گفتگوی غنی و مکرون؛ آزادی زندانیان خطرناک طالبان محور صحبت های دو رییس جمهور

توسطفریدون حسنی

شهریور ۸, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

ارگ ریاست جمهوری اعلام کرده که رییس جمهور غنی و امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه در مورد رهایی زندانیان و روند صلح گفتگو کردند.

ارگ ریاست جمهوری گفته است که این گفتگوی تیلفونی روز گذشته جمعه (۷سنبله) صورت گرفته و هر دو رییس جمهور در مورد گسترش همکاری ها، پروسه صلح و ادامه کمک های فرانسه به افغانستان گفتگو کرده اند.

رییس جمهور فرانسه ضمن اطمینان از ادامه حمایت های کشورش از افغانستان به خصوص در روند صلح از فعالیت شفاخانه طفل و مادر در کابل، تلاش های حکومت افغانستان در امر مبارزه با ویروس کرونا و همکاری فرانسه در زمینه باستان شناسی، یادآوری کرده است.

مکرون خاطرنشان کرده که از پروسه صلح افغانستان حمایت می کند.

او تاکید کرده که دولت افغانستان تمام تعهدات خود را در قسمت صلح عملی کرده و اکنون طالبان باید با اعلام آتش بس به تعهدات شان وفا کنند.

ارگ اضافه کرده که در این گفتگوی تیلفونی دو طرف همچنان روی پروسه رهایی زندانیان طالبان و اسیران دولت افغانستان نزد طالبان، نیز گفتگو کردند.

روندهایی زندانیان خطرناک طالبان

این گفتگوی دو رییس جمهور پس از آن صورت گرفته است که لویه جرگه مشورتی صلح روند رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان را تایید کرده و به دنبال آن وزارت خارجه فرانسه از افغانستان خواسته بود که آزادی جنگجویان طالبان که محکوم به قتل شهروندان فرانسوی هستند بخشی از معادله صلح نباشد.

وزارت خارجه فرانسه گفته بود: « نگران است که در بین افرادی که دستور آزادی آنها صادر شده، چندین تروریست که به قتل شهروندان فرانسوی در افغانستان محکوم شده اند، وجود دارند.»

این همه در حالی است که عبدالله عبدالله رییس شورای مصالحه به روز پنج‌شنبه هفته گذشته گفته بود که احتمال دارد مذاکرات بین الافغانی در هفته جاری آغاز شود و محمدحنیف اتمر، سرپرست وزارت امور خارجه‌ نیز در کنفرانس ویدیویی در انستیتوت صلح امریکا از روند تکمیلی رهایی ۴۰۰ زندانی «خطرناک» گروه طالبان تا پایان هفته جاری خبرداده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *