۶ اشتباه که می تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند

توسطتحریریه خبرنامه

شهریور ۲۰, ۱۳۹۹ به روز رسانی : شهریور ۲۲, ۱۳۹۹

با وجود پاندمی کرونا و نزدیک شدن فصل سرماخوردگی و آنفولانزا، مراقبت از سیستم ایمنی و تقویت آن بهترین ایده است. در این نوشتار ۶ اشتباهی را می‌بینید که با ارتکاب‌شان سیستم ایمنی خود را تضعیف خواهید کرد.

۱. عدم مراقبت از سلامت روحی

استرس فیزیکی و عاطفی تاثیر مستقیم روی سیستم ایمنی دارد. یک مطالعه نشان داد که احتمال رخ دادن سرماخوردگی در افرادِ تحت استرس بیشتر است. یافته‌ای که در مطالعه دیگری در جولای ۲۰۲۰ تایید شد.

برای پیشگیری از اثرات استرس بر سلامتی هر آنچه لازم است انجام بدهید. مراقبه، ابراز سپاسگزاری و انجام فعالیت‌هایی که برای‌تان لذت‌بخش هستند، گزینه‌های خوبی برای بهبود سلامت روان محسوب می‌شوند.

مطلب مرتبط: ۸ شیوه که به طور طبیعی هورمون استرس (کورتیزول) را در بدن کاهش دهیم

۲. مصرف غذاهای فرآوری‌شده

یک رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده، شکر افزوده، جایگزین‌های شکر و نمک کار سیستم ایمنی را با مشکل مواجه می‌کنند.

غذاهای فرآوری‌شده به باکتری‌های مفید روده حمله می‌کنند و سبب تضعیف سیستم ایمنی روده‌ای می‌شوند. به علاوه، غذاهای فرآوری‌شده سبب افزایش بیش از اندازه مصرف نمک هم می‌شوند. مطابق با یک مطالعه در مارچ ۲۰۲۰، ۶ گرم نمک اضافی در روز با نقص سیستم ایمنی همراه است.

به جای این مواد، بشقاب‌تان را با مواد غذایی مخصوص تقویت سیستم ایمنی پر کنید.

۳. کمبود خواب

اگر ۷-۸ ساعت خواب توصیه‌شده شبانه را نداشته باشید، ریسک بیماری‌ها را افزایش می‌دهید. زمانی که خواب هستید، بدن سیتوکین آزاد می‌کند، پروتئینی که از شما در برابر التهاب و عفونت محافظت می‌کند. بدون خواب کافی سیتوکین کافی برای مبارزه با ویروس‌ها و باکتری‌ها نخواهید داشت. اگر در روند بخواب‌تان مشکل دارید می‌تواند راه‌های طبیعی درمان بی خوابی (انیسومنیا) را امتحان کنید.

مطلب مرتبط: ۱۰ ماده خوراکی که به مبارزه با التهاب در بدن کمک می کنند

۴. استعمال سیگرت و دخانیات

ترکیبات شیمیایی تنباکو بر غشاء مخاطی دستگاه تنفسی از بینی تا ریه تاثیر می‌گذارد. با استعمال سیگرت بدن مخاط بیشتری تولید می‌کند و در نتیجه حذف سموم برای ریه‌ها دشوارتر می‌شود. به این ترتیب بیش از پیش مستعد ابتلا به عفونت خواهیدبود.

به علاوه، بدن باید برای حذف مواد شیمیایی تنباکو بیشتر تلاش کند و بنابراین توانایی‌اش برای مبارزه با عفونت کاهش می‌یابد.

۵. عدم انجام تمرینات ورزشی

مطابق با مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸، ورزش منظم سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. ورزش هم آنتی‌بادی‌ها و هم گلبول‌های سفید خون را افزایش می‌دهد، اثری که سبب می‌شود بدن سریع‌تر و موثرتر با عفونت‌ها مبارزه کند.

مطلب مرتبط: ۹ شیوه که انگیزه ورزش کردن را در خود تقویت کنید

۶. عدم نوشیدن آب کافی

دهیدراته شدن یا کم شدن آب بدن تاثیر بسیاری بدی روی سیستم ایمنی بدن دارد زیرا روند و سرعت دفع سموم را از بدن با مشکل مواجه می‌کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *