جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

افزایش حاصلات گندم در افغانستان؛ برآوردها از ۵.۱ میلیون تن محصول خبر می دهد

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

نتایج یک مطالعه مشترک وزارت زراعت و اداره‌ی ملی احصائیه و معلومات نشان می دهد که حاصلات گندم در افغانستان امسال افزایش یافته و حاصلات گندم به ۵.۱ میلیون تن رسیده است.
اکبر رستمی سخنگوی وزارت زراعت امروز یک‌شنبه (۳۰سنبله) گفته است که از میان مجموع حاصلات گندم، ۴.۰۳ میلیون تن گندم از کشت‌های آبی و ۱.۱۵ میلیون تن گندم از کشت‌زارهای للمی بدست آمده است.

به گفته او این سروی در ۳۰ ولایت، ۱۷۷ ولسوالی و ۸۸۵ روستا صورت گرفته است.
رستمی افزوده که سال گذشته و طبق سروی مشترک وزارت زراعت و اداره‌ی ملی احصائیه و معلومات، میزان تولید گندم حدود ۴.۹ میلیون تُن بود که حاصلات امسال آن، افزایش بیش از ۲۰۰ هزار متریک تنی را نشان می‌دهد.
سخنگوی وزارت زراعت دلیل افزایش میزان تولید مجموعی گندم در سال روان نسبت به سال گذشته را افزایش ساحات کشت و بیش‌ترشدن تولید در مزارع للمی خوانده تاکید کرده که کشت‌زارهای آبی گندم در سال روان به ۱.۶۱ میلیون هکتار و مزارع للمی گندم به ۱.۰۵ میلیون هکتار افزایش یافته است.
شش ولایت پیشتاز در تولید گندم افغانستان

براساس این سروی وزارت زراعت و اداره احصاییه ولایت های تخار، هرات، قندهار، هلمند، قندز و غزنی به ترتیب بیش‌ترین میزان گندم را در سال روان تولید کرده و ولایت های پنجشیر، نورستان، غور، پکتیا، نیمروز و کاپیسا، به ترتیب، کم‌ترین تولید گندم را داشته‌اند.
وزارت زراعت خاطرنشان کرده که بر اساس آخرین سروی، افغانستان ۷.۳ میلیون هکتار زمین زراعتی آبی و للمی دارد که از این میان، ۳.۴ میلیون هکتار آن تحت کشت قرار می‌گیرد.

بر اساس معلومات وزارت زراعت از مجموع زمین‌های قابل کشت، ۲.۳ میلیون هکتار آن آبی است و حدود یک میلیون آن به صورت للمی است.

به گفته وزارت زراعت نیاز جمعیت ۳۲.۹ میلیونی فعلی افغانستان به گندم در سال جاری ۶.۴۹ متریک تُن است.
وزارت زراعت تاکید کرده که که این سروی، با استفاده از تکنولوژی «ریموت سینسنگ» و سیستم معلومات جغرافیایی و با رویت تصاویر ماهواره‌ای «sentinel» که دارای دقت ۱۰ متر می‌باشد، صورت گرفته است.

افغانستان در آستانه خودکفایی

بر اساس اعلام وزیر زراعت و با توجه به افزایش میزان تولید گندم در کشور، افغانستان به مرز خودکفایی در تولید گندم رسیده است.

پیش از این دولت افغانستان در سال ۱۳۹۵ به منظور خودکفایی در تولید گندم، پروژه ۵ ساله ملی را باهدف افزایش میزان تولید تا مرز ۷ میلیون تن آغاز کرده بود.

اما تاکنون چهارسال از پروژه خودکفایی گندم افغانستان می گذرد اما دیده می شود هنور افغانستان نزدیک به یک میلیون تُن گندم تا مرز خودکفایی فاصله دارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان