عبدالله در دوحه: آینده جدید مورد قبول همه افغان ها رقم زده شود/ خواهان آتش بس بشردوستانه هستیم

توسطفریدون حسنی

شهریور ۲۲, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

عبدالله عبدالله رییس شورای مصالحه در نشست افتتاحیه مذاکرات بین الافغانی در شهر دوحه قطر می گوید به اراده ملت افغانستان احترام گذاشته شود و به جنگ پایان داده ثابت کنیم که ارادۀ ما برای ختم جنگ جدی است.

عبدالله در نخستین نشست مذاکرات بین الافغانی که امروز شنبه (۲۲سنبله) در شهر دوحه قطر با سخنرانی محمد بن عبدالرحمن آل ثانی آغاز شد گفت که در این مرحله باید از فرصت استثنایی که برای صلح به دست آمده استفاده شود و آینده‌ی جدیدی که مورد قبول و حمایت تمام شهروندان افغانستان باشد مشترکا از سوی دولت افغانستان و طالبان تعریف شود.

رییس شورای مصالحه با بیان اینکه تاریخ افغانستان این روز مهم را به عنوان روز پایان درد و رنج مردم افغانستان به یاد خواهد داشت گفت: «از طالبان تشکر می‌کنم که به خواست ما برای گفتگوی صلح پاسخ مثبت دادند. به اراده آزاد مردم باید احترام گذاشته شود.»

او با اشاره با سه دور آتش بس و تبادله زندانیان میان دو طرف اضافه کرد: «باور داریم که حفظ و توسعه‌ی دستاوردهای ۱۹ سال گذشته‌ی ملت افغانستان می‌تواند ما را در ساختن یک نظام متکی به اراده‌ی مردم که ثمره سال‌ها مبارزه و جهاد بر حق و مقاومت بی نظیر مردم کشور در چهار دهه‌ی گذشته می‌باشد کمک نماید.»

عبدالله از طالبان خواست که نباید با دست رفتن این فرصت جنگ به درازا بکشد و طالبان و حکومت افغانستان مثل «دو برادر» مشکل  خود را از راه مذاکره حل کند و دست بدست هم بدهد تا افغانستان از مشکلات نجات یابد.

رییس شورای مصالحه ادامه داد: «من و هیئت همراهم، به نمایندگی از میلیون ها تن از مردم افغانستان، با نیت نیک برای گفتگو با هم‌وطنان‌مان که روایت ها و برداشت‌های متفاوتی دارند، به اینجا آمده‌ایم. باید از این فرصت استثنایی برای رسیدن به صلح و آرامش استفاده کنیم»

او ضمن درخواست برقراری آتش بس جامع تاکید کرد حفظ زیربناها در کشور وظیفه همه است و برگشت به گذشته برای مردم افغانستان قابل قبول نیست.

او با بیان اینکه پس از صلح در افغانستان نیاز به حضور نیروهای خارجی نیست همچنان افزود که دموکراسی، انتخابات، حقوق بشر، آزادی بیان و نقش قانون، خواست مردم است و راه حل سیاسی بر اساس خواسته مردم افغانستان هیچ بازنده ندارد.

مذاکرات بین الافغانی

مذاکرات بین الافغانی امروز پس از نزدیک به ۷ ماه تلاش ها و بن بست ها در هتلی برگزار ‌شده‌است که توافق‌نامۀ صلح میان امریکا و طالبان در آن‌جا به امضا رسیده بود.

در این نشست وزرای خارجه قطر، امریکا،‌ ناروی، پاکستان و شماری از کشور های دیگر نیز سخنرانی می کنند.

مایک پومپئو، وزیر خارجۀ ایالات متحده امریکا، زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان، جنرال سکات میلر، فرماندۀ کل نیروهای خارجی در افغانستان و شماری از مقام‌های قطری در نشست امروز حضور دارند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *