جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
17 بازدید

دهیدراته شدن چه بلایی سر ارگان های بدن می آورد

خواندن 3 دقیقه
3.8
(5)

همه ما در مورد اهمیت هیدراته نگه داشتن بدن و نوشیدن آب کافی به تکرار شنیده‌ایم، اما بسیاری از ما در طول روز فراموش می‌کنیم آب کافی بنوشیم. اما این همه تاکید بر هیدراته نگه داشتن بدن به چه دلیل است؟

در این نوشتار می‌بینیم که کم شدن آب بدن چه بلایی سر ارگان‌ها می‌آورد!

۱. اثرات دهیدراته شدن؛ مغز

دهیدراته شدن با کاهش عملکرد شناختی و تغییرات منفی در خلق و خو ارتباط داده شده‌است. یک مطالعه در ژورنال کالج آمریکایی تغذیه نشان داد که کم شدن آب بدن حتی به میزان ۲٪ برای ایجاد اختلال در فعالیت‌هایی که نیازمند توجه و حافظه هستند، کافی است. به علاوه مطابق با گزارش مایوکلینیک دهیدراته شدن، الکترولیت‌ها را که به انتقال سیگنال بین سلولی کمک می‌کنند، کاهش می‌دهد و سبب پرش عضلانی و در موارد شدید غش کردن می‌شود.

مطلب مرتبط: رژیم ذهن؛ با این رژیم غذایی عملکرد مغز و حافظه تان را تقویت کنید

۲. کلیه و سیستم ادراری

دهیدراته شدن سبب می‌شود که کلیه‌ها آب کمتری را از خون حذف کنند و کمتر ادرار کنید. این ارگان مسئول اصلی تصفیه خون است و بدون وجود مایعات کافی نمی‌تواند فرایند دفع سموم را به طور بهینه انجام دهد. اگر به مدت طولانی دهیدراته بمانید، فشار روی کلیه‌ها افزایش می‌یابد و ریسک بروز بیماری در این ارگان بیشتر می‌شود.

مطلب مرتبط: ۹ عادت ناسالم که به کلیه ها آسیب وارد می کنند

۳. خون

با کاهش مایعات بدن، حجم خون هم کم می‌شود. بدن به مایعات کافی برای حفظ فشار خون مناسب نیاز دارد. دهیدراته شدن به افت فشار خون نیز منجر می‌شود. این حالت در سطح شدید می‌تواند به یک اختلال اورژانسی به نام شوک کم‌حجمی خون منجر شود که طی آن فشار خون افت شدیدی می‌:ند و میزان اکسیژن در خون کاهش می‌یابد. در این شرایط، تجربه اختلالاتی مثل سردرد، خستگی و فشار روی چشم ابدا غیرعادی نیست.

مطلب مرتبط: ۵ نشانه که خون تان اکسیژن کافی ندارد

۴. اثرات دهیدراته شدن؛ سیستم گوارش

روده‌ها برای عملکرد مناسب به آب کافی نیاز دارند. بدون آب کافی حرکات روده دشوار خواهد بود.

دهیدراته شدن همچنین به پوشش مخاطی روده و میکروبیوم که برای هضم و سلامتی کلی مهم است‌، آسیب وارد می‌کند.

مطلب مرتبط: درمان خانگی سوء هاضمه؛ ۶ راهکار که به راحتی مشکلات گوارشی را از بین ببرید

۵. پوست

پوست بزرگ‌ترین ارگان سیستم ایمنی است. پوست سالم به عنوان یک مانع طبیعی در برابر میکروب‌های محیط عمل می‌کند. نبود مایعات کافی می‌تواند سبب خشکی پوست و ترک خوردن لب‌ها شود و به این ترتیب عوامل بیماری‌زا می‌توانند راهی برای ورود به بدن پیدا کنند.

مطلب مرتبط: رژیم مخصوص پوست خشک؛ ۱۰ بهترین ماده خوراکی که رطوبت را به پوست برمی گرداند

نکاتی برای هیدراته نگه داشتن بدن

۱. برای نوشیدن آب، منتظر تشنگی نمانید.

۲. به ادرارتان دقت کنید. به گفته کارشناسان باید آنقدری آب بنوشید که هر۳-۴ ساعت یک بار دفع ادرار داشته باشید. به علاوه ادرار تیره به معنای عدم نوشیدن آب کافی است.

۳. اگر آب ساده دوست ندارید، دتاکس واترها را امتحان کنید.

۴. کافئین زیاد منجر به کم شدن آب بدن می‌شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد آرا: 5

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان