جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
4 بازدید

۹ نشانه آزاردهنده که بدن تان از کمبود آهن رنج می برد

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

کمبود آهن، می‌تواند به یک بیماری جدی به نام کم‌خونی تبدیل شود. بنابراین دانستن علائم کمبود این ماده و درمان این اختلال بسیار حیاتی است.

1- خستگی غیرمعمول

خستگی، علامت بسیار شایع کمبود آهن است. بدن ما برای تولید پروتئینی به نام هموگلوبین در گلبول‌های قرمز خون که وظیفه حمل اکسیژن از ریه‌ها را به قسمت‌های دیگر بدن دارد، فاقد آهن است. هنگامی که بدن ما فاقد هموگلوبین است، اکسیژن کمتری به عضلات و بافت‌ها می‌رسد، روندی که منجر به خستگی می‌شود.

افرادی که دچار فقر آهن هستند ضعف، پایین بودن سطح انرژی، مشکل در تمرکز و بهره‌وری کمتر را نیز تجربه خواهند کرد.

مطلب مرتبط: ۹ دلیل که همیشه احساس خستگی می کنید

2- رنگ‌پریدگی

هموگلوبین موجود در گلبول‌های قرمز ما چیزی است که به پوست ما رنگی سالم و گلگون می‌دهد. مهم نیست که رنگ پوست شما چیست، اگر قسمت داخلی لب‌ها، لثه‌ها، ناخن‌های دست و قسمت داخلی پلک‌های پایین قرمزی کمتر از حد معمول داشته باشند، ممکن است دچار فقر آهن باشید.

مطلب مرتبط: ۶ نشانه که بدن تان ویتامین D کافی دریافت نمی کند

۳- تنگی نفس/ درد قفسه سینه

تنگی نفس یا درد قفسه سینه، به ویژه همراه با فعالیت، یکی دیگر از علائم کمبود آهن است. با توجه به اینکه اکسیژن توزیع شده در بدن محدود می‌شود، بدن می‌کوشد اکسیژن را برای عملکرد مناسب اندام‌ها جبران کند و همین منجر به تنگی نفس می‌شود.

۴- سرگیجه و سردرد

کمبود آهن می‌تواند باعث سردرد یا سرگیجه شود. نرسیدن اکسیژن کافی به مغز، باعث تورم رگ‌های خونی و فشار منجر به سردرد می‌شود.

به علاوه، افراد مبتلا به کمبود آهن ممکن است دچار سبکی سر و سرگیجه شوند. هنگامی که سطح هموگلوبین کاهش می‌یابد، بدن نیاز شدید به اکسیژن دارد و این علائم جسمی را ایجاد می‌کند. سرگیجه از کمبود اکسیژن مغز ناشی می‌شود.

مطلب مرتبط: درمان خانگی سردرد؛ چطور از روغن های معطر برای درمان سردرد استفاده کنیم

۵- تپش قلب

ضربان نامنظم قلب که تپش قلب نیز نام دارد، یکی دیگر از علائم کمبود آهن است. مقادیر کم هموگلوبین به این معنی است که قلب باید بیشتر کار کند تا بتواند اکسیژن را به سایر نقاط بدن منتقل کند. این امر می‌تواند منجر به ضربان قلب غیرطبیعی شود. اما این نشانه معمولاً دیرتر ظاهر می‌شود، و افراد دچار کمبود آهن قبل از تپش قلب، از علائم دیگری رنج می‌برند.

مطلب مرتبط: بیماری قلبی در مردان؛ علائم و نشانه های این بیماری خطرناک را بشناسیم

۶- آسیب مو و پوست

وقتی اکسیژن محدود است، بدن ترجیح می‌دهد آن را به مهم‌ترین ارگان‌ها و بافت‌ها برساند. به علاوه، هنگامی که پوست و مو فاقد آهن هستند، خشک و شکننده می‌شوند. کمبود آهن میزان ریزش مو را نیز افزایش می‌دهد، به خصوص در زنانی که هنوز یائسه نشده‌اند.

۷- تورم یا سوزش زبان و دهان

زبان متورم، ملتهب یا تغییر رنگ یافته، از نشانه‌های کمبود آهن است. ما در بدن‌مان پروتئینی به نام میوگلوبین داریم که پروتئین متصل به آهن و اکسیژن در بافت ماهیچه‌ای زبان است. سطح پایین میوگلوبین می‌تواند باعث زخم شدن، صاف شدن و متورم شدن زبان شود.

۸- ناخن‌های شکننده

شکننده شدن ناخن‌ها یک علامت شایع کمبود آهن است. به این بیماری کویلونیا گفته می‌شود که در آن ناخن ها به طور غیرطبیعی نازک شده و تحدب خود را از دست می‌دهند و حالت صاف یا حتی مقعر پیدا می‌کنند.

مطلب مرتبط: شکل و رنگ ناخن چه ارتباطی با سلامتی دارد؟

۹- پای بی قرار

کمبود آهن می‌تواند به افت دوپامین منجر شود، یک ماده شیمیایی در مغز که برای حرکت بسیار مهم است و می‌تواند باعث سندرم پای بی‌قرار شود. دوپامین به عنوان یک پیام‌رسان، بین مغز و سیستم عصبی برای کمک به مغز در تنظیم و هماهنگی حرکت عمل می‌کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان