جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

افزایش حاصل انگور در فاریاب و انار در هلمند

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری اعلام کرده است که حاصلات امسال انگور در فاریاب به ۶۸ هزار تن و حاصلات انار هلمند به ۲۸ هزار تن می رسد.

وزارت زراعت امروز شنبه (۲۹سنبله) به نقل از عبدالکبیر فرزام رییس زراعت فاریاب گفته است که حاصلات انگور این ولایت در سال جاری ۱۰ درصد افزایش یافته و حاصلات آن به ۶۸ هزار ۹۸۵ تن می رسد.

فرزام افزوده که در سال جاری در مجموع حدود ۱۵هزار ۵۴۵ هکتار باغ انگور در فاریاب وجود دارد.

رییس زراعت فاریاب دلیل افزایش انگور در این ولایت را آب و هوای مناسب و راهنمایی‌هایی که از طریق کارمندان ریاست زراعت برای بلند بردن سطح تولید ارائه شده و استفاده از تکنولوژی‌های جدید خوانده است.

به گفته او سال گذشته ولایت فاریاب حدود ۶۳ هزار تن انگور تولید کرده بود.

انگور فاریاب، به ویژه انگور قیصار، المار، شهر میمنه، خواجه سبزپوش و شیرین‌تگاب شهرت زیادی دارد و در بازار‌های ولایات شمال و کابل به بهای بالاتر از انگور سایر ولایات فروخته می‌شود.

براساس معلومات وزارت زراعت ولسوالی دولت‌آباد فاریات انگور مشهور کشمش‌سفید را دارد که فی سیر آن از ۷۰۰ افغانی تا یک‌هزار افغانی به فروش می‌رسد.

وزارت زراعت خاطرنشان کرده که انگور از شمار محصولات عمده‌ی زراعتی افغانستان است و در اکثر ولایت‌های کشور، رشد می‌کند و حاصل می‌دهد. در سال جاری این وزارت در قالب طرح مدیریت محصولات زراعتی، در حال ساخت هزاران کشمش‌خانه در ولایت‌هایی است که تولید انگور دارند.

افزایش حاصلات انار هلمند

از سوی هم وزارت زراعت گفته است که حاصلات انار این ولایت امسال افزایش یافته و قرار است تولیدات انار این ولایت به ۲۸ هزار تُن برسد.

در اعلامیه وزارت زراعت به نقل از زلمی الکو رییس زراعت ولایت هلمند آمده است حاصلات انار هلمند در سال جاری از نظر کمی و کیفی بهبود یافته و در نتیجه تلاش های این ریاست سال گذشته مطالعه ای بر روی پنج نوع انار در این ولایت و پنج نوع انار دیگر در سال جاری انجام شده است.

الکو دلیل افزایش حاصلات انار این ولایت را احداث باغ‌‌های جدید انار و پیش‌گیری از آفات و امراض خوانده تاکید کرده ولایت هلمند ۳۲ نوع انار دارد که کیفیت آن در سال روان حتا در مقایسه با انار برخی از ولایت‌ها از جمله قندهار، بهتر شده است.

براساس معلومات وزارت زراعت در ولایت هلمند یک هزار ۲۲۲ هکتار زمین زیر زرع باغ های انار قرار دارد که از هر هکتار آن ۳۲ تن انار برداشت می شود و در سال جاری حاصلات مجموعی ان به ۲۸ هزار ۱۰۶ تن می رسد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان