تشدید ناامنی ها در افغانستان؛ وضعیت بیجاشدگان جنگ ها در سراسر کشور چگونه است؟

توسطفرشته فرهنگ

شهریور ۸, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

وزارت مهاجرین اعلام کرده که ده ها خانواده در حملات پی هم طالبان بر ولسوالی شکردره کابل بیجا شده اند.

وزارت مهاجرین روز دوشنبه (۲۷اسد) با نشر اعلامیه‌ایی گفته بود که در پی حملات گروه طالبان بر ولسوالی شکردره کابل در دو روز گذشته ده‌ها خانواده خانه‌های شان را ترک و از این ولسوالی به مرکز و ولسوالی‌های دیگر بیجاشده اند.

در اعلامیه وزارت مهاجرین تاکید شده که آمار دقیق بیجاشدگان پس از بررسی های این وزارت اعلام می شود و نیز بیجا شدگان تحت پوشش مساعدت‌های اداره امور مهاجرین این ولایت و برخی از نهادهای همکار قرار خواهد گرفت.

70 هزار خانواده بیجا شده

این در حالی است که از آغاز سال جاری تا کنون 25 هزار و 825 خانواده از ساکنین ولایات مختلف از محلات اصلی‌شان بیجا شده‌اند.

به صورت مجموعی آمار بیجا شدگان داخلی از سال‌های گذشته تا کنون به 303 هزار خانواده می‌رسد که به تعداد 1 هزار و 500 خانواده نیز در سال 1399 به خانه‌های خود بازگشته‌اند.

در گزارشی از اوچا، دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری سازمان ملل که به تاریخ 20 اگست سال جاری منتشر شده آمده است که افغانستان در سال جاری 116 هزار نفر بیجا شده داخلی از درگیری‌های جاری دارد.

طبق این گزارش ولایات جوزجان با 8 هزار و 500 نفر، بدخشان با 7 هزار و 700، فاریاب با 7 هزار و 200، هلمند با 6 هزار و 100 و غور با 4 هزار و 800 بیشترین بیجا شدگان را دارد.

ولایاتی چون تخار، سمنگان، زابل، ارزگان، فراه، سرپل، لوگر، خوست، کابل بین هزار تا 3 هزار و 500 بیجا شده دارد.

بر اساس گزارش اوچا مردان 20 درصد، زنان 21 درصد و کودکان 51 درصد بیجا شدگان را تشکیل می‌دهد.

جنگ و فقر

عبدالباسط انصاری، مشاور مطبوعاتی وزارت مهاجرین و عودت کنندگان به خبرنامه گفت: “این بیجا شدگان که از ولایات فراه، نیمروز، بغلان، پروان، بدخشان، بلخ و قندز می‌باشند به دلیل جنگ از خانه‌ها و مناطق زندگی شان آوره شده و در مناطق امن تر این ولایات در کمپ‌ها یا اماکن مشخص برای بیجا شدگان به سر می‌برند.”

او افزود که در سال‌ 1397 نیز ناامنی های دلیل اصلی بیجا شدن شهروندان بود.

به گفته مسئولین وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان، تنها در ولایت کابل 13 هزار خانواده بیجا شده، وجود دارد.

رضا باهر، معاون سخنگوی وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان نیز به خبرنامه گفت: “با این حال امسال وزارت امور مهاجرین توانسته به بیشتر از 43 هزار خانواده کمک نماید. چیزی حدود 2 برابر خانواده‌های بیجا شده امسال که هم خانواده های بیجا شده سال جاری و هم تعدادی از نیازمندان سال‌های قبل را در بر گرفته است.”

آقای انصاری نیز گفت: “در حال حاضر این کمک‌ها جریان دارد و حتی در این اواخر آب آشامیدنی نیز برای این افراد در نظر گرفته شده که توزیع می‌گردد. و ما به کمک و همکاری نهادهای صحی و آموزشی توانستیم مکاتب و کلنیک‌های سیار و ثابت را برای بیجا شدگان ایجاد نماییم.”

همچنان این وزارت به 33 هزار خانواده دیگر نیز که محل زندگی خود را ترک کرده‌ بودند کمک کرده است.

اوچا نیز دلیل بیجاشدن خانواده‌ها را در سال 2020 جنگ عنوان کرده و گفته که خانواده‌های بیجا شده به دلیل درگیری‌های جاری، بلایای طبیعی و فقر نتوانسته‌اند به مناطق اصلی خود بازگردند.

مهاجرین بازگشته به کشور

در حال حاضر برای بیجاشدگان ولایات در مرکز کشور 47 کمپ ایجاد شده تا آنان در این اماکن زندگی نمایند. همچنان در ولایات بغلان، بلخ، غور، هرات و ننگرهار نیز کمپ ها و اماکن مشخص برای بیجا شدگان وجود دارد.

رضا باهر نیز افزود که در زمستان سال 97 و 98 هم برای اولین بار این وزارت موفق شده تا با بودجه مشخص وزارت امور مهاجرین بسته‌های کمکی 12 هزار و 500 توزیع شده است و در بسته های کمکی دوم نیز به افرادی کمک شده که به محل زندگی خود بازگشت کرده بودند.

با این حال در کنار بیجاشدگان داخلی، از ابتدای سال 2020 تا کنون 400 هزار مهاجر دیگر نیز از ایران وارد کشور شده‌اند.

از سال 2002 تا کنون حدود 10 میلیون برگشت کننده به افغانستان به ثبت رسیده است.

از میان بازگشت کنندگان سال جاری میلادی نیز اکثریت آنان خانواده ها بوده که آقای انصاری گفت به آنان نیز موادغذایی و پول نقد به عنوان سفری راه داده شده تا به ولایات مورد نظر خود برسند.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری سازمان ملل نیز در گزارش خود گفته است که در سال 2020 میلادی تنها 394 هزار نفر از ایران و 1 هزار و 810 نفر نیز از پاکستان به کشور برگشته‌اند.

مهاجرین بازگشته از ایران 43 درصد کودک، 14 درصد زنان و 43 درصد مردان بوده‌اند. از پاکستان نیز 20 درصد بازگشت کنندگان مردان، 26 درصد زنان و 54 درصد دیگر را کودکان تشکیل داده است.

در سال جاری میلادی نیز حدود 6 هزار نفر از ترکیه اخراج شده است، در حالی که تعداد کمی از اروپا به کشور بازگشته‌اند.

بررسی های نیازهای بشردوستانه برای سال 2020 تخمین زده که نزدیک به 1 میلیون شهروند افغان تا پایان سال به کمک های بشر دوستانه نیاز دارند.

سازمان عفو بین الملل نیز در گزارش خود به مناسبت روز جهانی بشردوستی گفته بود که به زندگی 4 میلیون بیجا شده داخلی افغانستان باید توجه شود.

چالش‌ها و تلاش‌ها

این سازمان نیز به درگیری‌های چهار دهه کشور اشاره کرده و گفته که این جنگ‌ها زندگی مردم به خصوص بیجا شدگان داخلی را سخت و دشوار کرده است.

با همه این ها اما چالش بیجا شدگان را نه تنها جنگ بلکه فقر نیز افزایش می‌دهد.

وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان کشور بودجه مشخصی برای بیجا شدگان و برگشت کنندگان از بیرون در بخش کمک‌های بشری در بودجه دولت افغانستان ندارد.

هرچند آقای باهر گفت که برای اولین بار موفق شده‌اند در دو سال اخیر از بودجه وزارت امور مهاجرین به بیجا شدگان کمک نمایند اما تاکید کرد که این کمک‌ها با رهبری وزارت مهاجرین اما از سوی ادارات و موسسات بین المللی تمویل می‌شود. این وزارت سعی دارد بودجه بیشتری از وزارت مالیه برای چالش مدیریت بیجا شدگان دریافت کند تا به این معضل پایان دهند.

رضا باهر گفت: “حرف اساسی دیگر این است که ما بتوانیم کمک هایی که از جامعه جهانی به بیجاشدگان اختصاص می یابد را از بودجه وزارت به آن ها برسانیم زیرا موثریت و شفافیت آن بیشتر است. زیرا در حال حاضر فیصدی زیادی از این کمک ها دوباره از سوی نهادها و ادارات کمک کننده صرف هزینه‌های اداری آنان یا کارمندان آن ها می‌شود و مقدار کمی از آن به دست بیجاشدگان می‌رسد. هرچند در سال های اخیر ما تا کنون توانسته‌ایم مصارف اداری نهادهای بین المللی را به کمتر از 25 درصد کاهش دهیم که در نتیجه به افزایش جذب کمک‌ها و پوشش بیشتر خانواده‌های نیازمند انجامیده است.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *