتر نیروها بر اساس وضعیت در منطقه و عملی شدن تعهدات طالبان صورت خواهد گرفت.

نماینده خاص آمریکا در امور صلح افغانستان خاطرنشان کرده: «متاسفانه پس از خروج نیروهای شوروی از افغانستان که در نتیجه تحریک مقاومت به پشتیبانی ایالات متحده صورت گرفت،‌ رهبران این کشور مسوولانه یا عاقلانه عمل نکردند. به عوض همکاری و توافق روی یک فورمول سیاسی برای کشور شان، جنگ داخلی را آغاز کردند.»

او تاکید کرد آمریکا به رهبران افغانستان کمک خواهد کرد تا از این فرصت پیش آمده از تکرار سال های ۱۹۹۰ جلوگیری کنند.

آمریکا در کنار زنان افغانستان است

در این نشست که بیشتر بر حفاظت از حقوق زنان افغانستان تمرکز داشت خلیلزاد گفته: «می‌خواهم اطمینان دهم که حقوق بشر، حقوق زنان، حقوق اقلیت‌ها،‌ کودکان و تمامی شهروندان افغانستان، به ویژه زنان برای ایالات متحده بلندترین اهمیت را دارد. من می‌خواهم به زنان افغانستان بگویم که ما با آنان خواهیم بود.»

او اضافه کرده با وجود آن که این مذاکرات به مالکیت افغان‌ها و به رهبری افغان‌ها است، اما آمریکا در آن دخیل است و از آن نظارت خواهد کرد.

نماینده خاص آمریکا تاکید کرده که طالبان متعهد شده اند که زنان افغانستان حق تحصیل و کار را خواهند داشت و می‌توانند منحیث وزیر نیز ایفای وظیفه کنند.

این اظهارات آقای خلیلزاد در حالی مطرح می شود که گفتگوهای صلح افغانستان وارد یازدهیمن روز خود شده است و پیش از این نیز ۱۹ تن از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان در نامه‌ای از کمیته فرعی امنیت ملی آمریکا خواسته بود تا از حقوق زنان افغان دفاع کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان